Aktualności
Najlepsze życzenia dla czerwcowego KOMPOZYTORA MIESIĄCA
2022-06-17
Dziś Romuald Twardowski obchodzi 92. urodziny! Czerwcowemu Kompozytorowi miesiąca składamy najlepsze życzenia, prezentując ciekawostki na temat jego życia oraz twórczości pedagogicznej i utworów o charakterze edukacyjnym.
Romuald Twardowski to wybitny polski twórca muzyki religijnej i chóralnej, splatający w swych kompozycjach duchowość wschodnioeuropejską z tradycyjnym rzemiosłem i elementami współczesnych technik. Swój język muzyczny określa mianem „neoarchaizmu”. Zdobył wiele nagród w krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich, przez całe dekady uczył i wykładał w szkołach i na uczelniach wyższych, a od 1982 roku jest przewodniczącym jury Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”. Słynie też z niezwykłego talentu do gawędziarstwa, snucia erudycyjnych opowieści o dawnych czasach, historii, sztuce. Uwielbia podróżować, czytać, kocha kwiaty i dzieci.
Romuald Twardowski jest też niezrównanym oratorem. Mogliśmy się przekonać o tym podczas realizacji cyklu Gawęd, w którym kompozytor w barwny sposób wspomina najważniejsze momenty ze swojego artystycznego życia. O kluczowych spotkaniach, ważnych miejscach i niespodziewanych splotach wydarzeń możecie posłuchać na naszym kanale YouTube.
Urodził się w przedwojennym Wilnie, mieście wielu kultur i religii, kwitnącym centrum życia artystycznego, które wypełniała muzyka. Jako dziecko zachwycał się organowymi recitalami z dziełami Bacha i chóralnymi śpiewami podczas coniedzielnych katolickich mszy, ale uwielbiał też przysłuchiwać się muzycznej oprawie nabożeństw cerkiewnych lub żydowskich. Z czasów okupacji litewskiej Twardowski wspomina przymusową naukę języka oraz litewskich piosenek – te przez wiele lat przetrwały w jego pamięci i wykorzystał je w swoich utworach dla dzieci. Jego życie z muzyką złączył szczęśliwy przypadek. Pewnego dnia, gdy przechodził obok wystawy sklepowej, jego wzrok przykuły stare skrzypce, o których nieśmiało marzył. Scenę zauważył Władysław Gelard, który zapytał go, czy chciałby na nich grać, a potem podarował mu instrument i zaczął dawać pierwsze lekcje.
„Artysta tworzący dla dzieci sam winien mieć duszę dziecka – musi umieć zachwycać się, zdumiewać i wzbudzać w sobie najprzeróżniejsze uczucia”, wyznaje kompozytor. W swoich utworach pedagogicznych kreuje najróżniejsze nastroje, barwy i krajobrazy. Nawet w tych najłatwiejszych – jak Kolorowe nutki na skrzypce z fortepianem, gdzie z prostych wartości rytmicznych i powtarzalnych fraz buduje urocze i zabawne miniaturki, z których każda opowiada jakąś historię. W przeznaczonym na ten sam skład zbiorze Na czterech strunach Twardowski daje się poznać jako mistrz malarstwa dźwiękowego. Zawarte tam kompozycje przenika liryczny i ludowy ton. Ciepłe, otulające jak plusz harmonie towarzyszą najsłodszej z melodii w Kołysance, z kolei kołyszący motyw o strukturze trylu i rozmarzony akompaniament współtworzą piękny wariacyjny obrazek w stylu Szymanowskiego – Na zielonej łączce.
W prostych kompozycjach na inne instrumenty, jak Śpiewające wiolonczele (duet wiolonczel), Mały wirtuoz czy Wesołe miasteczko (fortepian), autor bawi się dźwiękiem, gatunkami, stylem. Znajdziemy w nich zgrabne Etiudy, eleganckie tańce (Barkarola, Gawot, Walczyk), odwołania do folkloru (Piosenka litewska) oraz do ilustracyjnej programowości (Wiosna, Marionetki, Konik polny, Stary zegar). Nie dziwi więc, że utwory Twardowskiego dla dzieci cieszą się sporym powodzeniem. Nawet jedna ze szkół muzycznych (PSM I st. w Puławach) została nazwana jego imieniem – podobnie jak Ogólnopolski Konkurs Instrumentalny, który organizuje, promując twórczość edukacyjną tego kompozytora.
Nagrania utworów ze zbiorów Kolorowe nutki, Na czterech strunach i Śpiewające wiolonczele umieściliśmy w aplikacji con.sol.la, która ułatwia solowe ćwiczenie utworów kameralnych – zarówno partii solowych, jak i akompaniamentu.
Do końca miesiąca utwory kompozytora objęte są specjalnym rabatem. Zanim zdecydujecie się na zakupy w naszym e-sklepie lub księgarni stacjonarnej, zajrzycie do nkody – w serwisie można znaleźć dziesiątki utworów Romualda Twardowskiego.
Autorką tekstu o Romualdzie Twardowskim jest Karolina Dąbek.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.