Aktualności
Świętujemy 100 rocznicę urodzin Kazimierza Serockiego - Program Serocki #100!
2022-09-08
We wrześniu 2022 r. Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną świętują 100. urodziny Kazimierza Serockiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Z tej okazji zaplanowano cykl wydarzeń w ramach Festiwalu Serocki #100.
Twórczość Kazimierza Serockiego, choć uznana jest powszechnie za „wybitną, ciekawą, wszechstronną, różnorodną”, nadal rzadko gości w programach koncertowych. Toruńska Orkiestra Symfoniczna podjęła się zadania zarówno przybliżenia publiczności postaci Serockiego, jak i prezentacji jego ciągle zbyt mało znanej twórczości.
Wykłady, spotkania z autorami i artystami, recitale, koncerty kameralne i symfoniczne składają się na program wydarzenia festiwalowego, które zainicjowane zostało już w marcu tego roku, w związku z datą urodzin kompozytora. Główne obchody odbywają się jednak we wrześniu 2022 r. i obejmują łącznie 18 wydarzeń, w tym 3 koncerty symfoniczne.
Wśród licznych wydarzeń przygotowanych przez organizatorów, warto zwrócić uwagę m.in. na koncerty z udziałem Adama Kośmiei, który podjął się prezentacji twórczości fortepianowej Serockiego.
W nurt awangardowo-eksperymentalny wpisują się Pianophonie. Jest to ostatnie symfoniczne dzieło kompozytora z solową partią fortepianu, z okresu, kiedy zainteresował się możliwością wykorzystania środków elektronicznych realizowanych na żywo podczas koncertu. Warto dodać, że podczas wydarzenia Serocki #100 Electro Toruńska Orkiestra Symfoniczna zagrała z materiałów wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a nową wersję warstwy elekronicznej przygotował reżyser dźwięku, Kamilk Kęska.
Twórczości Kazimierza Serockiego na fortepian solo poświęcony został też Recital fortepianowy Serocki #100 (4 września, Sala Prób CKK Jordanki). Polskie Wydawnictwo Muzyczne z tej okazji przygotowało kolejne wydanie Krasnoludków, które otrzymało odmienioną szatę graficzną autorstwa Joanny Rusinek. Pulikacja dostępna jest już w sprzedaży w naszej księgarni.
Wykłady, spotkania i prelekcje towarzyszą niemal wszystkim wydarzeniom festiwalowym. Zapraszamy w szczególności na wieczór autorski z Iwoną Lindstedt (14 września, Książnica Kopernikańska). Autorka w rozmowie z Gabrielą Ułanowską opowie o swojej publikacji wydanej w 2020 roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne Kazimierz Serocki. Piszę tylko muzykę.
Ponadto, w dniu zakończenia festiwalu tj. 23 września, nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukaże się kolejna pozycja pod redakcją Iwony Lindstedt poświęcona jubilatowi: Kazimierz Serocki – wykłady, wypowiedzi, zapiski. Jest to zbiór refleksji kompozytora na przeróżne – muzyczne i artystyczne tematy. Bez wątpienia miał wiele do powiedzenia, nie lubił jednak występować publicznie. Na taką okoliczność zawsze był przygotowany – swoje myśli przelewał na papier. Snuł rozważania na temat spraw stricte artystycznych, jak również społeczno-organizacyjnych. Zapiski te stanowią podstawę premierowego zbioru.
Książkę będzie można kupić podczas finałowej gali Festiwalu Serockiego, a od 23 września dostępna będzie również w sprzedaży w dobrych księgarniach muzycznych oraz w księgarni PWM.
Równie ciekawie zapowiada się spotkanie z Zygmuntem Krauze: „Wokół Grupy 49. Prawda czy fikcja?”, zaplanowane przed koncertem 16 września Serocki #100 Piano (Sala Koncertowa CKK Jordanki), którego program w całości wypełnią koncerty fortepianowe z XX w. z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Sam kompozytor – Zygmunt Krauze, wykona partię solową w III Koncercie fortepianowym – „Okruchy pamięci”. Z kolei II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara oraz Koncert romantyczny na fortepian i orkiestrę Kazimierza Serockiego zabrzmią w interpretacji Ingolfa Wundera (zdobywca II nagrody ex equo XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 2010 r.). Solistów oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Adam Banaszak. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Zwieńczeniem całego festiwalu – Programu Serocki #100, będzie koncert Serocki #100 Kino, podczas którego po raz pierwszy zabrzmi suita z muzyką do filmu Potop w opracowaniu Adama Wesołowskiego. Ścieżka dźwiękowa do Potopu Jerzego Hoffmana uznawana jest za punkt szczytowy dokonań Kazimierza Serockiego na gruncie muzyki filmowej. Oprócz słynnego obrazu filmowego w pamięci wielu melomanów pozostały właśnie dźwięki towarzyszące poszczególnym kadrom. Na wieczór wspomnień z tą najpowszechniej znaną częścią twórczości Kazimierza Serockiego Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza 23 września o godz. 19:00 do Sali Koncertowej CKK Jordanki w Toruniu. Muzyków Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej poprowadzi Adam Banaszak.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Programu Serocki #100 i wydawcą utworów Kazimierza Serockiego.
Organizatorem wydarzenia Program Serocki #100 jest Toruńska Orkiestra Symfoniczna.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.