Aktualności
Sławomir Cichor sierpniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-08-01
W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Sławomir Cichor ukończył studia na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z wyróżnieniem w klasie trąbki prof. Igora Cecocho. Naukę kontynuował na studiach podyplomowych w macierzystej uczelni. W jego artystycznej działalności wyróżniają się dwa kierunki: wykonawczy i pedagogiczny.
Jako muzyk orkiestrowy Cichor współpracował m.in. z Filharmonią Wrocławską, Narodową czy Sinfonią Varsovią. Brał udział w nagraniach na ponad 20 płyt z muzyką od XIX do XXI wieku: Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego czy Krzysztofa Pendereckiego. Gra także na historycznej trąbce, współpracuje z zespołami muzyki dawnej (wśród nich: Warszawska Opera Kameralna, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Kapela Jasnogórska) oraz realizuje nagrania płytowe w ramach projektu Jasnogórska Muzyka Dawna.
Działalność pedagogiczną Sławomir Cichor rozpoczął we Wrocławiu, z czasem przeniósł się do Łodzi, gdzie pracuje na Akademii Muzycznej jako profesor nadzwyczajny. Jurorował podczas międzynarodowych i polskich konkurów muzycznych, wykładał na kursach instrumentalnych w kraju i zagranicą. Jeden z wykładów wygłosił także podczas organizowanych przez PWM Dni Edukacji Muzycznej w 2021 roku, uzupełniając go artykułem Indywidualizacja procesu nauczania gry na trąbce a zastosowanie sprawdzonych metod doskonalenia warsztatu wykonawczego.
Pedagogiczny aspekt jego działalności wpłynął także na rozwój na polu kompozytorskim. W katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego znajdują się jego publikacje o charakterze pedagogicznym: Zagraj wszystko! Zbiór etiud na trąbkę oraz zbiór Utwory na zespoły trąbkowe, przeznaczone na 2, 3 i 4 trąbki, który powstał z fascynacji autora muzyką dawną. Tylko w tym miesiącu obie publikacje dostępne są w promocyjnej cenie w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i w księgarni stacjonarnej w Krakowie.
Wszystkich zainteresowanych dostępem do cyfrowej wersji nut odsyłamy do nkody – platformy, na której znajdują się setki publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dostępne zaraz po zalogowaniu. Wśród nich są utwory Sławomira Cichora i dziesiątek innych twórców związanych z PWM-em.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.