PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Koryfeusz Muzyki Polskiej: Agata Szymczewska Osobowością Roku

2022-11-14

Wczoraj podczas uroczystej gali w Filharmonii Narodowej poznaliśmy laureatów dwunastej już edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Wśród wyróżnionych w tym roku znalazła się także związana z Polskim Wydawnictwem Muzycznym Agata Szymczewska, która odebrała statuetkę w kategorii Osobowość Roku. Gratulujemy!
 

Kolegium Elektorów w tegorocznym rozdaniu doceniło artystkę za „działalność edukacyjną i popularyzatorską, przybliżanie postaci Henryka Wieniawskiego w przystępny sposób, również jako Ambasadorka 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego”. 
 

Agata Szymczewska jest jedną z najwybitniejszych polskich skrzypaczek, a swoją rozpoznawalność z powodzeniem wykorzystuje do popularyzacji polskiej muzyki nie tylko poprzez koncerty, ale też szeroko zakrojone działania pedagogiczne i projekty z pogranicza muzyki klasycznej i rozrywkowej.


Jest autorką opracowania wydanych po raz pierwszy nakładem PWM w 2021 młodzieńczych utworów Grażyny Bacewicz i artystką, która gościnnie, razem z również nominowanym w tej kategorii Adamem Bałdychem i jego kwintetem, wzięła udział w nagraniach płyty LEGEND (ANAKLASIS) z utworami Henryka Wieniawskiego. 

Jest także twarzą i ekspertem merytorycznym międzynarodowego projektu PWM-u „Muzyka z kraju Chopina”, który w tym roku zrealizowany został przez produkcję i emisję kilkudziesięciu edukacyjnych tutoriali w łącznie 5-u językach. Tutorialom towarzyszyła publikacja serii wzorcowych nagrań utworów, w których skrzypaczka wzięła udział w towarzystwie pianisty, Wojciecha Szymczewskiego. Oboje artyści dopiero co zakończyli projektowe promocyjne tournée po Europie z koncertami i master classes dla nauczycieli i przedstawicieli środowiska pedagogicznego. Z występami odwiedzili włoską Cremonę, a także brytyjskie Cardiff, Chichester i Londyn.




Agatę Szymczewską mogliśmy spotkać także podczas ubiegłorocznej edycji Dni Edukacji Muzycznej, w czasie których poprowadziła jedne z pierwszych w historii imprezy master classes. Zobaczymy ją również podczas bieżącej odsłony wydarzenia, 24 listopada bowiem z artystką spotykamy się podczas 19. DEM-u – w ramach dwóch bloków zajęć poprowadzi dla nauczycieli lekcje poświęcone kameralistyce skrzypcowej i ćwiczeniu techniki gry dla uczniów klas IV–VI. 
 

Realizacja licznych projektów edukacyjnych i popularyzatorskich, a także pełnienie funkcji ambasadora 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego stawiają Agatę Szymczewską w czołówce aktualnie najbardziej liczących się i zaangażowanych w działania edukacyjne artystów w kraju, dlatego tym bardziej gratulujemy skrzypaczce otrzymanego wyróżnienia.
 

Pozostałymi nagrodzonymi tegorocznymi Koryfeuszami Muzyki Polskiej zostali także:


• Wydarzenie Roku – XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie za szeroki dostęp do przesłuchań konkursowych poprzez różnorodne platformy cyfrowe. Nagrodę w tej kategorii odebrał Stanisław Leszczyński, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, organizatora Konkursu; 
 

• Odkrycie Roku – Anna Sułkowska-Migoń. Statuetkę przyznawaną przez otwarte głosowanie publiczności dyrygentka otrzymała za szereg sukcesów i nagród w ostatnim sezonie artystycznym, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszej nagrody podczas Konkursu Dyrygenckiego La Maestra w Paryżu;
 

• Nagroda Honorowa – Jadwiga Mackiewicz. Pedagożka, niestrudzona popularyzatorka muzyki wśród dziecięcej publiczności, dla której przez wiele lat prowadziła liczne koncerty oraz audycje radiowe i telewizyjne, otrzymała nagrodę za całokształt swojej twórczości, przez co dołączyła do zacnego grona dotychczasowych laureatów tego wyróżnienia: Jana Krenza, Wojciecha Kilara, prof. Jana Ekiera, prof. Mieczysława Tomaszewskiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego, Jerzego Maksymiuka, Joanny Wnuk-Nazarowej, Wiesława Ochmana, Włodzimierza Nahornego oraz Lidii Grychtołówny.
 

Jak podkreśla p.o. dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, Lech Dzierżanowski: „W tym roku daje się zauważyć, że jury konkursu dołożyło starań, by nagrodzić popularyzację sztuki. Indywidualni zwycięzcy Koryfeuszów ukazują to, co od starożytności było rolą Koryfeusza w greckim teatrze – przewodnicy chóru wiodą nas na same szczyty, prowadzą nas, nadają tempo i rytm. Pokazują, że muzyka jest w nas, że pragniemy jej słuchać, że ona nadaje naszemu życiu smak”.


fot. Marta Ankiersztejn


Nagrodę Koryfeuszy Muzyki Polskiej środowisko muzyczne przyznaje od 2011 roku swoim najwybitniejszym przedstawicielom: twórcom, artystom, muzykologom, krytykom i dziennikarzom, popularyzatorom i menedżerom kultury, ale także instytucjom czy wydarzeniom artystycznym. Statuetki są wręczane w czterech kategoriach: Osobowość Roku, Odkrycie Roku, Wydarzenie Roku, Nagroda Honorowa. Wybór laureatów dla pierwszej dokonuje się przez otwarte głosowanie publiczności, w trzech kolejnych – podczas tajnego głosowania Kolegium Elektorów, w skład którego wchodzą m.in. rektorzy akademii muzycznych, dyrektorzy instytutów muzykologii i instytutów muzyki, dziennikarze muzyczni, przedstawiciele branży muzycznej, a także wszyscy dotychczasowi laureaci nagrody.


Tegoroczna Gala rozdania wyróżnień po raz pierwszy miała miejsce na deskach Filharmonii Narodowej w Warszawie. W tym roku towarzyszył jej także uroczysty koncert, repertuar którego z okazji trwającego Roku Romantyzmu Polskiego w całości poświęcony był muzyce romantycznej. Nagrodzeni, poza statuetkami autorstwa prof. Adama Myjaka, otrzymali także nagrody finansowe ufundowane przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
 

Organizatorem nagród Koryfeuszy Muzyki Polskiej są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz TVP Kultura.

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.