PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: Pawła Wójtowicza muzyka dla dzieci

2022-10-14

Październik jest idealnym czasem, by poznać nowe utwory i zdążyć przygotować się na ich wykonanie podczas zimowych audycji szkolnych. Wszystkim skrzypkom polecamy utwory Kompozytora miesiąca – Pawła Wójtowicza.  
 

„Bycie kompozytorem, zwłaszcza dziecięcym, to dawanie dzieciom swojej wyobraźni, zapraszanie ich do swojego świata” – mówi Paweł Wójtowicz. A jego wyobraźnia zdaje się nie mieć granic. Jest skrzypkiem, koncertmistrzem Opery Krakowskiej, utytułowanym kameralistą i nauczycielem. Oprócz tego organizuje konkursy i wydarzenia, tworzy barwne kompozycje i nietuzinkowe spektakle, w których dba o każdy najdrobniejszy szczegół: od muzyki, poprzez scenariusz, reżyserię, aż po koncepcję świateł, kostiumów i dekoracji. Tak powstały na przykład fantazyjna historia Ongaku trzy kamienie dla młodzieży z niepełnosprawnością słuchu, wzroku i ruchu oraz Profesor Wiolinek – cykl interaktywnych muzyczno-edukacyjnych spotkań dla najmłodszych w formie serialu.


 

Paweł Wójtowicz wychował się w muzycznej rodzinie. Z dzieciństwa wspomina zabawy przy starym fortepianie babci, przestrajanie gitary dziadka, harcerskie piosenki przy ognisku i czas spędzany na schodkach w orkiestronie Opery Krakowskiej, gdzie chłonął muzykę z rozmaitych spektakli i operetek, oczekując na matkę Irenę – skrzypaczkę i pedagoga. Po niej właśnie odziedziczył talent do gry na skrzypcach, a także miłość do teatru operowego. „Wielu powtarza, że opera jest ich drugim domem. Ja mówię odwrotnie – to dom jest moją drugą operą” – stwierdza, opisując wspólne muzykowanie podczas rodzinnych spotkań lub codzienne umilanie sobie śpiewem zwykłych czynności.


Wójtowicz posiada niezwykłą zdolność do twórczego przekształcania i adaptacji różnych stylów. Kompozytorskie inspiracje czerpie ze swojego życia, tak intensywnie wypełnionego muzyką. Jeśli w przewie między próbami lub zajęciami wpada mu do głowy jakiś pomysł, melodia lub rytm – po prostu nagrywa je telefonem lub dokładnie notuje. W jego utworach odnajdziemy więc często echa muzyki, z którą w danym momencie obcował. Podczas operowych przygotowań do wykonania Madamy Butterfly Pucciniego w jego wyobraźni zaczęły układać się zgrabne orientalne frazy Chińskiego smoka, a po tym, jak córka Zuzia zorganizowała domowe seanse wszystkich części Piratów z Karaibów, powstała brawurowa Bitwa morska
 

 

Oba wspomniane utwory weszły w skład Miniatur na skrzypce z fortepianem. Znajdziemy tam także rozmaite tańce: Mazurka, Poloneza, Krakowiaka i Oberka pełne tradycyjnych rytmów, ekspresyjne Tanga w stylu Astora Piazzolli czy radośnie ragtime’owy Taniec amerykański. Dają one przyjemność z grania, a przy okazji niepostrzeżenie rozwijają wrażliwość i umiejętności techniczne. Ta sama idea stoi też za innymi kompozycjami. W zbiorze Magiczne drzewo, czyli szuruburki na troje skrzypiec radosnej melodii Górskich koni towarzyszy tupanie i śpiew, Wesołej ciuchci glissanda, Trzem zwariowanym Chińczykom rytmiczna recytacja, a Strachom – skrzypienia i piski. To kolekcja współczesnych utworów-scenek, które uczą i jednocześnie pozwalają na zabawę.



Jeśli chcecie zerknąć do nut bez wychodzenia z domu, sprawdźcie publikacje Pawła Wójtowicza umieszczone na platformie nkoda. A jeśli marzy się Wam ćwiczenie kameralistyki, pobierzcie aplikację con.sol.la – dzięki możliwości wyłączenia dowolnego głosu – solowego lub akompaniamentu – możecie grać z towarzyszeniem skrzypiec lub fortepianu barwne utwory Pawła Wójtowicza zawsze wtedy, kiedy będziecie mieć na to ochotę. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS. 

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.