PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

29 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni

2022-05-18

Niezwykłość muzyki Fryderyka Chopina i jej popularność na całym świecie stały się inspiracją do zorganizowania przez Ośrodek Chopinowski w Szafarni Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży. Konkurs odbywa się od 29 lat w Szafarni – miejscu, w którym nastoletni Fryderyk Chopin dwukrotnie spędził wakacje, a które do dziś przyciąga nowe pokolenia pianistów kochających muzykę Chopina.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem tegorocznej edycji wydarzenia. 

 

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni to wiele lat muzycznych zmagań i już niemal tysiąc uczestników z ponad czterdziestu państw. Konkurs posiada długoletnią tradycję i jest najważniejszym wydarzeniem kulturalnym organizowanym przez Ośrodek Chopinowski w Szafarni.

Zainicjowany w 1992 roku konkurs pierwotnie miał zasięg ogólnopolski, jednak już od nastepnego roku, zyskał rangę międzynarodową. Na przestrzeni lat w konkursie wystąpili wirtuozi fortepianu z tak odległych krajów jak: Japonia, Chiny, Stany Zjednoczone, Korea Północna, Argentyna, Izrael, Australia czy Kanada. Do tegorocznej edycji Konkursu aplikowało blisko 90 młodych pianistów, a zgodnie z obowiązującym regulaminem, zakwalifikowało się 55 uczestników z 19 krajów.  

 

 

Pomysł organizacji konkursu w Szafarni zrodził się z potrzeby promowania twórczości polskiego kompozytora oraz utrwalenia charakterystycznej dla niego tradycji gry na fortepianie. Z tego powodu, stałym punktem repertuaru konkursowego są kompozycje Fryderyka Chopina. 

Utworem obowiązkowym jest między innymi Mazurek a-moll op. 17 nr 4, którego powstanie tradycja łączy z  okresem wakacji młodego Fryderyka Chopina w Szafarni. W programach uczestników pojawiają się także wybrane dzieła wirtuozowskie – utwory wymagające technicznie, ale także stawiające przed młodymi muzykami różnorakie wyzwania wykonawcze i interpretacyjne.

 

Poza promocją Chopinowskich kompozycji, szczególnie istotną ideą przyświecającą organizatorom Konkursu jest chęć wyłonienia młodych talentów i stworzenie im możliwości konfrontacji oraz prezentacji własnych umiejętności pianistycznych.

 

29. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i  Młodzieży w Szafarni odbędzie się w dniach 18-22 maja 2022 r. Rozpocznie się Koncertem Inauguracyjnym w wykonaniu Kamila Pacholca, który 2021 roku otrzymał wyróżnienie na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W dniach od 19 do 21 maja odbędą się przesłuchania konkursowe w trzech kategoriach wiekowych (I. dzieci do lat 10, II. 11-13 lat, III.14-16 lat). Uczestników oceniać będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej – Zydroń w składzie: prof. HunJu Sohnn (Korea Południowa), prof. Ewa Pobłocka (Polska), prof. Alberto Nosé (Włochy), prof. Jordi Benseny Plaza (Hiszpania), prof. Andrzej Tatarski (Polska).

 

Dodatkowo w dniach 19 - 21 maja zachęcamy do odwiedzenia Dworku chopinowskiego w celu zapoznania się z ofertą Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Na zorganizowanym kiermaszu zaprezentowane zostaną najnowsze propozycje wydawnicze z naszej oficyny: nuty, książki, a także gadżety muzyczne. 

Natomiast w niedzielę 22.05.2022 r. o godzinie 12:00 zaplanowany jest plenerowy Koncert Laureatów. 

 

 

Wszystkie wydarzenia w ramach Konkursu są bezpłatne.

 

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Organizatora: 

https://szafarnia.art.pl/konkurs-2022/

 

Jako Partner wydarzenia - Serdecznie zapraszamy do Szafarni!

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?