PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Współczesna odsłona wirtuozerii. Premiera albumu LEGEND już 24 czerwca!

2022-06-06

„Stawiam na kameralistykę, chcąc wydobyć jak najwięcej koloru samych skrzypiec i ich zmieniającego się brzmienia” – mówi o swojej wizji Wieniawskiego wirtuoz Adam Bałdych, którego recenzent „Frankfurter Allgemeine Zeitung” nazwał „najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem naszych czasów”. Biegłość techniczna i staranne wykształcenie, w tym dyplom katowickiej Akademii Muzycznej ukończonej z wyróżnieniem oraz stypendium w Berklee College of Music, nie przeszkadzają Bałdychowi w nieortodoksyjnym podejściu nawet do uświęconej tradycją muzyki mistrzów. Już 24 czerwca do dystrybucji trafi album LEGEND z „wariacjami na temat Henryka Wieniawskiego”. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

 

Album LEGEND od ANAKLASIS otwiera Kuyawiak. „To było moje pierwsze, jeszcze dziecięce spotkanie z muzyką Henryka Wieniawskiego. Pamiętam, że rozpoczynający go piękny motyw tak mocno mnie poruszył, że towarzyszył mi już zawsze, gdy ktoś wspominał nazwisko kompozytora” – wspomina Bałdych. Z Kuyawiakem skrzypek zmierzył się już raz na płycie GREAT ENCOUNTERS od ANAKLASIS, – wydanej z okazji 75-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Towarzyszyła mu wtedy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod wodzą Marka Mosia oraz Krzysztof Dys na fortepianie i Marcel Comendant na cymbałach. Nowy Kuyawiak ma podtytuł Sleeping. Gdy słucha się utworów jeden po drugim, można odnieść wrażenie, że drugi zaczyna się tam, gdzie skończył się pierwszy, dopowiada historię, mówi, co się wydarzyło, gdy z donośnego kujawiaka opadł orkiestrowy kurz. Na płycie LEGEND obok wirtuozerii Bałdycha (skrzypce, skrzypce renesansowe) usłyszymy Marka Konarskiego (saksofon tenorowy), Łukasza Ojdanę (fortepian), Michała Barańskiego (kontrabas), Dawida Fortunę (perkusja) oraz Agatę Szymczewską (skrzypce).

 

Barwy, ich połączenia i wzajemne przenikania to szczególnie intrygujące aspekty LEGEND. Agata Szymczewska gra tu na skrzypcach Nicolò Gagliano z 1755 roku – instrumencie wypożyczonym dzięki uprzejmości Anne-Sophie Mutter. Bałdych, obok swoich współczesnych skrzypiec, sięga też po egzemplarz wykonany na bazie renesansowegomodelu. Muzycy eksperymentują, poszukują nowych barw i technik sonorystycznych, nigdy jednak nie zapominają o melodii, która – w swej prostocie i bezpośredniości – pozwala komunikować się z odbiorcą i skutecznie zapraszać go do swojego świata.

 

„Staram się czerpać z historii, ale traktować ją w bardzo indywidualny sposób. Moje poszukiwania ukierunkowuję w stronę Wieniawskiego i jego zainteresowania muzyką ludową, ale wprowadzam też wiele nowych kontekstów. Na płycie LEGEND melodie Wieniawskiego niekiedy przywołane są w swojej niemal niezmienionej postaci, by po chwili stać się motywem przetwarzanym we współczesny i sonorystyczny sposób” – mówi Adam Bałdych.

 

Polska muzyka tradycyjna, pasja do poszukiwania głębokiego, wiolinistycznego wyrazu i dążenie do odkrywania nowych dróg łączą Bałdycha, Szymczewską i Wieniawskiego. „Wierzę, że ten projekt dobrze ukazuje niezwykle ważną dla mnie ideę: przekraczania i zacierania muzycznych granic. LEGEND to zaproszenie całego świata muzyki poważnej do odkrywania wiolinistyki na nowo, do odkrywania na nowo muzyki mistrzów” – dodaje Bałdych.

 

LEGEND to już ósmy album w serii REVISIONS. Eksperymenty, przekroczenia, przewroty, a przede wszystkim prezentacja dorobku kompozytorów wywodzących się z różnych muzycznych światów – z tym wszystkim stykają się melomani, którzy sięgają po płyty wytwórni ANAKLASIS zebrane w tej serii. Od 24 czerwca album z „wariacjami na temat Wieniawskiego” będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.

 

#wyostrzsłuch na LEGEND od ANAKLASIS.

 

Patronami medialnymi krążka są: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl oraz Ruch Muzyczny.

 

ANAKLASIS

A DIVISION OF

PWM EDITION

 

www.anaklasis.pl

www.facebook.com/anaklasisrecords/

www.instagram.com/anaklasis


Najczęściej czytane:

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.