Aktualności
Świętujemy 100 rocznicę urodzin Kazimierza Serockiego - Program Serocki #100!
2022-09-08
We wrześniu 2022 r. Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną świętują 100. urodziny Kazimierza Serockiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Z tej okazji zaplanowano cykl wydarzeń w ramach Festiwalu Serocki #100.
Twórczość Kazimierza Serockiego, choć uznana jest powszechnie za „wybitną, ciekawą, wszechstronną, różnorodną”, nadal rzadko gości w programach koncertowych. Toruńska Orkiestra Symfoniczna podjęła się zadania zarówno przybliżenia publiczności postaci Serockiego, jak i prezentacji jego ciągle zbyt mało znanej twórczości.
Wykłady, spotkania z autorami i artystami, recitale, koncerty kameralne i symfoniczne składają się na program wydarzenia festiwalowego, które zainicjowane zostało już w marcu tego roku, w związku z datą urodzin kompozytora. Główne obchody odbywają się jednak we wrześniu 2022 r. i obejmują łącznie 18 wydarzeń, w tym 3 koncerty symfoniczne.
Wśród licznych wydarzeń przygotowanych przez organizatorów, warto zwrócić uwagę m.in. na koncerty z udziałem Adama Kośmiei, który podjął się prezentacji twórczości fortepianowej Serockiego.
W nurt awangardowo-eksperymentalny wpisują się Pianophonie. Jest to ostatnie symfoniczne dzieło kompozytora z solową partią fortepianu, z okresu, kiedy zainteresował się możliwością wykorzystania środków elektronicznych realizowanych na żywo podczas koncertu. Warto dodać, że podczas wydarzenia Serocki #100 Electro Toruńska Orkiestra Symfoniczna zagrała z materiałów wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a nową wersję warstwy elekronicznej przygotował reżyser dźwięku, Kamilk Kęska.
Twórczości Kazimierza Serockiego na fortepian solo poświęcony został też Recital fortepianowy Serocki #100 (4 września, Sala Prób CKK Jordanki). Polskie Wydawnictwo Muzyczne z tej okazji przygotowało kolejne wydanie Krasnoludków, które otrzymało odmienioną szatę graficzną autorstwa Joanny Rusinek. Pulikacja dostępna jest już w sprzedaży w naszej księgarni.

Wykłady, spotkania i prelekcje towarzyszą niemal wszystkim wydarzeniom festiwalowym. Zapraszamy w szczególności na wieczór autorski z Iwoną Lindstedt (14 września, Książnica Kopernikańska). Autorka w rozmowie z Gabrielą Ułanowską opowie o swojej publikacji wydanej w 2020 roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne Kazimierz Serocki. Piszę tylko muzykę.

Ponadto, w dniu zakończenia festiwalu tj. 23 września, nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukaże się kolejna pozycja pod redakcją Iwony Lindstedt poświęcona jubilatowi: Kazimierz Serocki – wykłady, wypowiedzi, zapiski. Jest to zbiór refleksji kompozytora na przeróżne – muzyczne i artystyczne tematy. Bez wątpienia miał wiele do powiedzenia, nie lubił jednak występować publicznie. Na taką okoliczność zawsze był przygotowany – swoje myśli przelewał na papier. Snuł rozważania na temat spraw stricte artystycznych, jak również społeczno-organizacyjnych. Zapiski te stanowią podstawę premierowego zbioru.
Książkę będzie można kupić podczas finałowej gali Festiwalu Serockiego, a od 23 września dostępna będzie również w sprzedaży w dobrych księgarniach muzycznych oraz w księgarni PWM.

Równie ciekawie zapowiada się spotkanie z Zygmuntem Krauze: „Wokół Grupy 49. Prawda czy fikcja?”, zaplanowane przed koncertem 16 września Serocki #100 Piano (Sala Koncertowa CKK Jordanki), którego program w całości wypełnią koncerty fortepianowe z XX w. z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Sam kompozytor – Zygmunt Krauze, wykona partię solową w III Koncercie fortepianowym – „Okruchy pamięci”. Z kolei II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara oraz Koncert romantyczny na fortepian i orkiestrę Kazimierza Serockiego zabrzmią w interpretacji Ingolfa Wundera (zdobywca II nagrody ex equo XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie w 2010 r.). Solistów oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Adam Banaszak. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Zwieńczeniem całego festiwalu – Programu Serocki #100, będzie koncert Serocki #100 Kino, podczas którego po raz pierwszy zabrzmi suita z muzyką do filmu Potop w opracowaniu Adama Wesołowskiego. Ścieżka dźwiękowa do Potopu Jerzego Hoffmana uznawana jest za punkt szczytowy dokonań Kazimierza Serockiego na gruncie muzyki filmowej. Oprócz słynnego obrazu filmowego w pamięci wielu melomanów pozostały właśnie dźwięki towarzyszące poszczególnym kadrom. Na wieczór wspomnień z tą najpowszechniej znaną częścią twórczości Kazimierza Serockiego Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza 23 września o godz. 19:00 do Sali Koncertowej CKK Jordanki w Toruniu. Muzyków Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej poprowadzi Adam Banaszak.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Programu Serocki #100 i wydawcą utworów Kazimierza Serockiego.
Organizatorem wydarzenia Program Serocki #100 jest Toruńska Orkiestra Symfoniczna.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.