Aktualności
Muzyka z Kraju Chopina: lekcje mistrzowskie i koncerty dla miłośników muzyki skrzypcowej
2022-11-18
Tegoroczna, trzecia już edycja projektu „Muzyka z kraju Chopina” poświęcona jest po raz pierwszy muzyce skrzypcowej. Oprócz 25 tutoriali, z których każdy funkcjonuje w pięciu językach omawiających wybrane utwory z katalogu PWM, oraz nagrań ich wzorcowych wykonań, projekt objął także realizację lekcji mistrzowskich i organizację koncertów. Wydarzenia odbyły się w czterech europejskich miastach i uczestniczyło w nich ponad 500 odbiorców.
Przekrój literatury skrzypcowej omówionej w materiałach wideo był podstawą lekcji mistrzowskich prowadzonych przez ambasadorkę projektu, Agatę Szymczewską, której na fortepianie towarzyszył Wojciech Szymczewski. Spotkania w Cremonie, Cardiff, Chichester i Londynie były okazją dla nauczycieli i grających do podniesienia swoich umiejętności wykonawczych podczas lekcji ze zwyciężczynią Konkursu Wieniawskiego, ale przede wszystkim szansą na zapoznanie się z przekrojem barwnej muzyki polskich kompozytorów.
„Międzynarodowy projekt edukacyjny »Muzyka z kraju Chopina« 2022 to kolejny etap rozwijającej się obecności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na świecie” – mówi dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. „Jak łatwo zauważyć po zapoznaniu się z naszymi edycjami, polska muzyka nie tylko fortepianem stoi, ale ma także ogromny zasób wartościowych i pięknych utworów na skrzypce przeznaczonych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Wybraliśmy dzieła o różnym stopniu trudności, pisane zarówno przez klasyków światowej wiolinistyki, takich jak Henryk Wieniawski czy Grażyna Bacewicz, jak i popularne w Europie kompozycje dla najmłodszych Doroty Obijalskiej i Marcina Wawruka oraz bardzo chętnie grywanej przez dzieci Ewy Iwan. Oprócz tego w projekcie znalazły się także oryginalne utwory skrzypcowe Karola Szymanowskiego, Zygmunta Noskowskiego, Władysława Żeleńskiego oraz znakomite transkrypcje dzieł fortepianowych Fryderyka Chopina. Wiele z prezentowanych utworów nawiązuje do polskich tańców ludowych, do mazurków i kujawiaków. Liryczne melodie i kantylenowe frazy zachwycą najbardziej wrażliwych muzyków, zaś kaprysy pozwolą na ukazanie wirtuozowskich umiejętności”.
Lekcje mistrzowskie będące częścią projektu odbyły się w czterech europejskich ośrodkach: w ramach targów Cremona Musica International Exhibitions and Festival, w The Royal Welsh College of Music and Drama w Cardiff, na University of Chichester oraz w Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance w Londynie, zrzeszając łącznie ponad 160 entuzjastów muzyki skrzypcowej. Spotkania dopełniły koncerty, podczas których Szymczewscy wykonali dla ponad 300 słuchaczy wybrane dzieła polskiej literatury wiolonistycznej. Włoska i brytyjska publiczność mogła dzięki temu lepiej poznać utwory Henryka Wieniawskiego, Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego, ale też Tadeusza Wrońskiego czy Emila Młynarskiego.
Projekt „Muzyka z kraju Chopina” skierowany jest do początkujących i średniozaawansowanych skrzypków oraz ich nauczycieli. Jego cel to promocja i popularyzacja różnorodnej muzyki skrzypcowej zagranicą. Do jego realizacji zaproszeni zostali uznani w środowisku pedagodzy. Wielką Brytanię reprezentował absolwent Royal Academy of Music, Steven Bingham, aktywnie koncertujący i nauczający oraz współpracujący jako redaktor z Europejskim Stowarzyszeniem Nauczycieli gry na instrumentach smyczkowych. Tutoriale w języku francuskim przygotowała Shirly Laub, która zajmowała stanowisko koncertmistrzyni m.in. w London Royal Philharmonic Orchestra, Royal Opera House i w zespołach symfonicznych BBC, aktualnie prowadzi także klasę skrzypiec w Conservatoire Royal w Brukseli. Prezentująca niemieckojęzyczne materiały Nora Scheidig ukończyła Konserwatorium im. Carla Marii von Webera w Dreźnie, jest koncertującą solistką, kameralistką i członkinią Giuseppe-Sinopoli-Academy w Dresdner Staatskapelle. Polską muzykę we włoskim wydaniu przedstawiał Edoardo Zosi, koncertujący muzyk i profesor skrzypiec w Conservatorio di Santa Cecilia w Rzymie. Podejście japońskie w materiałach prezentowała doświadczona wiolinistka Kyoko Ogawa, a nad doborem repertuaru od początku do końca czuwała ambasadorka projektu – Agata Szymczewska. Jedna z najwybitniejszych współczesnych skrzypaczek, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, prowadząca działalność zarówno jako koncertująca skrzypaczka, jak i pedagog, wyróżniona niedawno tytułem Osobowości Roku w plebiscycie Koryfeusz Muzyki Polskiej m.in. za „działalność edukacyjną i popularyzatorską, przybliżanie postaci Henryka Wieniawskiego w przystępny sposób” była nie tylko twarzą projektu, ale także aktywną jego promotorką. Nie bez powodu to właśnie Agata Szymczewska była mistrzem na organizowanych w ramach projektu master classes.
Wyprodukowane w ramach projektu materiały wideo cały czas można obejrzeć bezpłatnie na stronie www.fromchopinsland.com. Informacje przystępnie przekazane w zwięzłych, kilkuminutowych filmach pozwalają w krótkim czasie poszerzyć wiedzę na temat repertuaru edukacyjnego i twórczości polskich kompozytorów dla dzieci i młodzieży. Wszystkie omawiane publikacji są dostępne w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, księgarni stacjonarnej w Krakowie i innych dobrych księgarniach muzycznych oraz w serwisie nkoda.
Partnerami projektu byli: Instytuty Polskie w Londynie, Rzymie, Paryżu, Berlinie i Tokio, Hal Leonard Europe, Universal Edition, Zen-On Music Co., Ltd.
Projekt „Muzyka z kraju Chopina” finansowany był przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Inspirująca”.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.