Aktualności
Z WIRTUOZOWSKIM ROZMACHEM. PREMIERA ALBUMU CONCERTOS ELŻBIETY SIKORY JUŻ 2 GRUDNIA!
2022-11-18
Poproszona o próbę zdefiniowania własnej twórczości, nazwała ją ekspresjonizmem lirycznym. Wybór takiego szyldu wiele mówi o emocjonalnym natężeniu muzyki Elżbiety Sikory, które być może jest odbiciem doświadczenia dwóch ojczyzn – Polski i Francji – ale i konsekwencją artystycznego dojrzewania w epoce ścierania się potężnych żywiołów, awangardy i nurtu neoklasycznego. Albo z myślenia o celu, jakim jest dla artystki słuchacz, którego zawsze pragnie zadziwić, zaskoczyć, bądź zaszokować.
Na płycie portretującej kompozytorskie emploi Elżbiety Sikory – albumie CONCERTOS – znajdą się trzy wyjątkowe utwory. Koncert skrzypcowy nr 1 (Linus Roth na skrzypcach, NOSPR dyryguje José Maria Florêncio), Koncert organowy (Mari Fukumoto na organach, NFM Filharmonią Wrocławską dyryguje Pascal Rophé) oraz Koncert fortepianowy (gra Adam Kośmieja, towarzyszy mu Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki). Pracę nad I Koncertem na fortepian i orkiestrę „Hommage à Frédéric Chopin” kompozytorka wspomina tak: „Starałam się właściwie zapomnieć o Chopinie, starałam się zapomnieć w ogóle o jakimkolwiek koncercie fortepianowym i chciałam żeby to było moje własne”.
Idiomatyczna dla twórczości Elżbiety Sikory jest orkiestrowa kolorystyka, przypominająca o elektroakustycznych początkach kariery kompozytorki nie tylko w gwałtownych perkusyjnych sygnałach, lecz także w gęstych, „syntetycznych” zestawieniach tradycyjnych barw. I chyba jeszcze niecodzienna, nerwowa witalność, ośmieszająca wszelkie przesłodzone stereotypy „kobiecej ekspresji” w muzyce.
Słuchając utworów na płycie, aż trudno uwierzyć, że koncert solowy w dorobku Elżbiety Sikory pojawia się jako ostatni z klasycznych gatunków, którymi para się kompozytorka. Oczekiwanie na jej kolejny koncert solowy z pewnością uprzyjemnią nagrania trzech dotychczasowych znakomitych dokonań Sikory na tym polu.
Album CONCERTOS dołącza do serii PORTRAITS w katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, i już 2 grudnia trafi do dystrybucji. Będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Tego samego dnia, 2 grudnia o godz. 19 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu będzie można usłyszeć jeden z trzech zarejestrowanych na płycie koncertów – zabrzmi Koncert oliwski Elżbiety Sikory, prawykonany w Katedrze Oliwskiej w 2007 roku. Koncert organowy autorstwa współczesnej polskiej kompozytorki wykona NFM Filharmonia Wrocławska, którą poprowadzi francuski dyrygent Pascal Rophé. Partię solową wykona japońska wirtuozka Mari Fukumoto. Koncert oliwski to ekspresyjny i nieco mroczny utwór, w którym wirtuozowska partia solowego instrumentu przeciwstawiona jest błyskotliwie brzmiącej orkiestrze, w której zwraca uwagę zwłaszcza oszałamiająca brzmieniowo perkusja. Serdecznie polecamy! Bilety dostępne są tutaj.
#wyostrzsłuch na serię PORTRAITS od ANAKLASIS.
Patroni medialni płyty: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl
Partner wydania: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.