Aktualności
Koryfeusz Muzyki Polskiej: Agata Szymczewska Osobowością Roku
2022-11-14
Wczoraj podczas uroczystej gali w Filharmonii Narodowej poznaliśmy laureatów dwunastej już edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Wśród wyróżnionych w tym roku znalazła się także związana z Polskim Wydawnictwem Muzycznym Agata Szymczewska, która odebrała statuetkę w kategorii Osobowość Roku. Gratulujemy!
Kolegium Elektorów w tegorocznym rozdaniu doceniło artystkę za „działalność edukacyjną i popularyzatorską, przybliżanie postaci Henryka Wieniawskiego w przystępny sposób, również jako Ambasadorka 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego”.
Agata Szymczewska jest jedną z najwybitniejszych polskich skrzypaczek, a swoją rozpoznawalność z powodzeniem wykorzystuje do popularyzacji polskiej muzyki nie tylko poprzez koncerty, ale też szeroko zakrojone działania pedagogiczne i projekty z pogranicza muzyki klasycznej i rozrywkowej.
Jest autorką opracowania wydanych po raz pierwszy nakładem PWM w 2021 młodzieńczych utworów Grażyny Bacewicz i artystką, która gościnnie, razem z również nominowanym w tej kategorii Adamem Bałdychem i jego kwintetem, wzięła udział w nagraniach płyty LEGEND (ANAKLASIS) z utworami Henryka Wieniawskiego.
Jest także twarzą i ekspertem merytorycznym międzynarodowego projektu PWM-u „Muzyka z kraju Chopina”, który w tym roku zrealizowany został przez produkcję i emisję kilkudziesięciu edukacyjnych tutoriali w łącznie 5-u językach. Tutorialom towarzyszyła publikacja serii wzorcowych nagrań utworów, w których skrzypaczka wzięła udział w towarzystwie pianisty, Wojciecha Szymczewskiego. Oboje artyści dopiero co zakończyli projektowe promocyjne tournée po Europie z koncertami i master classes dla nauczycieli i przedstawicieli środowiska pedagogicznego. Z występami odwiedzili włoską Cremonę, a także brytyjskie Cardiff, Chichester i Londyn.

Agatę Szymczewską mogliśmy spotkać także podczas ubiegłorocznej edycji Dni Edukacji Muzycznej, w czasie których poprowadziła jedne z pierwszych w historii imprezy master classes. Zobaczymy ją również podczas bieżącej odsłony wydarzenia, 24 listopada bowiem z artystką spotykamy się podczas 19. DEM-u – w ramach dwóch bloków zajęć poprowadzi dla nauczycieli lekcje poświęcone kameralistyce skrzypcowej i ćwiczeniu techniki gry dla uczniów klas IV–VI.
Realizacja licznych projektów edukacyjnych i popularyzatorskich, a także pełnienie funkcji ambasadora 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego stawiają Agatę Szymczewską w czołówce aktualnie najbardziej liczących się i zaangażowanych w działania edukacyjne artystów w kraju, dlatego tym bardziej gratulujemy skrzypaczce otrzymanego wyróżnienia.
Pozostałymi nagrodzonymi tegorocznymi Koryfeuszami Muzyki Polskiej zostali także:
• Wydarzenie Roku – XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie za szeroki dostęp do przesłuchań konkursowych poprzez różnorodne platformy cyfrowe. Nagrodę w tej kategorii odebrał Stanisław Leszczyński, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, organizatora Konkursu;
• Odkrycie Roku – Anna Sułkowska-Migoń. Statuetkę przyznawaną przez otwarte głosowanie publiczności dyrygentka otrzymała za szereg sukcesów i nagród w ostatnim sezonie artystycznym, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszej nagrody podczas Konkursu Dyrygenckiego La Maestra w Paryżu;
• Nagroda Honorowa – Jadwiga Mackiewicz. Pedagożka, niestrudzona popularyzatorka muzyki wśród dziecięcej publiczności, dla której przez wiele lat prowadziła liczne koncerty oraz audycje radiowe i telewizyjne, otrzymała nagrodę za całokształt swojej twórczości, przez co dołączyła do zacnego grona dotychczasowych laureatów tego wyróżnienia: Jana Krenza, Wojciecha Kilara, prof. Jana Ekiera, prof. Mieczysława Tomaszewskiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego, Jerzego Maksymiuka, Joanny Wnuk-Nazarowej, Wiesława Ochmana, Włodzimierza Nahornego oraz Lidii Grychtołówny.
Jak podkreśla p.o. dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, Lech Dzierżanowski: „W tym roku daje się zauważyć, że jury konkursu dołożyło starań, by nagrodzić popularyzację sztuki. Indywidualni zwycięzcy Koryfeuszów ukazują to, co od starożytności było rolą Koryfeusza w greckim teatrze – przewodnicy chóru wiodą nas na same szczyty, prowadzą nas, nadają tempo i rytm. Pokazują, że muzyka jest w nas, że pragniemy jej słuchać, że ona nadaje naszemu życiu smak”.

fot. Marta Ankiersztejn
Nagrodę Koryfeuszy Muzyki Polskiej środowisko muzyczne przyznaje od 2011 roku swoim najwybitniejszym przedstawicielom: twórcom, artystom, muzykologom, krytykom i dziennikarzom, popularyzatorom i menedżerom kultury, ale także instytucjom czy wydarzeniom artystycznym. Statuetki są wręczane w czterech kategoriach: Osobowość Roku, Odkrycie Roku, Wydarzenie Roku, Nagroda Honorowa. Wybór laureatów dla pierwszej dokonuje się przez otwarte głosowanie publiczności, w trzech kolejnych – podczas tajnego głosowania Kolegium Elektorów, w skład którego wchodzą m.in. rektorzy akademii muzycznych, dyrektorzy instytutów muzykologii i instytutów muzyki, dziennikarze muzyczni, przedstawiciele branży muzycznej, a także wszyscy dotychczasowi laureaci nagrody.
Tegoroczna Gala rozdania wyróżnień po raz pierwszy miała miejsce na deskach Filharmonii Narodowej w Warszawie. W tym roku towarzyszył jej także uroczysty koncert, repertuar którego z okazji trwającego Roku Romantyzmu Polskiego w całości poświęcony był muzyce romantycznej. Nagrodzeni, poza statuetkami autorstwa prof. Adama Myjaka, otrzymali także nagrody finansowe ufundowane przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Organizatorem nagród Koryfeuszy Muzyki Polskiej są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz TVP Kultura.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.