Aktualności
Współczesna odsłona wirtuozerii. Premiera albumu LEGEND już 24 czerwca!
2022-06-06
„Stawiam na kameralistykę, chcąc wydobyć jak najwięcej koloru samych skrzypiec i ich zmieniającego się brzmienia” – mówi o swojej wizji Wieniawskiego wirtuoz Adam Bałdych, którego recenzent „Frankfurter Allgemeine Zeitung” nazwał „najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem naszych czasów”. Biegłość techniczna i staranne wykształcenie, w tym dyplom katowickiej Akademii Muzycznej ukończonej z wyróżnieniem oraz stypendium w Berklee College of Music, nie przeszkadzają Bałdychowi w nieortodoksyjnym podejściu nawet do uświęconej tradycją muzyki mistrzów. Już 24 czerwca do dystrybucji trafi album LEGEND z „wariacjami na temat Henryka Wieniawskiego”. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Album LEGEND od ANAKLASIS otwiera Kuyawiak. „To było moje pierwsze, jeszcze dziecięce spotkanie z muzyką Henryka Wieniawskiego. Pamiętam, że rozpoczynający go piękny motyw tak mocno mnie poruszył, że towarzyszył mi już zawsze, gdy ktoś wspominał nazwisko kompozytora” – wspomina Bałdych. Z Kuyawiakem skrzypek zmierzył się już raz na płycie GREAT ENCOUNTERS od ANAKLASIS, – wydanej z okazji 75-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Towarzyszyła mu wtedy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod wodzą Marka Mosia oraz Krzysztof Dys na fortepianie i Marcel Comendant na cymbałach. Nowy Kuyawiak ma podtytuł Sleeping. Gdy słucha się utworów jeden po drugim, można odnieść wrażenie, że drugi zaczyna się tam, gdzie skończył się pierwszy, dopowiada historię, mówi, co się wydarzyło, gdy z donośnego kujawiaka opadł orkiestrowy kurz. Na płycie LEGEND obok wirtuozerii Bałdycha (skrzypce, skrzypce renesansowe) usłyszymy Marka Konarskiego (saksofon tenorowy), Łukasza Ojdanę (fortepian), Michała Barańskiego (kontrabas), Dawida Fortunę (perkusja) oraz Agatę Szymczewską (skrzypce).
Barwy, ich połączenia i wzajemne przenikania to szczególnie intrygujące aspekty LEGEND. Agata Szymczewska gra tu na skrzypcach Nicolò Gagliano z 1755 roku – instrumencie wypożyczonym dzięki uprzejmości Anne-Sophie Mutter. Bałdych, obok swoich współczesnych skrzypiec, sięga też po egzemplarz wykonany na bazie renesansowegomodelu. Muzycy eksperymentują, poszukują nowych barw i technik sonorystycznych, nigdy jednak nie zapominają o melodii, która – w swej prostocie i bezpośredniości – pozwala komunikować się z odbiorcą i skutecznie zapraszać go do swojego świata.
„Staram się czerpać z historii, ale traktować ją w bardzo indywidualny sposób. Moje poszukiwania ukierunkowuję w stronę Wieniawskiego i jego zainteresowania muzyką ludową, ale wprowadzam też wiele nowych kontekstów. Na płycie LEGEND melodie Wieniawskiego niekiedy przywołane są w swojej niemal niezmienionej postaci, by po chwili stać się motywem przetwarzanym we współczesny i sonorystyczny sposób” – mówi Adam Bałdych.
Polska muzyka tradycyjna, pasja do poszukiwania głębokiego, wiolinistycznego wyrazu i dążenie do odkrywania nowych dróg łączą Bałdycha, Szymczewską i Wieniawskiego. „Wierzę, że ten projekt dobrze ukazuje niezwykle ważną dla mnie ideę: przekraczania i zacierania muzycznych granic. LEGEND to zaproszenie całego świata muzyki poważnej do odkrywania wiolinistyki na nowo, do odkrywania na nowo muzyki mistrzów” – dodaje Bałdych.
LEGEND to już ósmy album w serii REVISIONS. Eksperymenty, przekroczenia, przewroty, a przede wszystkim prezentacja dorobku kompozytorów wywodzących się z różnych muzycznych światów – z tym wszystkim stykają się melomani, którzy sięgają po płyty wytwórni ANAKLASIS zebrane w tej serii. Od 24 czerwca album z „wariacjami na temat Wieniawskiego” będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
#wyostrzsłuch na LEGEND od ANAKLASIS.
Patronami medialnymi krążka są: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl oraz Ruch Muzyczny.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
