PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

PWM promuje w Japonii najlepszą polską muzykę

2022-11-11

Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” szerokim echem odbił się w japońskim środowisku pianistycznym. Był okazją do przedstawienia mniej znanej w Azji muzyki polskiej, ale też do przybliżenia twórczości Fryderyka Chopina, opracowanej w Wydaniu Narodowym Dzieł Wszystkich – nie tylko wśród uczestników przedsięwzięcia, ale także podczas spotkań biznesowych i prelekcji w placówkach artystycznych.
 

Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina to seria wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Fundację Wydania Narodowego. Jest to pierwsza na świecie źródłowo-krytyczna edycja kompletu dzieł Chopina, zredagowana przez prof. Jana Ekiera na podstawie wszystkich dostępnych źródeł przy użyciu nowoczesnych metod naukowych. Jej celem jest przedstawienie całej zachowanej twórczości Chopina w jej autentycznym kształcie. Jest ona zarazem rekomendowana przez organizatorów Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.


fot. Bartek Barczyk / PWM

Seminaria o Wydaniu Narodowym
 

Przedstawiciele PWM przy współpracy z FWN i ZEN-ON, wydawcą japońskiego tłumaczenia edycji Wydania, zorganizowali seminaria w salonach Kawai, podczas których przedstawili zalety serii na tle innych funkcjonujących na japońskim rynku publikacji z utworami Chopina. W wykładzie pt. „W poszukiwaniu prawdy o Chopinie. Co można odczytać z nut?” dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy opowiedział o relacjach Fryderyka Chopina z wydawcami, przedstawił polskie edycje jego dzieł, także w kontekście wydań źródłowych, przybliżył również proces edytorski w ujęciu prof. Jana Ekiera, redaktora serii. Porównanie kolejnych wydań dzieł Chopina było także podstawą wykładu prof. Pawła Kamińskiego, który został zarejestrowany i odtworzony uczestnikom seminariów. Zwrócił on szczególną uwagę na błędy w interpretacji źródeł w niektórych edycjach i podkreślił zalety Wydania Narodowego. Wszystkie seminaria – w Osace, Nagoi i Tokio –zakończyło wystąpienie prof. Ichiro Kato, redaktora japońskiej edycji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina. 

Z wizytą w Hamamatsu
 

Przedstawiciele Polskiego Wydawnictwa Muzycznego promowali także polską muzykę podczas spotkań w Hamamatsu – mieście, w którym co trzy lata odbywa się Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny. Okazją do wymiany doświadczeń była prelekcja dyrektora PWM o Fryderyku Chopinie i recital prof. Wojciecha Świtały w Liceum Artystycznym w Hamamatsu czy inspirująca wizyta w Muzeum Instrumentów. Warto także wspomnieć o nawiązaniu współpracy z Hamamatsu Cultural Foundation, organizującej Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny, oraz twórczej wymianie idei podczas spotkania w fabryce fortepianów Kawai z prezesem Hirotaką Kawai.



fot. Bartek Barczyk / PWM

Coraz więcej polskiej muzyki w Japonii

„Wizyta w Hamamatsu była kolejnym etapem rozwijania współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z partnerami japońskimi” – podsumowuje dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy. „Z ogromną przyjemnością odwiedziliśmy uczniów klas muzycznych w Liceum Artystycznym w Hamamatsu. Tym samym nie tylko promowaliśmy konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży »Muzyka z kraju Chopina«, którego pierwsza edycja była wielkim sukcesem, ale nawiązaliśmy relacje z dyrekcją i profesorami fortepianu tej świetnej szkoły. Wizyta w fabryce fortepianów Kawai i spotkanie z prezesem Hirotaką Kawai były z kolei okazją do pogłębienia relacji naszej Oficyny z producentem znakomitych instrumentów i przedstawienia kolejnych obszarów współpracy” – dodaje.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne ma w planach dalsze działania we współpracy z japońskimi partnerami. Jednym z nich jest organizacja kolejnej edycji konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” oraz promocja polskiej muzyki, możliwa dzięki nawiązaniu bezpośredniego kontaktu ze znakomitymi japońskimi instytucjami muzycznymi.

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.