Aktualności
Startuje konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” w Japonii
2022-05-11
Choć w Tokio istnieje stowarzyszenie im. Ignacego Jana Paderewskiego, a japońscy pianiści doceniają twórczość Stanisława Moniuszki czy Tekli Bądarzewskiej, polska muzyka wciąż pozostaje tam znana głównie za pośrednictwem Fryderyka Chopina. Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z japońskimi partnerami podejmuje krok ku upowszechnieniu naszej rodzimej kultury w Kraju Kwitnącej Wiśni, zapraszając młodych japońskich pianistów do udziału w konkursie fortepianowym dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina”.
Konkurs „Muzyka z kraju Chopina” to przedsięwzięcie skierowane do pianistów, którzy nie ukończyli 18. roku życia. Podzielony jest na 6 kategorii wiekowych, co pozwala na udział w nim szerokiego grona wykonawców. Stanowi okazję do lepszego poznania polskiej muzyki, wprawienia się w wykonawstwie mazurków i polonezów, ale także obcowania od najmłodszych lat z polską muzyką przez wszystkich nią zainteresowanych. Przesłuchania konkursowe zaplanowano na wrzesień 2022 roku w Tokio, Hiroszimie, Osace i Nagoi. Finalistów i zwycięzców we wszystkich kategoriach poznamy miesiąc później, w październiku 2022 roku.
Przekrój najlepszej pedagogiki fortepianowej
„Konkurs pianistyczny »Muzyka z kraju Chopina« jest doskonałą okazją, by poznać nie tylko twórczość Fryderyka Chopina, ale także dowiedzieć się, że nie tworzył w artystycznej próżni; że miał świetnych poprzedników, ale także wybitnych kontynuatorów”, mówi dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy. „Dlatego program konkursu, ułożony przez znakomitych pianistów i pedagogów, którym przewodniczy prof. Ewa Pobłocka, składa się nie tylko z muzyki Chopina, ale także innych polskich kompozytorów. Został specjalnie dobrany pod względem wartości artystycznej i walorów dydaktycznych”.
Obok utworów Chopina czy Paderewskiego w repertuarze konkursowym znalazły się kompozycje Maurycego Moszkowskiego, Karola Kurpińskiego, ale także Witolda Lutosławskiego, Janiny Garści i Krystyny Gowik. Konkursowemu jury przewodniczy prof. Ewa Pobłocka, laureatka Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina i obecna jego jurorka. Dzięki prowadzonej kampanii edukacyjnej pianiści na różnym etapie nauki gry mogą poznać polską muzykę w praktyce i zwiększyć świadomość repertuarową, co – jak zakładają organizatorzy – przełoży się także na wykonawstwo tej muzyki w Japonii.
Majowe koncerty w największych miastach Japonii
Ambasadorką konkursu jest Marie Kiyone, nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) czy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Podczas majowych koncertów w czterech największych miastach Japonii Kiyone zaprezentuje twórczość polskich kompozytorów. Jeszcze w tym miesiącu mieszkańcy Tokio, Hiroszimy, Osaki i Nagoi będą mogli posłuchać w jej interpretacji utworów konkursowych: Marka Stachowskiego, Marii Szymanowskiej, Tadeusza Szeligowskiego, ale także Ignacego Jana Paderewskiego i Fryderyka Chopina. W trakcie spotkania nie zabraknie czasu na wprowadzenie do konkursu, podczas którego nauczyciele wraz z uczniami będą mogli poznać najważniejsze szczegóły dotyczące udziału w pianistycznych zmaganiach pod szyldem „Muzyka z kraju Chopina”. Wszystkie koncerty odbędą się w lokalnych salonach muzycznych Kawai, partnera przedsięwzięcia. To właśnie tam we wrześniu 2022 roku odbędą się przesłuchania konkursowe.
Współorganizatorem konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” jest To-on Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wspierają: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.
Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.