Aktualności
29 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni
2022-05-18
Niezwykłość muzyki Fryderyka Chopina i jej popularność na całym świecie stały się inspiracją do zorganizowania przez Ośrodek Chopinowski w Szafarni Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży. Konkurs odbywa się od 29 lat w Szafarni – miejscu, w którym nastoletni Fryderyk Chopin dwukrotnie spędził wakacje, a które do dziś przyciąga nowe pokolenia pianistów kochających muzykę Chopina.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem tegorocznej edycji wydarzenia.
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni to wiele lat muzycznych zmagań i już niemal tysiąc uczestników z ponad czterdziestu państw. Konkurs posiada długoletnią tradycję i jest najważniejszym wydarzeniem kulturalnym organizowanym przez Ośrodek Chopinowski w Szafarni.
Zainicjowany w 1992 roku konkurs pierwotnie miał zasięg ogólnopolski, jednak już od nastepnego roku, zyskał rangę międzynarodową. Na przestrzeni lat w konkursie wystąpili wirtuozi fortepianu z tak odległych krajów jak: Japonia, Chiny, Stany Zjednoczone, Korea Północna, Argentyna, Izrael, Australia czy Kanada. Do tegorocznej edycji Konkursu aplikowało blisko 90 młodych pianistów, a zgodnie z obowiązującym regulaminem, zakwalifikowało się 55 uczestników z 19 krajów.
Pomysł organizacji konkursu w Szafarni zrodził się z potrzeby promowania twórczości polskiego kompozytora oraz utrwalenia charakterystycznej dla niego tradycji gry na fortepianie. Z tego powodu, stałym punktem repertuaru konkursowego są kompozycje Fryderyka Chopina.
Utworem obowiązkowym jest między innymi Mazurek a-moll op. 17 nr 4, którego powstanie tradycja łączy z okresem wakacji młodego Fryderyka Chopina w Szafarni. W programach uczestników pojawiają się także wybrane dzieła wirtuozowskie – utwory wymagające technicznie, ale także stawiające przed młodymi muzykami różnorakie wyzwania wykonawcze i interpretacyjne.
Poza promocją Chopinowskich kompozycji, szczególnie istotną ideą przyświecającą organizatorom Konkursu jest chęć wyłonienia młodych talentów i stworzenie im możliwości konfrontacji oraz prezentacji własnych umiejętności pianistycznych.
29. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni odbędzie się w dniach 18-22 maja 2022 r. Rozpocznie się Koncertem Inauguracyjnym w wykonaniu Kamila Pacholca, który 2021 roku otrzymał wyróżnienie na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W dniach od 19 do 21 maja odbędą się przesłuchania konkursowe w trzech kategoriach wiekowych (I. dzieci do lat 10, II. 11-13 lat, III.14-16 lat). Uczestników oceniać będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej – Zydroń w składzie: prof. HunJu Sohnn (Korea Południowa), prof. Ewa Pobłocka (Polska), prof. Alberto Nosé (Włochy), prof. Jordi Benseny Plaza (Hiszpania), prof. Andrzej Tatarski (Polska).
Dodatkowo w dniach 19 - 21 maja zachęcamy do odwiedzenia Dworku chopinowskiego w celu zapoznania się z ofertą Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Na zorganizowanym kiermaszu zaprezentowane zostaną najnowsze propozycje wydawnicze z naszej oficyny: nuty, książki, a także gadżety muzyczne.
Natomiast w niedzielę 22.05.2022 r. o godzinie 12:00 zaplanowany jest plenerowy Koncert Laureatów.
Wszystkie wydarzenia w ramach Konkursu są bezpłatne.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Organizatora:
https://szafarnia.art.pl/konkurs-2022/
Jako Partner wydarzenia - Serdecznie zapraszamy do Szafarni!
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.