PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wojciech Kilar: fenomenalna muzyka filmowa lipcowego KOMPOZYTORA MIESIĄCA

2022-07-15

Wojciech Kilar to postać, której nie trzeba przedstawiać. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, przedstawiciel awangardy i Polskiej Szkoły Kompozytorskiej, autor jazzująco-sonorystycznego Riffu 62, a także tryskających pierwotną energią Orawy i Krzesanego. Światową sławę zdobył jednak przede wszystkim jako twórca muzyki filmowej, między innymi do Drakuli Francisa Forda Coppoli. 
 

Po studiach wyjechał do Darmstadtu i na stypendium do Paryża, a jego kompozytorski debiut na pierwszej edycji „Warszawskiej Jesieni” okazał się sporym sukcesem. W międzyczasie komponował oprawę muzyczną do spektakli (współpracując z Teatrem Śląskim), później zaczął dostawać zlecenia z branży filmowej. Pisanie do filmów przychodziło mu z ogromną łatwością – potrafił komponować i w podróży, i na kolanie. Najpierw były to pojedyncze mniejsze produkcje, jak dokumentalny film Narciarze Natalii Brzozowskiej (do którego ścieżkę Kilar skomponował raptem w pół dnia), ale z czasem zamówień zaczęło przybywać. W sumie pozostawił po sobie muzykę do ponad 130 tytułów, za wiele z nich dostając prestiżowe nagrody.


 

Do własnej twórczości filmowej Kilar miał stosunek ambiwalentny, by nie powiedzieć – lekceważący. Na pierwszym miejscu stała zawsze muzyka autonomiczna, a współpracę z reżyserami (nawet tymi najwybitniejszymi, jak Roman Polański, Krzysztof Zanussi czy Andrzej Wajda) traktował jako lekkie zajęcie i działalność czysto zarobkową. Nigdy nie przykładał przesadnej uwagi do tego, co działo się z jego ścieżkami dźwiękowymi: pozwalał je ciąć i dopasowywać pod reżyserską wizję. Nie zmienia to faktu, że zapisał się w historii polskiej kinematografii jako autor najznakomitszych muzycznych obrazów, które wprowadziły sztukę kinową na inny poziom i przetrwały w świadomości pokoleń. 
 

Wiele z filmowych kompozycji Kilara weszło na stałe do repertuaru koncertowego w postaci suit lub utworów orkiestrowych. Najpopularniejsze fragmenty lub tematy zostały również opracowane przez Michała Jakuba Paparę na mniejsze składy: fortepian z klarnetem, skrzypcami, fletem lub solo. Ale nawet w kameralnych miniaturach słychać rzadką umiejętność Kilara do wczuwania się atmosferę filmu czy tworzenia charakterologicznych portretów postaci. W temacie z Pianisty Kilar zawarł pewną przekorę, ale i niepewność (cechy, których sam zaobserwował podczas znajomości z Władysławem Szpilmanem), zaś w wokalizie z Dziewiątych wrót – uwodzicielski liryzm tajemniczej bohaterki.
 

 

Wena melodyczna i zdolność imitowania rozmaitych styli zdawały się kompozytora nigdy nie opuszczać. Gdy trzeba było, pisał awangardowo lub romantycznie, na ludową modłę lub w popularnym stylu, żonglował gatunkami i technikami. Wyjątkowo często sięgał po tańce: w Polonezie z Pana Tadeusza, obok wytwornych współbrzmień w tradycyjnych rytmach obecna jest również łagodność i elegancja melodycznej linii, z kolei w walcu z Trędowatej słychać jakąś nieukojoną tęsknotę, żal, ale i zawziętość. Subtelny nastrój walca przenika też elegijno-sentymentalny temat z Rodziny Połanieckich, a w Zjawach miłosnych z Portretu damy ten sam taniec przybiera mroczny, nasycony dramatyzmem wyraz.
 

Jednym z najbardziej znanych utworów Wojciecha Kilara jest Orawa na kameralną orkiestrę smyczkową. Ten energetyczny utwór znalazł się na liście 100 kompozycji z lat 1918–2018, które stały się podstawą projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, realizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. O stylu kompozytorskim Kilara na podstawie Orawy opowiadają Mariusz Gradowski, Marek Moś i Beata Bolesławska-Lewandowska w Muzycznej wizytówce.

 

Jeszcze do końca lipca utwory Wojciecha Kilara możecie kupić w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i w księgarni stacjonarnej w Krakowie ze specjalnym rabatem. Na półce nowości znajdziecie także nowość wydawniczą – Małą Monografię poświęconą życiu i twórczości Wojciecha Kilara, autorstwa Magdy Miśki-Jackowskiej. 


