PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

PWM promuje w Japonii najlepszą polską muzykę

2022-11-11

Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” szerokim echem odbił się w japońskim środowisku pianistycznym. Był okazją do przedstawienia mniej znanej w Azji muzyki polskiej, ale też do przybliżenia twórczości Fryderyka Chopina, opracowanej w Wydaniu Narodowym Dzieł Wszystkich – nie tylko wśród uczestników przedsięwzięcia, ale także podczas spotkań biznesowych i prelekcji w placówkach artystycznych.
 

Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina to seria wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Fundację Wydania Narodowego. Jest to pierwsza na świecie źródłowo-krytyczna edycja kompletu dzieł Chopina, zredagowana przez prof. Jana Ekiera na podstawie wszystkich dostępnych źródeł przy użyciu nowoczesnych metod naukowych. Jej celem jest przedstawienie całej zachowanej twórczości Chopina w jej autentycznym kształcie. Jest ona zarazem rekomendowana przez organizatorów Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.


fot. Bartek Barczyk / PWM

Seminaria o Wydaniu Narodowym
 

Przedstawiciele PWM przy współpracy z FWN i ZEN-ON, wydawcą japońskiego tłumaczenia edycji Wydania, zorganizowali seminaria w salonach Kawai, podczas których przedstawili zalety serii na tle innych funkcjonujących na japońskim rynku publikacji z utworami Chopina. W wykładzie pt. „W poszukiwaniu prawdy o Chopinie. Co można odczytać z nut?” dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy opowiedział o relacjach Fryderyka Chopina z wydawcami, przedstawił polskie edycje jego dzieł, także w kontekście wydań źródłowych, przybliżył również proces edytorski w ujęciu prof. Jana Ekiera, redaktora serii. Porównanie kolejnych wydań dzieł Chopina było także podstawą wykładu prof. Pawła Kamińskiego, który został zarejestrowany i odtworzony uczestnikom seminariów. Zwrócił on szczególną uwagę na błędy w interpretacji źródeł w niektórych edycjach i podkreślił zalety Wydania Narodowego. Wszystkie seminaria – w Osace, Nagoi i Tokio –zakończyło wystąpienie prof. Ichiro Kato, redaktora japońskiej edycji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina. 

Z wizytą w Hamamatsu
 

Przedstawiciele Polskiego Wydawnictwa Muzycznego promowali także polską muzykę podczas spotkań w Hamamatsu – mieście, w którym co trzy lata odbywa się Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny. Okazją do wymiany doświadczeń była prelekcja dyrektora PWM o Fryderyku Chopinie i recital prof. Wojciecha Świtały w Liceum Artystycznym w Hamamatsu czy inspirująca wizyta w Muzeum Instrumentów. Warto także wspomnieć o nawiązaniu współpracy z Hamamatsu Cultural Foundation, organizującej Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny, oraz twórczej wymianie idei podczas spotkania w fabryce fortepianów Kawai z prezesem Hirotaką Kawai.



fot. Bartek Barczyk / PWM

Coraz więcej polskiej muzyki w Japonii

„Wizyta w Hamamatsu była kolejnym etapem rozwijania współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z partnerami japońskimi” – podsumowuje dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy. „Z ogromną przyjemnością odwiedziliśmy uczniów klas muzycznych w Liceum Artystycznym w Hamamatsu. Tym samym nie tylko promowaliśmy konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży »Muzyka z kraju Chopina«, którego pierwsza edycja była wielkim sukcesem, ale nawiązaliśmy relacje z dyrekcją i profesorami fortepianu tej świetnej szkoły. Wizyta w fabryce fortepianów Kawai i spotkanie z prezesem Hirotaką Kawai były z kolei okazją do pogłębienia relacji naszej Oficyny z producentem znakomitych instrumentów i przedstawienia kolejnych obszarów współpracy” – dodaje.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne ma w planach dalsze działania we współpracy z japońskimi partnerami. Jednym z nich jest organizacja kolejnej edycji konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” oraz promocja polskiej muzyki, możliwa dzięki nawiązaniu bezpośredniego kontaktu ze znakomitymi japońskimi instytucjami muzycznymi.

Najczęściej czytane:

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.