Aktualności
Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2022-11-04
Polska muzyka najnowsza nie wstrzymuje tempa! W listopadzie zapraszamy na siedem prawykonań utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Oprócz wydarzeń w ramach festiwali nie zabraknie koncertów abonamentowych oraz wielkich premier o międzynarodowym znaczeniu.
Agata Zubel w Londynie
Agata Zubel jest bezsprzecznie jednym z najgorętszych nazwisk polskiej muzyki współczesnej. Kolejne premiery jej utworów są odpowiedzią na największe trendy w sztuce, ale i spojrzeniem w przyszłość. Warto wspomnieć chociażby tegoroczną premierę Flash na „Warszawskiej Jesieni” oraz spektakularny sukces utworu Na zewnątrz czasu podczas Donaueschinger Musiktage, za który kompozytorka otrzymała Nagrodę Orkiestry SWR. Przed nami prawykonanie kolejnego w tym roku utworu Agaty Zubel. Tym razem, 9 listopada, przeniesiemy się do prestiżowego Southbank Center w Londynie, gdzie II Koncert fortepianowy na fortepian(y) i orkiestrę prawykona Tomoko Mukaiyama z towarzyszeniem London Philharmonic Orchestra prowadzoną przez Maestro Edwarda Gardnera.
Tego samego dnia po koncercie symfonicznym odbędzie się też wydarzenie kameralne, podczas którego publiczność pozna Agatę Zubel nie tylko jako kompozytorkę, ale i wykonawczynię. Muzycy LPO wraz z artystką zaprezentują program, w ramach którego zabrzmi jej Mono-drum na bęben wielki oraz Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę. Całość dopełnią Folk songs Luciano Berio. Koncerty Agaty Zubel odbywają się przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza w ramach współpracy z London Philharmonic Orchestra.
Hanna Kulenty w Bydgoszczy
Wprowadzanie utworu do programu konkursu jako pozycji obowiązkowej jest znakomitą okazją do zapoznania uczestników ze stylem kompozytorskim danego twórcy, ale też do przedstawienia nowej pozycji, która może rozszerzyć repertuar wykonawczy. Możliwość lepszego poznania literatury fortepianowej znajdującej się w dorobku Hanny Kulenty będą mieli uczestnicy XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy – na zamówienie organizatorów powstała kompozycja AtlantissSolo. Wśród celów konkursu, oprócz uczczenia pamięci Ignacego Jana Paderewskiego, jest promocja młodych utalentowanych pianistów, propagowanie wydarzeń artystycznych w Polsce oraz promocja laureatów i polskiej kultury na świecie poprzez koncerty i recitale w Polsce, krajach Europy i USA. Utwór na fortepian solo autorstwa Hanny Kulenty, przedstawicielki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, jest obowiązkową pozycją do wykonania podczas półfinałów, które zaplanowane są na 15 listopada w Bydgoszczy i – mamy nadzieję – na stałe zagości w repertuarach uczestników przedsięwzięcia.
Elżbieta Sikora w Katowicach
Czy 3 x 1 może równać się 5? Zapewne wielu oburzy się na takie rozumowanie. Jednak gdy do trzech fletów – prostego, piccolo i basowego – dodamy skrzypce i wiolonczelę, wiele się wyjaśni. Właśnie na tę obsadę napisała swój nowy kameralny utwór Elżbieta Sikora. 3 x 1 = 5 premierowo zabrzmi w wykonaniu Jana, Szymona i Adama Krzeszowców w ramach 20. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej, festiwalu organizowanego przez Oddział Katowicki Związku Kompozytorów Polskich. Na koncert zapraszamy 17 listopada o godz. 19:00 do Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Bezpłatne wejściówki do odbioru w punkcie informacyjnym Akademii.
Joanna Wnuk-Nazarowa w Krakowie
Kompozytorka, która szturmem wkroczyła do katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, pisząc nie tylko dzieła kameralne, ale i operę – Wanda na podstawie dramatu Cypriana Kamila Norwida była centralnym wydarzeniem w 200. rocznicę urodzin wieszcza. 19 listopada zapraszamy do Filharmonii Krakowskiej na prawykonanie jej nowego utworu symfonicznego. Il tempo passa. Passacaglia na wielką orkiestrę symfoniczną znalazła się w programie koncertu organizowanego w związku z jubileuszem urodzin Elżbiety Pendereckiej. Orkiestrę symfoniczną poprowadzi jej szef artystyczny, Alexander Humala. Bilety są dostępne na stronie Filharmonii Krakowskiej.
