Aktualności
Spotkanie z Agatą Zubel w Goethe-Institut w Krakowie
2022-11-08
Agata Zubel jest jednym z najgłośniejszych nazwisk współczesnej sceny muzycznej. To kompozytorka o niespożytej wyobraźni, wokalistka o niebywałych możliwościach. 16 listopada w krakowskim Goethe-Institut będzie możliwość nie tylko spotkania z artystką, ale także obejrzenia rejestracji jej Bildbeschreibung – dzieła zarejestrowanego i wydanego przez ANAKLASIS, markę Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które jest partnerem wydarzenia. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Agata Zubel to jedna z najbardziej rozchwytywanych polskich kompozytorek i śpiewaczek. Jaka jest poza sceną? Będą się o tym mogli dowiedzieć uczestnicy spotkania w krakowskim Goethe-Institut. Rozmowę z charyzmatyczną artystką poprowadzi dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy, wydawca utworów kompozytorki. Spotkanie będzie okazją do dyskusji na temat muzyki, literatury i procesu twórczego jednej z najbardziej interesujących artystek swojego pokolenia. Będzie to też okazja do obejrzenia rejestracji jednego z jej najważniejszych dzieł – Bildbeschreibung do tekstu wybitnego niemieckiego dramaturga Heinera Müllera.
Literacki Opis obrazu
Heiner Müller, zainspirowany obrazem Emilii Kolewej, bułgarskiej studentki scenografii, napisał dramat złożony z jednego zdania zajmującego aż 8 stron, podzielonego wyłącznie przecinkami, średnikami i dwukropkami. Ten właśnie tekst stał się podstawą utworu Agaty Zubel, która tak komentowała Bildbeschreibung: „W dźwięku to przedsięwzięcie jest dla mnie inspirujące. Chcę się go podjąć. Cała ta zamrożona w czasie sytuacja dramatyczna, ta zatrzymana chwila, aż się prosi o dopełnienie jej nierealnego bytu muzyką. […] Zaplanowana droga przez zakomponowaną muzycznie przestrzeń to przejście przez obraz”.
Obraz opisany muzyką
Skomponowana na zamówienie Klangforum Wien i Instytutu Adama Mickiewicza w 2016 roku i wykonywana przez Agatę Zubel opera na dwa głosy, zespół instrumentalny i elektronikę, powstała do tekstu wspomnianego eksperymentalnego dramatu Heinera Müllera. Bildbeschreibung (czyli Opis obrazu) to jedno zdanie, które z pozornie trywialnego przedstawienia namalowanych postaci i przedmiotów wysnuwa pytania natury egzystencjalnej i podsuwa niełatwe odpowiedzi. Polska premiera utworu miała miejsce w 2018 roku podczas festiwalu „Warszawska Jesień” – jednego z najważniejszych na świecie wydarzeń z muzyką najnowszą. Śpiewającej kompozytorce partnerował na scenie znakomity baryton Frank Wörner oraz zespół Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela.
Bildbeschreibung w ANAKLASIS
Rejestracja warszawskiej premiery została wydana w formacie Blu-ray przez ANAKLASIS – markę fonograficzną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Płyta o numerze ANA 002 AV zasila serię IMAGES, w ramach której dokumentowane są najciekawsze realizacje znaczących dzieł scenicznych ostatnich lat, pozwalając odbiorcom cieszyć się znakomitą polską muzyką w najlepszej jakości obrazu i dźwięku 5.1.
Na krążku znalazł się także film dokumentalny Słowa jak dźwięki w reżyserii Jana Sosińskiego. To portret artystki ukazujący ją nie tylko jako wizjonerską kompozytorkę, ale także wokalistkę, dla której nie ma wykonawczych granic.
Na spotkanie 16 listopada o godz. 18:30 zapraszamy do Goethe-Institut w Krakowie przy ul. Podgórskiej 34, gdzie będzie także możliwość kupienia publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.