Aktualności
Wojciech Kilar: fenomenalna muzyka filmowa lipcowego KOMPOZYTORA MIESIĄCA
2022-07-15
Wojciech Kilar to postać, której nie trzeba przedstawiać. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, przedstawiciel awangardy i Polskiej Szkoły Kompozytorskiej, autor jazzująco-sonorystycznego Riffu 62, a także tryskających pierwotną energią Orawy i Krzesanego. Światową sławę zdobył jednak przede wszystkim jako twórca muzyki filmowej, między innymi do Drakuli Francisa Forda Coppoli.
Po studiach wyjechał do Darmstadtu i na stypendium do Paryża, a jego kompozytorski debiut na pierwszej edycji „Warszawskiej Jesieni” okazał się sporym sukcesem. W międzyczasie komponował oprawę muzyczną do spektakli (współpracując z Teatrem Śląskim), później zaczął dostawać zlecenia z branży filmowej. Pisanie do filmów przychodziło mu z ogromną łatwością – potrafił komponować i w podróży, i na kolanie. Najpierw były to pojedyncze mniejsze produkcje, jak dokumentalny film Narciarze Natalii Brzozowskiej (do którego ścieżkę Kilar skomponował raptem w pół dnia), ale z czasem zamówień zaczęło przybywać. W sumie pozostawił po sobie muzykę do ponad 130 tytułów, za wiele z nich dostając prestiżowe nagrody.
Do własnej twórczości filmowej Kilar miał stosunek ambiwalentny, by nie powiedzieć – lekceważący. Na pierwszym miejscu stała zawsze muzyka autonomiczna, a współpracę z reżyserami (nawet tymi najwybitniejszymi, jak Roman Polański, Krzysztof Zanussi czy Andrzej Wajda) traktował jako lekkie zajęcie i działalność czysto zarobkową. Nigdy nie przykładał przesadnej uwagi do tego, co działo się z jego ścieżkami dźwiękowymi: pozwalał je ciąć i dopasowywać pod reżyserską wizję. Nie zmienia to faktu, że zapisał się w historii polskiej kinematografii jako autor najznakomitszych muzycznych obrazów, które wprowadziły sztukę kinową na inny poziom i przetrwały w świadomości pokoleń.
Wiele z filmowych kompozycji Kilara weszło na stałe do repertuaru koncertowego w postaci suit lub utworów orkiestrowych. Najpopularniejsze fragmenty lub tematy zostały również opracowane przez Michała Jakuba Paparę na mniejsze składy: fortepian z klarnetem, skrzypcami, fletem lub solo. Ale nawet w kameralnych miniaturach słychać rzadką umiejętność Kilara do wczuwania się atmosferę filmu czy tworzenia charakterologicznych portretów postaci. W temacie z Pianisty Kilar zawarł pewną przekorę, ale i niepewność (cechy, których sam zaobserwował podczas znajomości z Władysławem Szpilmanem), zaś w wokalizie z Dziewiątych wrót – uwodzicielski liryzm tajemniczej bohaterki.
Wena melodyczna i zdolność imitowania rozmaitych styli zdawały się kompozytora nigdy nie opuszczać. Gdy trzeba było, pisał awangardowo lub romantycznie, na ludową modłę lub w popularnym stylu, żonglował gatunkami i technikami. Wyjątkowo często sięgał po tańce: w Polonezie z Pana Tadeusza, obok wytwornych współbrzmień w tradycyjnych rytmach obecna jest również łagodność i elegancja melodycznej linii, z kolei w walcu z Trędowatej słychać jakąś nieukojoną tęsknotę, żal, ale i zawziętość. Subtelny nastrój walca przenika też elegijno-sentymentalny temat z Rodziny Połanieckich, a w Zjawach miłosnych z Portretu damy ten sam taniec przybiera mroczny, nasycony dramatyzmem wyraz.
Jednym z najbardziej znanych utworów Wojciecha Kilara jest Orawa na kameralną orkiestrę smyczkową. Ten energetyczny utwór znalazł się na liście 100 kompozycji z lat 1918–2018, które stały się podstawą projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, realizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. O stylu kompozytorskim Kilara na podstawie Orawy opowiadają Mariusz Gradowski, Marek Moś i Beata Bolesławska-Lewandowska w Muzycznej wizytówce.
Jeszcze do końca lipca utwory Wojciecha Kilara możecie kupić w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i w księgarni stacjonarnej w Krakowie ze specjalnym rabatem. Na półce nowości znajdziecie także nowość wydawniczą – Małą Monografię poświęconą życiu i twórczości Wojciecha Kilara, autorstwa Magdy Miśki-Jackowskiej.
Aranżacje jego muzyki filmowej możecie poznać także za pośrednictwem aplikacji con.sol.la, która umożliwia ćwiczenie kameralistyki nawet wtedy, gdy obok nie ma drugiego muzyka. Możliwość wyłączenia wybranego głosu pozwala na ćwiczenie dowolnej partii z towarzyszeniem zapewnionego nagrania. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Kilkadziesiąt publikacji Wojciecha Kilara znajduje się także w aplikacji nkoda. Wystarczy się zalogować, by uzyskać dostęp do tysięcy materiałów nutowych.
* Książka Kilar Magdy Miśki-Jackowskiej nie jest objęta promocją.
Najczęściej czytane:
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 18:30 w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ.
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.
Muzyczna opowieść o dwóch polarnikach czekających na ratunek. O próbie przetrwania na grenlandzkim pustkowiu i o melancholii polarnej nocy. FEBRA ARKTYCZNA. COMEDIA HARMONICA – opera Alka Nowaka do oryginalnego libretta Marcina Wichy jest już dostępna na najnowszym albumie ANAKLASIS. W rolach głównych: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy i śpiewacy Capelli Cracoviensis.
Chociaż pod względem prawykonań październik wydaje się spokojniejszy niż ubiegły miesiąc trzeba jednak podkreślić, że zakres gatunkowy i obsadowy nowych utworów zapowiada się bogato. Najnowsze dzieła z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w tym miesiącu usłyszymy po raz pierwszy w Warszawie, Kolonii, Tychach, Gdańsku, Zielonej Górze, Poznaniu, Elblągu oraz Pszczynie.