PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Startuje konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” w Japonii

2022-05-11

Choć w Tokio istnieje stowarzyszenie im. Ignacego Jana Paderewskiego, a japońscy pianiści doceniają twórczość Stanisława Moniuszki czy Tekli Bądarzewskiej, polska muzyka wciąż pozostaje tam znana głównie za pośrednictwem Fryderyka Chopina. Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z japońskimi partnerami podejmuje krok ku upowszechnieniu naszej rodzimej kultury w Kraju Kwitnącej Wiśni, zapraszając młodych japońskich pianistów do udziału w konkursie fortepianowym dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina”.
 

Konkurs „Muzyka z kraju Chopina” to przedsięwzięcie skierowane do pianistów, którzy nie ukończyli 18. roku życia. Podzielony jest na 6 kategorii wiekowych, co pozwala na udział w nim szerokiego grona wykonawców. Stanowi okazję do lepszego poznania polskiej muzyki, wprawienia się w wykonawstwie mazurków i polonezów, ale także obcowania od najmłodszych lat z polską muzyką przez wszystkich nią zainteresowanych. Przesłuchania konkursowe zaplanowano na wrzesień 2022 roku w Tokio, Hiroszimie, Osace i Nagoi. Finalistów i zwycięzców we wszystkich kategoriach poznamy miesiąc później, w październiku 2022 roku.

Przekrój najlepszej pedagogiki fortepianowej
 

„Konkurs pianistyczny »Muzyka z kraju Chopina« jest doskonałą okazją, by poznać nie tylko twórczość Fryderyka Chopina, ale także dowiedzieć się, że nie tworzył w artystycznej próżni; że miał świetnych poprzedników, ale także wybitnych kontynuatorów”, mówi dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy. „Dlatego program konkursu, ułożony przez znakomitych pianistów i pedagogów, którym przewodniczy prof. Ewa Pobłocka, składa się nie tylko z muzyki Chopina, ale także innych polskich kompozytorów. Został specjalnie dobrany pod względem wartości artystycznej i walorów dydaktycznych”.


 

Obok utworów Chopina czy Paderewskiego w repertuarze konkursowym znalazły się kompozycje Maurycego Moszkowskiego, Karola Kurpińskiego, ale także Witolda Lutosławskiego, Janiny Garści i Krystyny Gowik. Konkursowemu jury przewodniczy prof. Ewa Pobłocka, laureatka Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina i obecna jego jurorka. Dzięki prowadzonej kampanii edukacyjnej pianiści na różnym etapie nauki gry mogą poznać polską muzykę w praktyce i zwiększyć świadomość repertuarową, co – jak zakładają organizatorzy – przełoży się także na wykonawstwo tej muzyki w Japonii. 
 

Majowe koncerty w największych miastach Japonii

Ambasadorką konkursu jest Marie Kiyone, nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) czy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Podczas majowych koncertów w czterech największych miastach Japonii Kiyone zaprezentuje twórczość polskich kompozytorów. Jeszcze w tym miesiącu mieszkańcy Tokio, Hiroszimy, Osaki i Nagoi będą mogli posłuchać w jej interpretacji utworów konkursowych: Marka Stachowskiego, Marii Szymanowskiej, Tadeusza Szeligowskiego, ale także Ignacego Jana Paderewskiego i Fryderyka Chopina. W trakcie spotkania nie zabraknie czasu na wprowadzenie do konkursu, podczas którego nauczyciele wraz z uczniami będą mogli poznać najważniejsze szczegóły dotyczące udziału w pianistycznych zmaganiach pod szyldem „Muzyka z kraju Chopina”. Wszystkie koncerty odbędą się w lokalnych salonach muzycznych Kawai, partnera przedsięwzięcia. To właśnie tam we wrześniu 2022 roku odbędą się przesłuchania konkursowe. 

 

 

Współorganizatorem konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” jest To-on Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
 

Przedsięwzięcie wspierają: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.


Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”. 

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.