PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

PWM promuje w Japonii najlepszą polską muzykę

2022-11-11

Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” szerokim echem odbił się w japońskim środowisku pianistycznym. Był okazją do przedstawienia mniej znanej w Azji muzyki polskiej, ale też do przybliżenia twórczości Fryderyka Chopina, opracowanej w Wydaniu Narodowym Dzieł Wszystkich – nie tylko wśród uczestników przedsięwzięcia, ale także podczas spotkań biznesowych i prelekcji w placówkach artystycznych.
 

Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina to seria wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Fundację Wydania Narodowego. Jest to pierwsza na świecie źródłowo-krytyczna edycja kompletu dzieł Chopina, zredagowana przez prof. Jana Ekiera na podstawie wszystkich dostępnych źródeł przy użyciu nowoczesnych metod naukowych. Jej celem jest przedstawienie całej zachowanej twórczości Chopina w jej autentycznym kształcie. Jest ona zarazem rekomendowana przez organizatorów Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.


fot. Bartek Barczyk / PWM

Seminaria o Wydaniu Narodowym
 

Przedstawiciele PWM przy współpracy z FWN i ZEN-ON, wydawcą japońskiego tłumaczenia edycji Wydania, zorganizowali seminaria w salonach Kawai, podczas których przedstawili zalety serii na tle innych funkcjonujących na japońskim rynku publikacji z utworami Chopina. W wykładzie pt. „W poszukiwaniu prawdy o Chopinie. Co można odczytać z nut?” dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy opowiedział o relacjach Fryderyka Chopina z wydawcami, przedstawił polskie edycje jego dzieł, także w kontekście wydań źródłowych, przybliżył również proces edytorski w ujęciu prof. Jana Ekiera, redaktora serii. Porównanie kolejnych wydań dzieł Chopina było także podstawą wykładu prof. Pawła Kamińskiego, który został zarejestrowany i odtworzony uczestnikom seminariów. Zwrócił on szczególną uwagę na błędy w interpretacji źródeł w niektórych edycjach i podkreślił zalety Wydania Narodowego. Wszystkie seminaria – w Osace, Nagoi i Tokio –zakończyło wystąpienie prof. Ichiro Kato, redaktora japońskiej edycji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina. 

Z wizytą w Hamamatsu
 

Przedstawiciele Polskiego Wydawnictwa Muzycznego promowali także polską muzykę podczas spotkań w Hamamatsu – mieście, w którym co trzy lata odbywa się Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny. Okazją do wymiany doświadczeń była prelekcja dyrektora PWM o Fryderyku Chopinie i recital prof. Wojciecha Świtały w Liceum Artystycznym w Hamamatsu czy inspirująca wizyta w Muzeum Instrumentów. Warto także wspomnieć o nawiązaniu współpracy z Hamamatsu Cultural Foundation, organizującej Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny, oraz twórczej wymianie idei podczas spotkania w fabryce fortepianów Kawai z prezesem Hirotaką Kawai.



fot. Bartek Barczyk / PWM

Coraz więcej polskiej muzyki w Japonii

„Wizyta w Hamamatsu była kolejnym etapem rozwijania współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z partnerami japońskimi” – podsumowuje dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy. „Z ogromną przyjemnością odwiedziliśmy uczniów klas muzycznych w Liceum Artystycznym w Hamamatsu. Tym samym nie tylko promowaliśmy konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży »Muzyka z kraju Chopina«, którego pierwsza edycja była wielkim sukcesem, ale nawiązaliśmy relacje z dyrekcją i profesorami fortepianu tej świetnej szkoły. Wizyta w fabryce fortepianów Kawai i spotkanie z prezesem Hirotaką Kawai były z kolei okazją do pogłębienia relacji naszej Oficyny z producentem znakomitych instrumentów i przedstawienia kolejnych obszarów współpracy” – dodaje.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne ma w planach dalsze działania we współpracy z japońskimi partnerami. Jednym z nich jest organizacja kolejnej edycji konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” oraz promocja polskiej muzyki, możliwa dzięki nawiązaniu bezpośredniego kontaktu ze znakomitymi japońskimi instytucjami muzycznymi.

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.