PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyka z Kraju Chopina: lekcje mistrzowskie i koncerty dla miłośników muzyki skrzypcowej

2022-11-18

Tegoroczna, trzecia już edycja projektu „Muzyka z kraju Chopina” poświęcona jest po raz pierwszy muzyce skrzypcowej. Oprócz 25 tutoriali, z których każdy funkcjonuje w pięciu językach omawiających wybrane utwory z katalogu PWM, oraz nagrań ich wzorcowych wykonań, projekt objął także realizację lekcji mistrzowskich i organizację koncertów. Wydarzenia odbyły się w czterech europejskich miastach i uczestniczyło w nich ponad 500 odbiorców. 
 

Przekrój literatury skrzypcowej omówionej w materiałach wideo był podstawą lekcji mistrzowskich prowadzonych przez ambasadorkę projektu, Agatę Szymczewską, której na fortepianie towarzyszył Wojciech Szymczewski. Spotkania w Cremonie, Cardiff, Chichester i Londynie były okazją dla nauczycieli i grających do podniesienia swoich umiejętności wykonawczych podczas lekcji ze zwyciężczynią Konkursu Wieniawskiego, ale przede wszystkim szansą na zapoznanie się z przekrojem barwnej muzyki polskich kompozytorów.
 

„Międzynarodowy projekt edukacyjny »Muzyka z kraju Chopina« 2022 to kolejny etap rozwijającej się obecności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na świecie” – mówi dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. „Jak łatwo zauważyć po zapoznaniu się z naszymi edycjami, polska muzyka nie tylko fortepianem stoi, ale ma także ogromny zasób wartościowych i pięknych utworów na skrzypce przeznaczonych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Wybraliśmy dzieła o różnym stopniu trudności, pisane zarówno przez klasyków światowej wiolinistyki, takich jak Henryk Wieniawski czy Grażyna Bacewicz, jak i popularne w Europie kompozycje dla najmłodszych Doroty Obijalskiej i Marcina Wawruka oraz bardzo chętnie grywanej przez dzieci Ewy Iwan. Oprócz tego w projekcie znalazły się także oryginalne utwory skrzypcowe Karola Szymanowskiego, Zygmunta Noskowskiego, Władysława Żeleńskiego oraz znakomite transkrypcje dzieł fortepianowych Fryderyka Chopina. Wiele z prezentowanych utworów nawiązuje do polskich tańców ludowych, do mazurków i kujawiaków. Liryczne melodie i kantylenowe frazy zachwycą najbardziej wrażliwych muzyków, zaś kaprysy pozwolą na ukazanie wirtuozowskich umiejętności”.


 

Lekcje mistrzowskie będące częścią projektu odbyły się w czterech europejskich ośrodkach: w ramach targów Cremona Musica International Exhibitions and Festival, w The Royal Welsh College of Music and Drama w Cardiff, na University of Chichester oraz w Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance w Londynie, zrzeszając łącznie ponad 160 entuzjastów muzyki skrzypcowej. Spotkania dopełniły koncerty, podczas których Szymczewscy wykonali dla ponad 300 słuchaczy wybrane dzieła polskiej literatury wiolonistycznej. Włoska i brytyjska publiczność mogła dzięki temu lepiej poznać utwory Henryka Wieniawskiego, Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego, ale też Tadeusza Wrońskiego czy Emila Młynarskiego. 


 

Projekt „Muzyka z kraju Chopina” skierowany jest do początkujących i średniozaawansowanych skrzypków oraz ich nauczycieli. Jego cel to promocja i popularyzacja różnorodnej muzyki skrzypcowej zagranicą. Do jego realizacji zaproszeni zostali uznani w środowisku pedagodzy. Wielką Brytanię reprezentował absolwent Royal Academy of Music, Steven Bingham, aktywnie koncertujący i nauczający oraz współpracujący jako redaktor z Europejskim Stowarzyszeniem Nauczycieli gry na instrumentach smyczkowych. Tutoriale w języku francuskim przygotowała Shirly Laub, która zajmowała stanowisko koncertmistrzyni m.in. w London Royal Philharmonic Orchestra, Royal Opera House i w zespołach symfonicznych BBC, aktualnie prowadzi także klasę skrzypiec w Conservatoire Royal w Brukseli. Prezentująca niemieckojęzyczne materiały Nora Scheidig ukończyła Konserwatorium im. Carla Marii von Webera w Dreźnie, jest koncertującą solistką, kameralistką i członkinią Giuseppe-Sinopoli-Academy w Dresdner Staatskapelle. Polską muzykę we włoskim wydaniu przedstawiał Edoardo Zosi, koncertujący muzyk i profesor skrzypiec w Conservatorio di Santa Cecilia w Rzymie. Podejście japońskie w materiałach prezentowała doświadczona wiolinistka Kyoko Ogawa, a nad doborem repertuaru od początku do końca czuwała ambasadorka projektu – Agata Szymczewska. Jedna z najwybitniejszych współczesnych skrzypaczek, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, prowadząca działalność zarówno jako koncertująca skrzypaczka, jak i pedagog, wyróżniona niedawno tytułem Osobowości Roku w plebiscycie Koryfeusz Muzyki Polskiej m.in. za „działalność edukacyjną i popularyzatorską, przybliżanie postaci Henryka Wieniawskiego w przystępny sposób” była nie tylko twarzą projektu, ale także aktywną jego promotorką. Nie bez powodu to właśnie Agata Szymczewska była mistrzem na organizowanych w ramach projektu master classes. 



 

Wyprodukowane w ramach projektu materiały wideo cały czas można obejrzeć bezpłatnie na stronie www.fromchopinsland.com. Informacje przystępnie przekazane w zwięzłych, kilkuminutowych filmach pozwalają w krótkim czasie poszerzyć wiedzę na temat repertuaru edukacyjnego i twórczości polskich kompozytorów dla dzieci i młodzieży. Wszystkie omawiane publikacji są dostępne w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, księgarni stacjonarnej w Krakowie i innych dobrych księgarniach muzycznych oraz w serwisie nkoda.


Partnerami projektu byli: Instytuty Polskie w Londynie, Rzymie, Paryżu, Berlinie i Tokio, Hal Leonard Europe, Universal Edition, Zen-On Music Co., Ltd. 


Projekt „Muzyka z kraju Chopina” finansowany był przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Inspirująca”.

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.