PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Sławomir Cichor sierpniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

2022-08-01

W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
 

Sławomir Cichor ukończył studia na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z wyróżnieniem w klasie trąbki prof. Igora Cecocho. Naukę kontynuował na studiach podyplomowych w macierzystej uczelni. W jego artystycznej działalności wyróżniają się dwa kierunki: wykonawczy i pedagogiczny.
 

Jako muzyk orkiestrowy Cichor współpracował m.in. z Filharmonią Wrocławską, Narodową czy Sinfonią Varsovią. Brał udział w nagraniach na ponad 20 płyt z muzyką od XIX do XXI wieku: Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego czy Krzysztofa Pendereckiego. Gra także na historycznej trąbce, współpracuje z zespołami muzyki dawnej (wśród nich: Warszawska Opera Kameralna, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Kapela Jasnogórska) oraz realizuje nagrania płytowe w ramach projektu Jasnogórska Muzyka Dawna. 




Działalność pedagogiczną Sławomir Cichor rozpoczął we Wrocławiu, z czasem przeniósł się do Łodzi, gdzie pracuje na Akademii Muzycznej jako profesor nadzwyczajny. Jurorował podczas międzynarodowych i polskich konkurów muzycznych, wykładał na kursach instrumentalnych w kraju i zagranicą. Jeden z wykładów wygłosił także podczas organizowanych przez PWM Dni Edukacji Muzycznej w 2021 roku, uzupełniając go artykułem Indywidualizacja procesu nauczania gry na trąbce a zastosowanie sprawdzonych metod doskonalenia warsztatu wykonawczego.


Pedagogiczny aspekt jego działalności wpłynął także na rozwój na polu kompozytorskim. W katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego znajdują się jego publikacje o charakterze pedagogicznym: Zagraj wszystko! Zbiór etiud na trąbkę oraz zbiór Utwory na zespoły trąbkowe, przeznaczone na 2, 3 i 4 trąbki, który powstał z fascynacji autora muzyką dawną. Tylko w tym miesiącu obie publikacje dostępne są w promocyjnej cenie w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i w księgarni stacjonarnej w Krakowie.



Wszystkich zainteresowanych dostępem do cyfrowej wersji nut odsyłamy do nkody – platformy, na której znajdują się setki publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dostępne zaraz po zalogowaniu. Wśród nich są utwory Sławomira Cichora i dziesiątek innych twórców związanych z PWM-em.

Najczęściej czytane:

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.