PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyka z Kraju Chopina: lekcje mistrzowskie i koncerty dla miłośników muzyki skrzypcowej

2022-11-18

Tegoroczna, trzecia już edycja projektu „Muzyka z kraju Chopina” poświęcona jest po raz pierwszy muzyce skrzypcowej. Oprócz 25 tutoriali, z których każdy funkcjonuje w pięciu językach omawiających wybrane utwory z katalogu PWM, oraz nagrań ich wzorcowych wykonań, projekt objął także realizację lekcji mistrzowskich i organizację koncertów. Wydarzenia odbyły się w czterech europejskich miastach i uczestniczyło w nich ponad 500 odbiorców. 
 

Przekrój literatury skrzypcowej omówionej w materiałach wideo był podstawą lekcji mistrzowskich prowadzonych przez ambasadorkę projektu, Agatę Szymczewską, której na fortepianie towarzyszył Wojciech Szymczewski. Spotkania w Cremonie, Cardiff, Chichester i Londynie były okazją dla nauczycieli i grających do podniesienia swoich umiejętności wykonawczych podczas lekcji ze zwyciężczynią Konkursu Wieniawskiego, ale przede wszystkim szansą na zapoznanie się z przekrojem barwnej muzyki polskich kompozytorów.
 

„Międzynarodowy projekt edukacyjny »Muzyka z kraju Chopina« 2022 to kolejny etap rozwijającej się obecności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na świecie” – mówi dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. „Jak łatwo zauważyć po zapoznaniu się z naszymi edycjami, polska muzyka nie tylko fortepianem stoi, ale ma także ogromny zasób wartościowych i pięknych utworów na skrzypce przeznaczonych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Wybraliśmy dzieła o różnym stopniu trudności, pisane zarówno przez klasyków światowej wiolinistyki, takich jak Henryk Wieniawski czy Grażyna Bacewicz, jak i popularne w Europie kompozycje dla najmłodszych Doroty Obijalskiej i Marcina Wawruka oraz bardzo chętnie grywanej przez dzieci Ewy Iwan. Oprócz tego w projekcie znalazły się także oryginalne utwory skrzypcowe Karola Szymanowskiego, Zygmunta Noskowskiego, Władysława Żeleńskiego oraz znakomite transkrypcje dzieł fortepianowych Fryderyka Chopina. Wiele z prezentowanych utworów nawiązuje do polskich tańców ludowych, do mazurków i kujawiaków. Liryczne melodie i kantylenowe frazy zachwycą najbardziej wrażliwych muzyków, zaś kaprysy pozwolą na ukazanie wirtuozowskich umiejętności”.


 

Lekcje mistrzowskie będące częścią projektu odbyły się w czterech europejskich ośrodkach: w ramach targów Cremona Musica International Exhibitions and Festival, w The Royal Welsh College of Music and Drama w Cardiff, na University of Chichester oraz w Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance w Londynie, zrzeszając łącznie ponad 160 entuzjastów muzyki skrzypcowej. Spotkania dopełniły koncerty, podczas których Szymczewscy wykonali dla ponad 300 słuchaczy wybrane dzieła polskiej literatury wiolonistycznej. Włoska i brytyjska publiczność mogła dzięki temu lepiej poznać utwory Henryka Wieniawskiego, Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego, ale też Tadeusza Wrońskiego czy Emila Młynarskiego. 


 

Projekt „Muzyka z kraju Chopina” skierowany jest do początkujących i średniozaawansowanych skrzypków oraz ich nauczycieli. Jego cel to promocja i popularyzacja różnorodnej muzyki skrzypcowej zagranicą. Do jego realizacji zaproszeni zostali uznani w środowisku pedagodzy. Wielką Brytanię reprezentował absolwent Royal Academy of Music, Steven Bingham, aktywnie koncertujący i nauczający oraz współpracujący jako redaktor z Europejskim Stowarzyszeniem Nauczycieli gry na instrumentach smyczkowych. Tutoriale w języku francuskim przygotowała Shirly Laub, która zajmowała stanowisko koncertmistrzyni m.in. w London Royal Philharmonic Orchestra, Royal Opera House i w zespołach symfonicznych BBC, aktualnie prowadzi także klasę skrzypiec w Conservatoire Royal w Brukseli. Prezentująca niemieckojęzyczne materiały Nora Scheidig ukończyła Konserwatorium im. Carla Marii von Webera w Dreźnie, jest koncertującą solistką, kameralistką i członkinią Giuseppe-Sinopoli-Academy w Dresdner Staatskapelle. Polską muzykę we włoskim wydaniu przedstawiał Edoardo Zosi, koncertujący muzyk i profesor skrzypiec w Conservatorio di Santa Cecilia w Rzymie. Podejście japońskie w materiałach prezentowała doświadczona wiolinistka Kyoko Ogawa, a nad doborem repertuaru od początku do końca czuwała ambasadorka projektu – Agata Szymczewska. Jedna z najwybitniejszych współczesnych skrzypaczek, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, prowadząca działalność zarówno jako koncertująca skrzypaczka, jak i pedagog, wyróżniona niedawno tytułem Osobowości Roku w plebiscycie Koryfeusz Muzyki Polskiej m.in. za „działalność edukacyjną i popularyzatorską, przybliżanie postaci Henryka Wieniawskiego w przystępny sposób” była nie tylko twarzą projektu, ale także aktywną jego promotorką. Nie bez powodu to właśnie Agata Szymczewska była mistrzem na organizowanych w ramach projektu master classes. 



 

Wyprodukowane w ramach projektu materiały wideo cały czas można obejrzeć bezpłatnie na stronie www.fromchopinsland.com. Informacje przystępnie przekazane w zwięzłych, kilkuminutowych filmach pozwalają w krótkim czasie poszerzyć wiedzę na temat repertuaru edukacyjnego i twórczości polskich kompozytorów dla dzieci i młodzieży. Wszystkie omawiane publikacji są dostępne w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, księgarni stacjonarnej w Krakowie i innych dobrych księgarniach muzycznych oraz w serwisie nkoda.


Partnerami projektu byli: Instytuty Polskie w Londynie, Rzymie, Paryżu, Berlinie i Tokio, Hal Leonard Europe, Universal Edition, Zen-On Music Co., Ltd. 


Projekt „Muzyka z kraju Chopina” finansowany był przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Inspirująca”.

Najczęściej czytane:

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.