Aktualności
Współczesna odsłona wirtuozerii. Premiera albumu LEGEND już 24 czerwca!
2022-06-06
„Stawiam na kameralistykę, chcąc wydobyć jak najwięcej koloru samych skrzypiec i ich zmieniającego się brzmienia” – mówi o swojej wizji Wieniawskiego wirtuoz Adam Bałdych, którego recenzent „Frankfurter Allgemeine Zeitung” nazwał „najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem naszych czasów”. Biegłość techniczna i staranne wykształcenie, w tym dyplom katowickiej Akademii Muzycznej ukończonej z wyróżnieniem oraz stypendium w Berklee College of Music, nie przeszkadzają Bałdychowi w nieortodoksyjnym podejściu nawet do uświęconej tradycją muzyki mistrzów. Już 24 czerwca do dystrybucji trafi album LEGEND z „wariacjami na temat Henryka Wieniawskiego”. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Album LEGEND od ANAKLASIS otwiera Kuyawiak. „To było moje pierwsze, jeszcze dziecięce spotkanie z muzyką Henryka Wieniawskiego. Pamiętam, że rozpoczynający go piękny motyw tak mocno mnie poruszył, że towarzyszył mi już zawsze, gdy ktoś wspominał nazwisko kompozytora” – wspomina Bałdych. Z Kuyawiakem skrzypek zmierzył się już raz na płycie GREAT ENCOUNTERS od ANAKLASIS, – wydanej z okazji 75-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Towarzyszyła mu wtedy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod wodzą Marka Mosia oraz Krzysztof Dys na fortepianie i Marcel Comendant na cymbałach. Nowy Kuyawiak ma podtytuł Sleeping. Gdy słucha się utworów jeden po drugim, można odnieść wrażenie, że drugi zaczyna się tam, gdzie skończył się pierwszy, dopowiada historię, mówi, co się wydarzyło, gdy z donośnego kujawiaka opadł orkiestrowy kurz. Na płycie LEGEND obok wirtuozerii Bałdycha (skrzypce, skrzypce renesansowe) usłyszymy Marka Konarskiego (saksofon tenorowy), Łukasza Ojdanę (fortepian), Michała Barańskiego (kontrabas), Dawida Fortunę (perkusja) oraz Agatę Szymczewską (skrzypce).
Barwy, ich połączenia i wzajemne przenikania to szczególnie intrygujące aspekty LEGEND. Agata Szymczewska gra tu na skrzypcach Nicolò Gagliano z 1755 roku – instrumencie wypożyczonym dzięki uprzejmości Anne-Sophie Mutter. Bałdych, obok swoich współczesnych skrzypiec, sięga też po egzemplarz wykonany na bazie renesansowegomodelu. Muzycy eksperymentują, poszukują nowych barw i technik sonorystycznych, nigdy jednak nie zapominają o melodii, która – w swej prostocie i bezpośredniości – pozwala komunikować się z odbiorcą i skutecznie zapraszać go do swojego świata.
„Staram się czerpać z historii, ale traktować ją w bardzo indywidualny sposób. Moje poszukiwania ukierunkowuję w stronę Wieniawskiego i jego zainteresowania muzyką ludową, ale wprowadzam też wiele nowych kontekstów. Na płycie LEGEND melodie Wieniawskiego niekiedy przywołane są w swojej niemal niezmienionej postaci, by po chwili stać się motywem przetwarzanym we współczesny i sonorystyczny sposób” – mówi Adam Bałdych.
Polska muzyka tradycyjna, pasja do poszukiwania głębokiego, wiolinistycznego wyrazu i dążenie do odkrywania nowych dróg łączą Bałdycha, Szymczewską i Wieniawskiego. „Wierzę, że ten projekt dobrze ukazuje niezwykle ważną dla mnie ideę: przekraczania i zacierania muzycznych granic. LEGEND to zaproszenie całego świata muzyki poważnej do odkrywania wiolinistyki na nowo, do odkrywania na nowo muzyki mistrzów” – dodaje Bałdych.
LEGEND to już ósmy album w serii REVISIONS. Eksperymenty, przekroczenia, przewroty, a przede wszystkim prezentacja dorobku kompozytorów wywodzących się z różnych muzycznych światów – z tym wszystkim stykają się melomani, którzy sięgają po płyty wytwórni ANAKLASIS zebrane w tej serii. Od 24 czerwca album z „wariacjami na temat Wieniawskiego” będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
#wyostrzsłuch na LEGEND od ANAKLASIS.
Patronami medialnymi krążka są: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl oraz Ruch Muzyczny.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.