Aktualności
Wieczór z muzyką Karola Szymanowskiego na inaugurację sezonu w Szczecinie
2022-09-14
Dzieła Karola Szymanowskiego w całości wypełnią program koncertu inauguracyjnego nowy sezon artystyczny 2022/2023 w Filharmonii w Szczecinie.
16 września o godz. 19:00 w Filharmonii w Szczecinie orkiestra pod kierownictwem I dyrygenta Rune Bregmanna zainauguruje sezon artystyczny 2022/2023 muzyką Karola Szymanowskiego.
Jako pierwsza zabrzmi Uwertura koncertowa E-dur op. 12 Karola Szymanowskiego, którą kompozytor stworzył w wieku 23 lat i która jest jego pierwszym utworem orkiestrowym osadzonym w estetyce symfonicznej Richarda Wagnera i Richarda Straussa.
Kolejnym punktem programu będzie występ znakomitej skrzypaczki Alena Baevy, zwyciężczyni m. in. XII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w 2001 r. Baeva wykona Koncert skrzypcowy op. 35, który Szymanowski tworzył w ścisłej współpracy z Pawłem Kochańskim. Spotkanie twórcze tych 2 wybitnych osobowości – kompozytora i skrzypka zaowocowało powstaniem jednego z najpiękniejszych dzieł polskiej literatury skrzypcowej, koncertu, który ma opinię „nowoczesnego”, wykraczającego poza ramy tradycji i system dur-moll, wyróżniającego się niezwykłym kolorytem i natężeniem emocji typowym dla ekspresjonizmu.
Na zakończenie wieczoru filharmonicy przygotowali jedno z najważniejszych dzieł polskiej symfoniki – II Symfonię B-dur. Dzieło dedykowane wielkiemu polskiemu dyrygentowi – Grzegorzowi Fitelbergowi, to jemu Szymanowski zawdzięcza popularyzację utworu w najważniejszych ośrodkach koncertowych. Po prawykonaniu w Warszawie w kwietniu 1911 roku pod dyrekcją Fitelberga, pod jego batutą symfonia rozbrzmiewała m.in. W Berlinie, Wiedniu, Monachium i Lipsku.
Wrześniowy wieczór w Szczecinie będzie zwieńczeniem koncertu inauguracyjnego z muzyką Karola Szymanowskiego i jednocześnie symbolicznym początkiem spotkań z symfoniką polską i światową w Filharmonii Szczecińskiej w nadchodzącym sezonie 2022/2023.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem koncertu inaugurującego sezon 2022/2023 w Filharmonii w Szczecinie.
Podczas koncertu artyści korzystają z opracowań źródłowo krytycznych dzieł Karola Szymanowskiego wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.