Aktualności
Sławomir Cichor sierpniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-08-01
W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Sławomir Cichor ukończył studia na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z wyróżnieniem w klasie trąbki prof. Igora Cecocho. Naukę kontynuował na studiach podyplomowych w macierzystej uczelni. W jego artystycznej działalności wyróżniają się dwa kierunki: wykonawczy i pedagogiczny.
Jako muzyk orkiestrowy Cichor współpracował m.in. z Filharmonią Wrocławską, Narodową czy Sinfonią Varsovią. Brał udział w nagraniach na ponad 20 płyt z muzyką od XIX do XXI wieku: Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego czy Krzysztofa Pendereckiego. Gra także na historycznej trąbce, współpracuje z zespołami muzyki dawnej (wśród nich: Warszawska Opera Kameralna, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Kapela Jasnogórska) oraz realizuje nagrania płytowe w ramach projektu Jasnogórska Muzyka Dawna.
.jpg)
Działalność pedagogiczną Sławomir Cichor rozpoczął we Wrocławiu, z czasem przeniósł się do Łodzi, gdzie pracuje na Akademii Muzycznej jako profesor nadzwyczajny. Jurorował podczas międzynarodowych i polskich konkurów muzycznych, wykładał na kursach instrumentalnych w kraju i zagranicą. Jeden z wykładów wygłosił także podczas organizowanych przez PWM Dni Edukacji Muzycznej w 2021 roku, uzupełniając go artykułem Indywidualizacja procesu nauczania gry na trąbce a zastosowanie sprawdzonych metod doskonalenia warsztatu wykonawczego.
Pedagogiczny aspekt jego działalności wpłynął także na rozwój na polu kompozytorskim. W katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego znajdują się jego publikacje o charakterze pedagogicznym: Zagraj wszystko! Zbiór etiud na trąbkę oraz zbiór Utwory na zespoły trąbkowe, przeznaczone na 2, 3 i 4 trąbki, który powstał z fascynacji autora muzyką dawną. Tylko w tym miesiącu obie publikacje dostępne są w promocyjnej cenie w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i w księgarni stacjonarnej w Krakowie.

Wszystkich zainteresowanych dostępem do cyfrowej wersji nut odsyłamy do nkody – platformy, na której znajdują się setki publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dostępne zaraz po zalogowaniu. Wśród nich są utwory Sławomira Cichora i dziesiątek innych twórców związanych z PWM-em.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.