Aktualności
Z WIRTUOZOWSKIM ROZMACHEM. PREMIERA ALBUMU CONCERTOS ELŻBIETY SIKORY JUŻ 2 GRUDNIA!
2022-11-18
Poproszona o próbę zdefiniowania własnej twórczości, nazwała ją ekspresjonizmem lirycznym. Wybór takiego szyldu wiele mówi o emocjonalnym natężeniu muzyki Elżbiety Sikory, które być może jest odbiciem doświadczenia dwóch ojczyzn – Polski i Francji – ale i konsekwencją artystycznego dojrzewania w epoce ścierania się potężnych żywiołów, awangardy i nurtu neoklasycznego. Albo z myślenia o celu, jakim jest dla artystki słuchacz, którego zawsze pragnie zadziwić, zaskoczyć, bądź zaszokować.
Na płycie portretującej kompozytorskie emploi Elżbiety Sikory – albumie CONCERTOS – znajdą się trzy wyjątkowe utwory. Koncert skrzypcowy nr 1 (Linus Roth na skrzypcach, NOSPR dyryguje José Maria Florêncio), Koncert organowy (Mari Fukumoto na organach, NFM Filharmonią Wrocławską dyryguje Pascal Rophé) oraz Koncert fortepianowy (gra Adam Kośmieja, towarzyszy mu Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki). Pracę nad I Koncertem na fortepian i orkiestrę „Hommage à Frédéric Chopin” kompozytorka wspomina tak: „Starałam się właściwie zapomnieć o Chopinie, starałam się zapomnieć w ogóle o jakimkolwiek koncercie fortepianowym i chciałam żeby to było moje własne”.
Idiomatyczna dla twórczości Elżbiety Sikory jest orkiestrowa kolorystyka, przypominająca o elektroakustycznych początkach kariery kompozytorki nie tylko w gwałtownych perkusyjnych sygnałach, lecz także w gęstych, „syntetycznych” zestawieniach tradycyjnych barw. I chyba jeszcze niecodzienna, nerwowa witalność, ośmieszająca wszelkie przesłodzone stereotypy „kobiecej ekspresji” w muzyce.
Słuchając utworów na płycie, aż trudno uwierzyć, że koncert solowy w dorobku Elżbiety Sikory pojawia się jako ostatni z klasycznych gatunków, którymi para się kompozytorka. Oczekiwanie na jej kolejny koncert solowy z pewnością uprzyjemnią nagrania trzech dotychczasowych znakomitych dokonań Sikory na tym polu.
Album CONCERTOS dołącza do serii PORTRAITS w katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, i już 2 grudnia trafi do dystrybucji. Będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Tego samego dnia, 2 grudnia o godz. 19 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu będzie można usłyszeć jeden z trzech zarejestrowanych na płycie koncertów – zabrzmi Koncert oliwski Elżbiety Sikory, prawykonany w Katedrze Oliwskiej w 2007 roku. Koncert organowy autorstwa współczesnej polskiej kompozytorki wykona NFM Filharmonia Wrocławska, którą poprowadzi francuski dyrygent Pascal Rophé. Partię solową wykona japońska wirtuozka Mari Fukumoto. Koncert oliwski to ekspresyjny i nieco mroczny utwór, w którym wirtuozowska partia solowego instrumentu przeciwstawiona jest błyskotliwie brzmiącej orkiestrze, w której zwraca uwagę zwłaszcza oszałamiająca brzmieniowo perkusja. Serdecznie polecamy! Bilety dostępne są tutaj.
#wyostrzsłuch na serię PORTRAITS od ANAKLASIS.
Patroni medialni płyty: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl
Partner wydania: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.