Aktualności
Najlepsze życzenia dla czerwcowego KOMPOZYTORA MIESIĄCA
2022-06-17
Dziś Romuald Twardowski obchodzi 92. urodziny! Czerwcowemu Kompozytorowi miesiąca składamy najlepsze życzenia, prezentując ciekawostki na temat jego życia oraz twórczości pedagogicznej i utworów o charakterze edukacyjnym.
Romuald Twardowski to wybitny polski twórca muzyki religijnej i chóralnej, splatający w swych kompozycjach duchowość wschodnioeuropejską z tradycyjnym rzemiosłem i elementami współczesnych technik. Swój język muzyczny określa mianem „neoarchaizmu”. Zdobył wiele nagród w krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich, przez całe dekady uczył i wykładał w szkołach i na uczelniach wyższych, a od 1982 roku jest przewodniczącym jury Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”. Słynie też z niezwykłego talentu do gawędziarstwa, snucia erudycyjnych opowieści o dawnych czasach, historii, sztuce. Uwielbia podróżować, czytać, kocha kwiaty i dzieci.
Romuald Twardowski jest też niezrównanym oratorem. Mogliśmy się przekonać o tym podczas realizacji cyklu Gawęd, w którym kompozytor w barwny sposób wspomina najważniejsze momenty ze swojego artystycznego życia. O kluczowych spotkaniach, ważnych miejscach i niespodziewanych splotach wydarzeń możecie posłuchać na naszym kanale YouTube.
Urodził się w przedwojennym Wilnie, mieście wielu kultur i religii, kwitnącym centrum życia artystycznego, które wypełniała muzyka. Jako dziecko zachwycał się organowymi recitalami z dziełami Bacha i chóralnymi śpiewami podczas coniedzielnych katolickich mszy, ale uwielbiał też przysłuchiwać się muzycznej oprawie nabożeństw cerkiewnych lub żydowskich. Z czasów okupacji litewskiej Twardowski wspomina przymusową naukę języka oraz litewskich piosenek – te przez wiele lat przetrwały w jego pamięci i wykorzystał je w swoich utworach dla dzieci. Jego życie z muzyką złączył szczęśliwy przypadek. Pewnego dnia, gdy przechodził obok wystawy sklepowej, jego wzrok przykuły stare skrzypce, o których nieśmiało marzył. Scenę zauważył Władysław Gelard, który zapytał go, czy chciałby na nich grać, a potem podarował mu instrument i zaczął dawać pierwsze lekcje.
.jpg)
„Artysta tworzący dla dzieci sam winien mieć duszę dziecka – musi umieć zachwycać się, zdumiewać i wzbudzać w sobie najprzeróżniejsze uczucia”, wyznaje kompozytor. W swoich utworach pedagogicznych kreuje najróżniejsze nastroje, barwy i krajobrazy. Nawet w tych najłatwiejszych – jak Kolorowe nutki na skrzypce z fortepianem, gdzie z prostych wartości rytmicznych i powtarzalnych fraz buduje urocze i zabawne miniaturki, z których każda opowiada jakąś historię. W przeznaczonym na ten sam skład zbiorze Na czterech strunach Twardowski daje się poznać jako mistrz malarstwa dźwiękowego. Zawarte tam kompozycje przenika liryczny i ludowy ton. Ciepłe, otulające jak plusz harmonie towarzyszą najsłodszej z melodii w Kołysance, z kolei kołyszący motyw o strukturze trylu i rozmarzony akompaniament współtworzą piękny wariacyjny obrazek w stylu Szymanowskiego – Na zielonej łączce.
W prostych kompozycjach na inne instrumenty, jak Śpiewające wiolonczele (duet wiolonczel), Mały wirtuoz czy Wesołe miasteczko (fortepian), autor bawi się dźwiękiem, gatunkami, stylem. Znajdziemy w nich zgrabne Etiudy, eleganckie tańce (Barkarola, Gawot, Walczyk), odwołania do folkloru (Piosenka litewska) oraz do ilustracyjnej programowości (Wiosna, Marionetki, Konik polny, Stary zegar). Nie dziwi więc, że utwory Twardowskiego dla dzieci cieszą się sporym powodzeniem. Nawet jedna ze szkół muzycznych (PSM I st. w Puławach) została nazwana jego imieniem – podobnie jak Ogólnopolski Konkurs Instrumentalny, który organizuje, promując twórczość edukacyjną tego kompozytora.
Nagrania utworów ze zbiorów Kolorowe nutki, Na czterech strunach i Śpiewające wiolonczele umieściliśmy w aplikacji con.sol.la, która ułatwia solowe ćwiczenie utworów kameralnych – zarówno partii solowych, jak i akompaniamentu.
Do końca miesiąca utwory kompozytora objęte są specjalnym rabatem. Zanim zdecydujecie się na zakupy w naszym e-sklepie lub księgarni stacjonarnej, zajrzycie do nkody – w serwisie można znaleźć dziesiątki utworów Romualda Twardowskiego.
Autorką tekstu o Romualdzie Twardowskim jest Karolina Dąbek.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.