Aktualności
19. Dzień Edukacji Muzycznej – tym razem w formie spotkania na żywo, w Warszawie
2022-10-14
16 prelegentów, 13 praktycznych lekcji warsztatowych, 5 wykładów, 5 utworów w programie koncertu – to wszystko 24 listopada w siedzibie Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie. Zapisy na wydarzenie są już otwarte!
Po dwóch edycjach DEM-u online popularny kongres powraca do formuły bezpośredniego spotkania nauczycieli. Uczestnictwo w dniu pełnym inspirujących spotkań i wymiany doświadczeń między pedagogami szkół muzycznych z całej Polski to okazja do podniesienia kwalifikacji zawodowych, poznania najnowszych publikacji i metod kształcenia adeptów sztuki muzycznej oraz zdobycia certyfikatu.
Budynek przy ul. Rakowieckiej 21 w Warszawie, znany również jako „Nowa Miodowa”, odwiedzą najwięksi profesjonaliści w swojej dziedzinie. W tym roku zaplanowanych zostało 6 warsztatowych bloków tematycznych, a także cykl wykładów, które poruszą istotne problemy, z jakimi zmagają się zarówno pedagodzy, jak i uczniowie (m.in. przeciążenia, motywacja czy stres).
Dni Edukacji Muzycznej to wydarzenie dające przestrzeń do wymiany spostrzeżeń, twórczych rozmów i inspiracji. Od lat gości nauczycieli z różnym doświadczeniem i na różnych etapach pedagogicznej kariery. Do uczestnictwa w tegorocznej edycji szczególnie zachęcamy nauczycieli szkół muzycznych I stopnia.
Wśród prowadzących warsztaty znajdą się m.in. Krystyna Gowik (początkowe nauczanie gry na fortepianie) oraz Marta Mołodyńska-Wheeler i Grzegorz Mania (wsparcie dla początkujących duetów fortepianowych). W ramach nowego bloku zajęć dydaktycznych poświęconych zagadnieniom szeroko pojętego śpiewu pojawią się Marcin Wawruk i Anna Bednarska. Nowością podczas 19. DEM będą również zajęcia przeznaczone dla harfistów, które poprowadzi Agnieszka Grela-Fedkowicz.
Zajęcia teoretyczne poprowadzą m.in. Anna Antonina Nogaj, psycholożka muzyki, pomysłodawczyni i redaktor Zeszytów Psychologiczno-Pedagogicznych Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie wydawanych w latach 2013-2017 oraz Agnieszka Draus – profesor Akademii Muzycznej im. Pendereckiego w Krakowie.
W programie DEM przewidziany jest również koncert – tym razem, w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej ZPSM Nr 1 w Warszawie pod batutą Zofii Kiniorskiej. W Sali Koncertowej „Nowej Miodowej” zabrzmią tematy filmowe (Michał Lorenc – Wszystkie pieniądze świata, Taniec Eleny z Bandyty, Wojciech Kilar – Walc z Ziemi Obiecanej), jak również części ze suity do baletu Złota Kaczka Jana Maklakiewicza i Suita „Wlazł kotek na płotek” Henryka Czyża. Wszystkie wykonywane utwory pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Udział w wydarzeniach Dni Edukacji Muzycznej jest bezpłatny, jednak wymaga wcześniejszej rejestracji. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego zachęcamy do szybkiego odwiedzenia strony www.dem.com.pl i dokonania zapisu. Znajdziecie tam również pełny program imprezy wraz z listą biorących w niej udział artystów i prelegentów.
Zachęcamy także do śledzenia wydarzenia na naszym Facebooku!
Organizatorzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie
Partnerzy wydarzenia: Centrum Edukacji Artystycznej, Ruch Muzyczny
Patroni medialni: POLMIC, Skrzypcomania.pl
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.