Aktualności
KOMPOZYTOR MIESIĄCA: muzyczne światy Mirosława Gąsieńca
2022-11-18
Nasz listopadowy kompozytor miesiąca to człowiek przesycony muzyką: od dziecka zafascynowany dźwiękami i od małego próbujący własnych sił w komponowaniu, a jednocześnie wykorzystujący schematy i tradycyjne formy do budowania własnych nieoczywistych konstrukcji. A wszystko to z myślą o stymulacji umysłów i talentu najmłodszych twórców. Poznajmy zatem Mirosława Gąsieńca!
Kompozytor dzieli swoje życie pomiędzy nauczanie, komponowanie, wykonawstwo i organizację – odnosząc sukcesy w każdej z tych dziedzin. Wykłada na wrocławskiej Akademii Muzycznej, jest laureatem licznych konkursów kompozytorskich oraz stypendiów (był m.in. prywatnym stypendystą Witolda Lutosławskiego, u którego studiował kompozycję przez 8 lat), a także koncertującym i wielokrotnie nagradzanym pianistą. Jako młody muzyk często uczestniczył w rozmaitych koncertach i festiwalach, słuchając wykonań własnych kompozycji lub biorąc udział w prawykonaniach utworów współczesnych. Później sam poświęcił się organizacji muzycznych wydarzeń (m.in. Międzynarodowego Śląskiego Festiwalu Muzycznego „Porozumienie”), a także odkrywaniu na nowo i propagowaniu zapomnianych polskich kompozytorów, m.in. Antoniego Stolpego, Józefa Krogulskiego.
Gąsieniec wywodzi się z muzycznej rodziny. Czwórka starszego rodzeństwa grała na instrumentach, a więc decyzja o rozpoczęciu nauki muzyki zapadła naturalnie. Już jako młody pianista przejawiał talent do pisania. Na zajęciach z fortepianu chętnie improwizował na podstawie zadanych modulacji, tworząc małe kompozycje. Szybko odkrył też niezwykłe możliwości barwowo-wyrazowe innych instrumentów oraz całej orkiestry. Wspomina, jak w dzieciństwie z fascynacją, raz za razem słuchał z domowego adaptera koncertów fortepianowych Rachmaninowa i Paderewskiego. Wielkie wrażenie zrobił na nim także poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza. W wieku 9 lat zapisał swój pierwszy utworek – preludium w stylu Chopina – który po ponad pół wieku (i odpowiednich przeróbkach) opublikował w fortepianowym zbiorze Album dla dzieci jako Souvenir de Chopin. Cały zbiór powstał dla wnuczka kompozytora, Franciszka, i dedykowany został nauczycielce, pod której opieką młody pianista rozwijał talent. Jest to kolekcja barwnych, żywych miniatur, w których zachwycają plastyczne łączenia akordów.
Pisząc muzykę dla najmłodszych, Gąsieniec chętnie sięga po tańce. Uważa, że pozwalają one rozwijać nie tylko biegłość techniczną, ale również szczególny rodzaj intuicji, potrzebny do wrażliwej interpretacji różnorodnych form i odmiennej ekspresji. W jego Zbiorach tańców (w różnych układach obsadowych, np. na wiolonczelę lub skrzypce z fortepianem) znajdziemy wszystkie taneczne kolory i temperamenty: od lirycznej, nokturnowej Barkaroli po niezwykle wdzięczny i dowcipny Gawot, od ognistego Tanga po tryskający ludowością Oberek. Każda miniatura to małe arcydzieło, zbudowane w oparciu o typowe dla danego tańca rytmy, skale i charakter, ale wymykające się wszelkim schematom. Gąsieniec posiada rzadki kompozytorski zmysł, umiejętność pisania lekkich, wdzięcznych miniatur, w których inwencja melodyczna i harmoniczna pomysłowość idzie w parze z logiką konstrukcji. Pod warstwą dźwiękowej urody kryje się organiczna praca motywiczna, przeplatanie linii kantyleny i akompaniamentu oraz inteligentnie przeprowadzona narracja – wszystko to jest przyjemnością nie tylko dla ucha, ale też dla umysłu.
O zaletach utworów Mirosława Gąsieńca można przekonać się też osobiście – część z nich dostępna jest na wirtualnych półkach serwisu nkoda, gdzie czekają na pobranie w wersji cyfrowej. W wersji tradycyjnej, papierowej, natomiast można je kupić w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM – jeszcze do końca miesiąca dostępne są w naszej ofercie ze specjalną zniżką.
Autorką artykułu o Mirosławie Gąsieńcu jest Karolina Dąbek.
Najczęściej czytane:
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.