 

Aranżacje jego muzyki filmowej możecie poznać także za pośrednictwem aplikacji con.sol.la, która umożliwia ćwiczenie kameralistyki nawet wtedy, gdy obok nie ma drugiego muzyka. Możliwość wyłączenia wybranego głosu pozwala na ćwiczenie dowolnej partii z towarzyszeniem zapewnionego nagrania. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
 

Kilkadziesiąt publikacji Wojciecha Kilara znajduje się także w aplikacji nkoda. Wystarczy się zalogować, by uzyskać dostęp do tysięcy materiałów nutowych.

 

* Książka Kilar Magdy Miśki-Jackowskiej nie jest objęta promocją

Najczęściej czytane:

TUTTI.pl - WYNIKI 04.08.2022

Wyniki trzeciego tegorocznego roztrzygnięcia TUTTI.pl na wykonania zaczynające się 1 października 2022.

Sławomir Cichor sierpniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
 

LIPIEC: operomania

Długotrwała pandemia pobudziła dyskusję o przyszłości opery. Czy kosztowny model działania teatrów operowych się utrzyma?

Polskie Wydawnictwo Muzyczne podczas 8. edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie

Stolica Języka Polskiego jest jedna, to oczywiście Szczebrzeszyn na Roztoczu. Na początku sierpnia wszystkie drogi prowadzą właśnie tam, gdzie przez tydzień, nad rzeką, w cieniu drzew, w prawdziwie letniej atmosferze trwają rozmowy, spotkania i koncerty, w których najważniejsze jest: słowo. W tym roku na Festiwalu nie zabraknie również aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które zostało Partnerem festiwalowego Pasma Śląsk. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury zatrudni: Specjalistę ds. promocji kompozytorskiej

Miejsce pracy: siedziba Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, al. Krasińskiego 11a, Kraków

Forma zatrudnienia: umowa o pracę
 

Nowe życie Draculi. Premiera albumu THEMES OF DRACULA od ANAKLASIS już 19 sierpnia!

Kiedy dzwoni Francis Ford Coppola, wielki wizjoner kina, autor m.in. Ojca chrzestnego i Czasu apokalipsy, nie odkłada się słuchawki. Wojciech Kilar podjął więc współpracę z reżyserem i stworzył kultową dziś ścieżką dźwiękową do opowieści o potworze z Transylwanii, który kochał zbyt mocno. Po latach tę patetyczną i liryczną kantatę na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną wywracają na nice pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Kuba Więcek. 19 sierpnia do dystrybucji trafi album THEMES OF DRACULA z dekonstrukcją tematów z Draculi. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
 

Kilar osobiście – Magda Miśka-Jackowska o kompozytorze w 90. rocznicę jego urodzin

Tym, co najbardziej fascynuje mnie w sztuce, a w muzyce w szczególności, jest łączenie. To, jak spotykają się i przeplatają style, gatunki, epoki, ludzie. To, jak fascynującym, a często niedocenianym duetem jest duet sztuki wysokiej i popularnej. Wojciech Kilar był w tym mistrzem – to wiemy dziś, chociaż on sam z pewnością tak na to nie patrzył. Jego słynne „dwie twarze” to nie tylko fascynujący bohater, ale też ikona europejskiej kultury w wielu jej obszarach.
 

Kilar w Polskiej Bibliotece Muzycznej

Dzień 90. urodzin Wojciecha Kilara Polska Biblioteka Muzyczna uhonorowała premierą drugiej animacji, będącej kontynuacją serii rozpoczętej w 2021 roku. PBM, jako wyjątkowe pod względem zasobów miejsce w sieci, od kilku lat gromadzi zdigitalizowane zbiory znajdujące się w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Wojciech Kilar: fenomenalna muzyka filmowa lipcowego KOMPOZYTORA MIESIĄCA

Wojciech Kilar to postać, której nie trzeba przedstawiać. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, przedstawiciel awangardy i Polskiej Szkoły Kompozytorskiej, autor jazzująco-sonorystycznego Riffu 62, a także tryskających pierwotną energią Orawy i Krzesanego. Światową sławę zdobył jednak przede wszystkim jako twórca muzyki filmowej, między innymi do Drakuli Francisa Forda Coppoli. 
 

Pięć biografii nominowanych do Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz”, wśród nich „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” Danuty Gwizdalanki!

Do siódmej edycji Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz” zgłoszono aż 51 książek biograficznych. Jedną z nich była bestsellerowa publikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” Danuty Gwizdalanki. Książka zyskała uznanie jury i nominację do finału Konkursu.