Aktualności
19. Dzień Edukacji Muzycznej – tym razem w formie spotkania na żywo, w Warszawie
2022-10-14
16 prelegentów, 13 praktycznych lekcji warsztatowych, 5 wykładów, 5 utworów w programie koncertu – to wszystko 24 listopada w siedzibie Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie. Zapisy na wydarzenie są już otwarte!
Po dwóch edycjach DEM-u online popularny kongres powraca do formuły bezpośredniego spotkania nauczycieli. Uczestnictwo w dniu pełnym inspirujących spotkań i wymiany doświadczeń między pedagogami szkół muzycznych z całej Polski to okazja do podniesienia kwalifikacji zawodowych, poznania najnowszych publikacji i metod kształcenia adeptów sztuki muzycznej oraz zdobycia certyfikatu.
Budynek przy ul. Rakowieckiej 21 w Warszawie, znany również jako „Nowa Miodowa”, odwiedzą najwięksi profesjonaliści w swojej dziedzinie. W tym roku zaplanowanych zostało 6 warsztatowych bloków tematycznych, a także cykl wykładów, które poruszą istotne problemy, z jakimi zmagają się zarówno pedagodzy, jak i uczniowie (m.in. przeciążenia, motywacja czy stres).
Dni Edukacji Muzycznej to wydarzenie dające przestrzeń do wymiany spostrzeżeń, twórczych rozmów i inspiracji. Od lat gości nauczycieli z różnym doświadczeniem i na różnych etapach pedagogicznej kariery. Do uczestnictwa w tegorocznej edycji szczególnie zachęcamy nauczycieli szkół muzycznych I stopnia.
Wśród prowadzących warsztaty znajdą się m.in. Krystyna Gowik (początkowe nauczanie gry na fortepianie) oraz Marta Mołodyńska-Wheeler i Grzegorz Mania (wsparcie dla początkujących duetów fortepianowych). W ramach nowego bloku zajęć dydaktycznych poświęconych zagadnieniom szeroko pojętego śpiewu pojawią się Marcin Wawruk i Anna Bednarska. Nowością podczas 19. DEM będą również zajęcia przeznaczone dla harfistów, które poprowadzi Agnieszka Grela-Fedkowicz.
Zajęcia teoretyczne poprowadzą m.in. Anna Antonina Nogaj, psycholożka muzyki, pomysłodawczyni i redaktor Zeszytów Psychologiczno-Pedagogicznych Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie wydawanych w latach 2013-2017 oraz Agnieszka Draus – profesor Akademii Muzycznej im. Pendereckiego w Krakowie.

W programie DEM przewidziany jest również koncert – tym razem, w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej ZPSM Nr 1 w Warszawie pod batutą Zofii Kiniorskiej. W Sali Koncertowej „Nowej Miodowej” zabrzmią tematy filmowe (Michał Lorenc – Wszystkie pieniądze świata, Taniec Eleny z Bandyty, Wojciech Kilar – Walc z Ziemi Obiecanej), jak również części ze suity do baletu Złota Kaczka Jana Maklakiewicza i Suita „Wlazł kotek na płotek” Henryka Czyża. Wszystkie wykonywane utwory pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Udział w wydarzeniach Dni Edukacji Muzycznej jest bezpłatny, jednak wymaga wcześniejszej rejestracji. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego zachęcamy do szybkiego odwiedzenia strony www.dem.com.pl i dokonania zapisu. Znajdziecie tam również pełny program imprezy wraz z listą biorących w niej udział artystów i prelegentów.
Zachęcamy także do śledzenia wydarzenia na naszym Facebooku!
Organizatorzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie
Partnerzy wydarzenia: Centrum Edukacji Artystycznej, Ruch Muzyczny
Patroni medialni: POLMIC, Skrzypcomania.pl
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.