Aktualności
Koryfeusz Muzyki Polskiej: Agata Szymczewska Osobowością Roku
2022-11-14
Wczoraj podczas uroczystej gali w Filharmonii Narodowej poznaliśmy laureatów dwunastej już edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Wśród wyróżnionych w tym roku znalazła się także związana z Polskim Wydawnictwem Muzycznym Agata Szymczewska, która odebrała statuetkę w kategorii Osobowość Roku. Gratulujemy!
Kolegium Elektorów w tegorocznym rozdaniu doceniło artystkę za „działalność edukacyjną i popularyzatorską, przybliżanie postaci Henryka Wieniawskiego w przystępny sposób, również jako Ambasadorka 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego”.
Agata Szymczewska jest jedną z najwybitniejszych polskich skrzypaczek, a swoją rozpoznawalność z powodzeniem wykorzystuje do popularyzacji polskiej muzyki nie tylko poprzez koncerty, ale też szeroko zakrojone działania pedagogiczne i projekty z pogranicza muzyki klasycznej i rozrywkowej.
Jest autorką opracowania wydanych po raz pierwszy nakładem PWM w 2021 młodzieńczych utworów Grażyny Bacewicz i artystką, która gościnnie, razem z również nominowanym w tej kategorii Adamem Bałdychem i jego kwintetem, wzięła udział w nagraniach płyty LEGEND (ANAKLASIS) z utworami Henryka Wieniawskiego.
Jest także twarzą i ekspertem merytorycznym międzynarodowego projektu PWM-u „Muzyka z kraju Chopina”, który w tym roku zrealizowany został przez produkcję i emisję kilkudziesięciu edukacyjnych tutoriali w łącznie 5-u językach. Tutorialom towarzyszyła publikacja serii wzorcowych nagrań utworów, w których skrzypaczka wzięła udział w towarzystwie pianisty, Wojciecha Szymczewskiego. Oboje artyści dopiero co zakończyli projektowe promocyjne tournée po Europie z koncertami i master classes dla nauczycieli i przedstawicieli środowiska pedagogicznego. Z występami odwiedzili włoską Cremonę, a także brytyjskie Cardiff, Chichester i Londyn.
Agatę Szymczewską mogliśmy spotkać także podczas ubiegłorocznej edycji Dni Edukacji Muzycznej, w czasie których poprowadziła jedne z pierwszych w historii imprezy master classes. Zobaczymy ją również podczas bieżącej odsłony wydarzenia, 24 listopada bowiem z artystką spotykamy się podczas 19. DEM-u – w ramach dwóch bloków zajęć poprowadzi dla nauczycieli lekcje poświęcone kameralistyce skrzypcowej i ćwiczeniu techniki gry dla uczniów klas IV–VI.
Realizacja licznych projektów edukacyjnych i popularyzatorskich, a także pełnienie funkcji ambasadora 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego stawiają Agatę Szymczewską w czołówce aktualnie najbardziej liczących się i zaangażowanych w działania edukacyjne artystów w kraju, dlatego tym bardziej gratulujemy skrzypaczce otrzymanego wyróżnienia.
Pozostałymi nagrodzonymi tegorocznymi Koryfeuszami Muzyki Polskiej zostali także:
• Wydarzenie Roku – XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie za szeroki dostęp do przesłuchań konkursowych poprzez różnorodne platformy cyfrowe. Nagrodę w tej kategorii odebrał Stanisław Leszczyński, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, organizatora Konkursu;
• Odkrycie Roku – Anna Sułkowska-Migoń. Statuetkę przyznawaną przez otwarte głosowanie publiczności dyrygentka otrzymała za szereg sukcesów i nagród w ostatnim sezonie artystycznym, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszej nagrody podczas Konkursu Dyrygenckiego La Maestra w Paryżu;
• Nagroda Honorowa – Jadwiga Mackiewicz. Pedagożka, niestrudzona popularyzatorka muzyki wśród dziecięcej publiczności, dla której przez wiele lat prowadziła liczne koncerty oraz audycje radiowe i telewizyjne, otrzymała nagrodę za całokształt swojej twórczości, przez co dołączyła do zacnego grona dotychczasowych laureatów tego wyróżnienia: Jana Krenza, Wojciecha Kilara, prof. Jana Ekiera, prof. Mieczysława Tomaszewskiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego, Jerzego Maksymiuka, Joanny Wnuk-Nazarowej, Wiesława Ochmana, Włodzimierza Nahornego oraz Lidii Grychtołówny.
Jak podkreśla p.o. dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, Lech Dzierżanowski: „W tym roku daje się zauważyć, że jury konkursu dołożyło starań, by nagrodzić popularyzację sztuki. Indywidualni zwycięzcy Koryfeuszów ukazują to, co od starożytności było rolą Koryfeusza w greckim teatrze – przewodnicy chóru wiodą nas na same szczyty, prowadzą nas, nadają tempo i rytm. Pokazują, że muzyka jest w nas, że pragniemy jej słuchać, że ona nadaje naszemu życiu smak”.
fot. Marta Ankiersztejn
Nagrodę Koryfeuszy Muzyki Polskiej środowisko muzyczne przyznaje od 2011 roku swoim najwybitniejszym przedstawicielom: twórcom, artystom, muzykologom, krytykom i dziennikarzom, popularyzatorom i menedżerom kultury, ale także instytucjom czy wydarzeniom artystycznym. Statuetki są wręczane w czterech kategoriach: Osobowość Roku, Odkrycie Roku, Wydarzenie Roku, Nagroda Honorowa. Wybór laureatów dla pierwszej dokonuje się przez otwarte głosowanie publiczności, w trzech kolejnych – podczas tajnego głosowania Kolegium Elektorów, w skład którego wchodzą m.in. rektorzy akademii muzycznych, dyrektorzy instytutów muzykologii i instytutów muzyki, dziennikarze muzyczni, przedstawiciele branży muzycznej, a także wszyscy dotychczasowi laureaci nagrody.
Tegoroczna Gala rozdania wyróżnień po raz pierwszy miała miejsce na deskach Filharmonii Narodowej w Warszawie. W tym roku towarzyszył jej także uroczysty koncert, repertuar którego z okazji trwającego Roku Romantyzmu Polskiego w całości poświęcony był muzyce romantycznej. Nagrodzeni, poza statuetkami autorstwa prof. Adama Myjaka, otrzymali także nagrody finansowe ufundowane przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Organizatorem nagród Koryfeuszy Muzyki Polskiej są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz TVP Kultura.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.