Eugeniusz Knapik w Białymstoku
25 listopada w siedzibie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku zabrzmi po raz pierwszy utwór na 8-głosowy chór mieszany Eugeniusza Knapika. Niebieskie morze i żagle wykorzystuje tekst wiersza Dar Czesława Miłosza, który stanowi jego inspirację ideową – jak podkreśla kompozytor, to wiersz, w którym „odnalazłem swoje myśli i refleksje. W jakimś sensie jest to więc utwór autobiograficzny”. Kompozycja rozwija się stopniowo, rozpoczynając od głosów męskich, do których kolejno dołączają alty i soprany. Wolne tempa, śpiewne, liryczne frazy oraz bogata kolorystyka brzmieniowa ilustrują tekst poetycki podkreślający znaczenie harmonii odzyskiwanej przez człowieka poprzez kontakt z naturą.
Krzysztof Knittel w Katowicach
Temat pokoju, potrzeby niesienia pomocy oraz niepewność i niepokój są ostatnimi czasy w muzyce obecne szczególnie. Jeszcze w październiku informowaliśmy o prawykonaniu inspirowanego słowami Wołodymyra Zełenskiego When Weapons Fall Silent Katarzyny Głowickiej, którego powtórzenie będzie można usłyszeć 21 listopada w warszawskim Promie Kultury. 25 listopada zapraszamy natomiast na muzyczny hołd złożony pracującym na rzecz pokoju w najnowszym utworze Krzysztofa Knittla. Canticum profugorum to oratorium na sopran, baryton, aktora, chór dziecięcy, chór mieszany, oud, perkusję, orkiestrę i media elektroniczne, które po raz pierwszy zabrzmi w siedzibie Filharmonii Śląskiej 25 listopada. Tematem utworu jest uchodźctwo, ale także konieczność udzielenia schronienia i pomocy. Wśród wykonawców znaleźli się rozchwytywani artyści współczesnej sceny muzyki artystycznej: sopranistka Joanna Freszel, baryton Mariusz Godlewski, partie mówione przeczyta Tadeusz Sławek, którego wiersze stały się podstawą tekstu utworu. W oratorium, oprócz śpiewu solowego i chóralnego oraz recytacji znalazło się także miejsce na improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Za pulpitem dyrygenckim stanie dyrektor artystyczny Filharmonii Śląskiej, Yaroslav Shemet. Bilety można nabyć na stronie Filharmonii Śląskiej.
Aleksander Lasoń w Stalowej Woli
Rozchwytywany akordeonista Maciej Frąckiewicz na niejednym poziomie współpracuje w tym roku z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Dość wspomnieć premierę krążka RELIEFS z rejestracją Reliefów Andrzeja Krzanowskiego, który promowany był chociażby podczas koncertu Andrzej Krzanowski. Wizjonerska muzyka akordeonowa, zorganizowanego w ramach tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” czy prawykonanie Koncertu na akordeon i smyczki Mikołaja Piotra Góreckiego w ubiegłym miesiącu w Filharmonii Narodowej. Tym razem muzyk po raz pierwszy wykona Eufonium na akordeon i kwartet smyczkowy Aleksandra Lasonia. Jak podkreśla kompozytor, wszelkie określenia dynamiczne w utworze należy wykonywać w sposób przesadny, przejaskrawiony. W brzmieniu ważna jest chropowatość i zgrzyt, muzycy mają możliwość drobnych „odejść” od zapisanego materiału nutowego czy podanego tempa na rzecz wirtuozerii, teatralności, napięcia i emocji wyrażonych w utworze. Mimo iż kompozycja ma trzy części, materiał muzyczny ma stanowić całość i być jedną, wchodzącą we wzajemne relacje linią melodyczną, pełną napięcia i emocji. Na premierę Eufonium zapraszamy 27 listopada do Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. I.J. Paderewskiego w Stalowej Woli. Wydarzenie odnosi się do idei kultowego festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu”.
Utwór ponownie zabrzmi dzień później, 28 listopada, na festiwalu Trzy-Czte-Ry w Warszawie. Zapraszamy na godz. 18:00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Bilety można kupić tutaj.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.