PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Najlepsze życzenia dla czerwcowego KOMPOZYTORA MIESIĄCA

2022-06-17

Dziś Romuald Twardowski obchodzi 92. urodziny! Czerwcowemu Kompozytorowi miesiąca składamy najlepsze życzenia, prezentując ciekawostki na temat jego życia oraz twórczości pedagogicznej i utworów o charakterze edukacyjnym. 
 

Romuald Twardowski to wybitny polski twórca muzyki religijnej i chóralnej, splatający w swych kompozycjach duchowość wschodnioeuropejską z tradycyjnym rzemiosłem i elementami współczesnych technik. Swój język muzyczny określa mianem „neoarchaizmu”. Zdobył wiele nagród w krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich, przez całe dekady uczył i wykładał w szkołach i na uczelniach wyższych, a od 1982 roku jest przewodniczącym jury Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”. Słynie też z niezwykłego talentu do gawędziarstwa, snucia erudycyjnych opowieści o dawnych czasach, historii, sztuce. Uwielbia podróżować, czytać, kocha kwiaty i dzieci.

Romuald Twardowski jest też niezrównanym oratorem. Mogliśmy się przekonać o tym podczas realizacji cyklu Gawęd, w którym kompozytor w barwny sposób wspomina najważniejsze momenty ze swojego artystycznego życia. O kluczowych spotkaniach, ważnych miejscach i niespodziewanych splotach wydarzeń możecie posłuchać na naszym kanale YouTube.
 

 

Urodził się w przedwojennym Wilnie, mieście wielu kultur i religii, kwitnącym centrum życia artystycznego, które wypełniała muzyka. Jako dziecko zachwycał się organowymi recitalami z dziełami Bacha i chóralnymi śpiewami podczas coniedzielnych katolickich mszy, ale uwielbiał też przysłuchiwać się muzycznej oprawie nabożeństw cerkiewnych lub żydowskich. Z czasów okupacji litewskiej Twardowski wspomina przymusową naukę języka oraz litewskich piosenek – te przez wiele lat przetrwały w jego pamięci i wykorzystał je w swoich utworach dla dzieci. Jego życie z muzyką złączył szczęśliwy przypadek. Pewnego dnia, gdy przechodził obok wystawy sklepowej, jego wzrok przykuły stare skrzypce, o których nieśmiało marzył. Scenę zauważył Władysław Gelard, który zapytał go, czy chciałby na nich grać, a potem podarował mu instrument i zaczął dawać pierwsze lekcje.


 

„Artysta tworzący dla dzieci sam winien mieć duszę dziecka – musi umieć zachwycać się, zdumiewać i wzbudzać w sobie najprzeróżniejsze uczucia”, wyznaje kompozytor. W swoich utworach pedagogicznych kreuje najróżniejsze nastroje, barwy i krajobrazy. Nawet w tych najłatwiejszych – jak Kolorowe nutki na skrzypce z fortepianem, gdzie z prostych wartości rytmicznych i powtarzalnych fraz buduje urocze i zabawne miniaturki, z których każda opowiada jakąś historię. W przeznaczonym na ten sam skład zbiorze Na czterech strunach Twardowski daje się poznać jako mistrz malarstwa dźwiękowego. Zawarte tam kompozycje przenika liryczny i ludowy ton. Ciepłe, otulające jak plusz harmonie towarzyszą najsłodszej z melodii w Kołysance, z kolei kołyszący motyw o strukturze trylu i rozmarzony akompaniament współtworzą piękny wariacyjny obrazek w stylu Szymanowskiego – Na zielonej łączce
 

 

W prostych kompozycjach na inne instrumenty, jak Śpiewające wiolonczele (duet wiolonczel), Mały wirtuoz czy Wesołe miasteczko (fortepian), autor bawi się dźwiękiem, gatunkami, stylem. Znajdziemy w nich zgrabne Etiudy, eleganckie tańce (Barkarola, Gawot, Walczyk), odwołania do folkloru (Piosenka litewska) oraz do ilustracyjnej programowości (Wiosna, Marionetki, Konik polny, Stary zegar). Nie dziwi więc, że utwory Twardowskiego dla dzieci cieszą się sporym powodzeniem. Nawet jedna ze szkół muzycznych (PSM I st. w Puławach) została nazwana jego imieniem – podobnie jak Ogólnopolski Konkurs Instrumentalny, który organizuje, promując twórczość edukacyjną tego kompozytora.



 

Nagrania utworów ze zbiorów Kolorowe nutki, Na czterech strunach i Śpiewające wiolonczele umieściliśmy w aplikacji con.sol.la, która ułatwia solowe ćwiczenie utworów kameralnych – zarówno partii solowych, jak i akompaniamentu.
 

Do końca miesiąca utwory kompozytora objęte są specjalnym rabatem. Zanim zdecydujecie się na zakupy w naszym e-sklepie lub księgarni stacjonarnej, zajrzycie do nkody – w serwisie można znaleźć dziesiątki utworów Romualda Twardowskiego. 

Autorką tekstu o Romualdzie Twardowskim jest Karolina Dąbek.

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.