Aktualności
Sławomir Cichor sierpniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-08-01
W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Sławomir Cichor ukończył studia na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z wyróżnieniem w klasie trąbki prof. Igora Cecocho. Naukę kontynuował na studiach podyplomowych w macierzystej uczelni. W jego artystycznej działalności wyróżniają się dwa kierunki: wykonawczy i pedagogiczny.
Jako muzyk orkiestrowy Cichor współpracował m.in. z Filharmonią Wrocławską, Narodową czy Sinfonią Varsovią. Brał udział w nagraniach na ponad 20 płyt z muzyką od XIX do XXI wieku: Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego czy Krzysztofa Pendereckiego. Gra także na historycznej trąbce, współpracuje z zespołami muzyki dawnej (wśród nich: Warszawska Opera Kameralna, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Kapela Jasnogórska) oraz realizuje nagrania płytowe w ramach projektu Jasnogórska Muzyka Dawna.
Działalność pedagogiczną Sławomir Cichor rozpoczął we Wrocławiu, z czasem przeniósł się do Łodzi, gdzie pracuje na Akademii Muzycznej jako profesor nadzwyczajny. Jurorował podczas międzynarodowych i polskich konkurów muzycznych, wykładał na kursach instrumentalnych w kraju i zagranicą. Jeden z wykładów wygłosił także podczas organizowanych przez PWM Dni Edukacji Muzycznej w 2021 roku, uzupełniając go artykułem Indywidualizacja procesu nauczania gry na trąbce a zastosowanie sprawdzonych metod doskonalenia warsztatu wykonawczego.
Pedagogiczny aspekt jego działalności wpłynął także na rozwój na polu kompozytorskim. W katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego znajdują się jego publikacje o charakterze pedagogicznym: Zagraj wszystko! Zbiór etiud na trąbkę oraz zbiór Utwory na zespoły trąbkowe, przeznaczone na 2, 3 i 4 trąbki, który powstał z fascynacji autora muzyką dawną. Tylko w tym miesiącu obie publikacje dostępne są w promocyjnej cenie w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i w księgarni stacjonarnej w Krakowie.
Wszystkich zainteresowanych dostępem do cyfrowej wersji nut odsyłamy do nkody – platformy, na której znajdują się setki publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dostępne zaraz po zalogowaniu. Wśród nich są utwory Sławomira Cichora i dziesiątek innych twórców związanych z PWM-em.
Najczęściej czytane:
Wyniki trzeciego tegorocznego roztrzygnięcia TUTTI.pl na wykonania zaczynające się 1 października 2022.
W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Długotrwała pandemia pobudziła dyskusję o przyszłości opery. Czy kosztowny model działania teatrów operowych się utrzyma?
Stolica Języka Polskiego jest jedna, to oczywiście Szczebrzeszyn na Roztoczu. Na początku sierpnia wszystkie drogi prowadzą właśnie tam, gdzie przez tydzień, nad rzeką, w cieniu drzew, w prawdziwie letniej atmosferze trwają rozmowy, spotkania i koncerty, w których najważniejsze jest: słowo. W tym roku na Festiwalu nie zabraknie również aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które zostało Partnerem festiwalowego Pasma Śląsk.
Miejsce pracy: siedziba Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, al. Krasińskiego 11a, Kraków
Forma zatrudnienia: umowa o pracę
Kiedy dzwoni Francis Ford Coppola, wielki wizjoner kina, autor m.in. Ojca chrzestnego i Czasu apokalipsy, nie odkłada się słuchawki. Wojciech Kilar podjął więc współpracę z reżyserem i stworzył kultową dziś ścieżką dźwiękową do opowieści o potworze z Transylwanii, który kochał zbyt mocno. Po latach tę patetyczną i liryczną kantatę na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną wywracają na nice pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Kuba Więcek. 19 sierpnia do dystrybucji trafi album THEMES OF DRACULA z dekonstrukcją tematów z Draculi. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Tym, co najbardziej fascynuje mnie w sztuce, a w muzyce w szczególności, jest łączenie. To, jak spotykają się i przeplatają style, gatunki, epoki, ludzie. To, jak fascynującym, a często niedocenianym duetem jest duet sztuki wysokiej i popularnej. Wojciech Kilar był w tym mistrzem – to wiemy dziś, chociaż on sam z pewnością tak na to nie patrzył. Jego słynne „dwie twarze” to nie tylko fascynujący bohater, ale też ikona europejskiej kultury w wielu jej obszarach.
Dzień 90. urodzin Wojciecha Kilara Polska Biblioteka Muzyczna uhonorowała premierą drugiej animacji, będącej kontynuacją serii rozpoczętej w 2021 roku. PBM, jako wyjątkowe pod względem zasobów miejsce w sieci, od kilku lat gromadzi zdigitalizowane zbiory znajdujące się w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Wojciech Kilar to postać, której nie trzeba przedstawiać. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, przedstawiciel awangardy i Polskiej Szkoły Kompozytorskiej, autor jazzująco-sonorystycznego Riffu 62, a także tryskających pierwotną energią Orawy i Krzesanego. Światową sławę zdobył jednak przede wszystkim jako twórca muzyki filmowej, między innymi do Drakuli Francisa Forda Coppoli.
Do siódmej edycji Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz” zgłoszono aż 51 książek biograficznych. Jedną z nich była bestsellerowa publikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” Danuty Gwizdalanki. Książka zyskała uznanie jury i nominację do finału Konkursu.