Aktualności
Muzyka z Kraju Chopina: lekcje mistrzowskie i koncerty dla miłośników muzyki skrzypcowej
2022-11-18
Tegoroczna, trzecia już edycja projektu „Muzyka z kraju Chopina” poświęcona jest po raz pierwszy muzyce skrzypcowej. Oprócz 25 tutoriali, z których każdy funkcjonuje w pięciu językach omawiających wybrane utwory z katalogu PWM, oraz nagrań ich wzorcowych wykonań, projekt objął także realizację lekcji mistrzowskich i organizację koncertów. Wydarzenia odbyły się w czterech europejskich miastach i uczestniczyło w nich ponad 500 odbiorców.
Przekrój literatury skrzypcowej omówionej w materiałach wideo był podstawą lekcji mistrzowskich prowadzonych przez ambasadorkę projektu, Agatę Szymczewską, której na fortepianie towarzyszył Wojciech Szymczewski. Spotkania w Cremonie, Cardiff, Chichester i Londynie były okazją dla nauczycieli i grających do podniesienia swoich umiejętności wykonawczych podczas lekcji ze zwyciężczynią Konkursu Wieniawskiego, ale przede wszystkim szansą na zapoznanie się z przekrojem barwnej muzyki polskich kompozytorów.
„Międzynarodowy projekt edukacyjny »Muzyka z kraju Chopina« 2022 to kolejny etap rozwijającej się obecności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na świecie” – mówi dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. „Jak łatwo zauważyć po zapoznaniu się z naszymi edycjami, polska muzyka nie tylko fortepianem stoi, ale ma także ogromny zasób wartościowych i pięknych utworów na skrzypce przeznaczonych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Wybraliśmy dzieła o różnym stopniu trudności, pisane zarówno przez klasyków światowej wiolinistyki, takich jak Henryk Wieniawski czy Grażyna Bacewicz, jak i popularne w Europie kompozycje dla najmłodszych Doroty Obijalskiej i Marcina Wawruka oraz bardzo chętnie grywanej przez dzieci Ewy Iwan. Oprócz tego w projekcie znalazły się także oryginalne utwory skrzypcowe Karola Szymanowskiego, Zygmunta Noskowskiego, Władysława Żeleńskiego oraz znakomite transkrypcje dzieł fortepianowych Fryderyka Chopina. Wiele z prezentowanych utworów nawiązuje do polskich tańców ludowych, do mazurków i kujawiaków. Liryczne melodie i kantylenowe frazy zachwycą najbardziej wrażliwych muzyków, zaś kaprysy pozwolą na ukazanie wirtuozowskich umiejętności”.

Lekcje mistrzowskie będące częścią projektu odbyły się w czterech europejskich ośrodkach: w ramach targów Cremona Musica International Exhibitions and Festival, w The Royal Welsh College of Music and Drama w Cardiff, na University of Chichester oraz w Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance w Londynie, zrzeszając łącznie ponad 160 entuzjastów muzyki skrzypcowej. Spotkania dopełniły koncerty, podczas których Szymczewscy wykonali dla ponad 300 słuchaczy wybrane dzieła polskiej literatury wiolonistycznej. Włoska i brytyjska publiczność mogła dzięki temu lepiej poznać utwory Henryka Wieniawskiego, Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego, ale też Tadeusza Wrońskiego czy Emila Młynarskiego.

Projekt „Muzyka z kraju Chopina” skierowany jest do początkujących i średniozaawansowanych skrzypków oraz ich nauczycieli. Jego cel to promocja i popularyzacja różnorodnej muzyki skrzypcowej zagranicą. Do jego realizacji zaproszeni zostali uznani w środowisku pedagodzy. Wielką Brytanię reprezentował absolwent Royal Academy of Music, Steven Bingham, aktywnie koncertujący i nauczający oraz współpracujący jako redaktor z Europejskim Stowarzyszeniem Nauczycieli gry na instrumentach smyczkowych. Tutoriale w języku francuskim przygotowała Shirly Laub, która zajmowała stanowisko koncertmistrzyni m.in. w London Royal Philharmonic Orchestra, Royal Opera House i w zespołach symfonicznych BBC, aktualnie prowadzi także klasę skrzypiec w Conservatoire Royal w Brukseli. Prezentująca niemieckojęzyczne materiały Nora Scheidig ukończyła Konserwatorium im. Carla Marii von Webera w Dreźnie, jest koncertującą solistką, kameralistką i członkinią Giuseppe-Sinopoli-Academy w Dresdner Staatskapelle. Polską muzykę we włoskim wydaniu przedstawiał Edoardo Zosi, koncertujący muzyk i profesor skrzypiec w Conservatorio di Santa Cecilia w Rzymie. Podejście japońskie w materiałach prezentowała doświadczona wiolinistka Kyoko Ogawa, a nad doborem repertuaru od początku do końca czuwała ambasadorka projektu – Agata Szymczewska. Jedna z najwybitniejszych współczesnych skrzypaczek, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, prowadząca działalność zarówno jako koncertująca skrzypaczka, jak i pedagog, wyróżniona niedawno tytułem Osobowości Roku w plebiscycie Koryfeusz Muzyki Polskiej m.in. za „działalność edukacyjną i popularyzatorską, przybliżanie postaci Henryka Wieniawskiego w przystępny sposób” była nie tylko twarzą projektu, ale także aktywną jego promotorką. Nie bez powodu to właśnie Agata Szymczewska była mistrzem na organizowanych w ramach projektu master classes.

Wyprodukowane w ramach projektu materiały wideo cały czas można obejrzeć bezpłatnie na stronie www.fromchopinsland.com. Informacje przystępnie przekazane w zwięzłych, kilkuminutowych filmach pozwalają w krótkim czasie poszerzyć wiedzę na temat repertuaru edukacyjnego i twórczości polskich kompozytorów dla dzieci i młodzieży. Wszystkie omawiane publikacji są dostępne w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, księgarni stacjonarnej w Krakowie i innych dobrych księgarniach muzycznych oraz w serwisie nkoda.
Partnerami projektu byli: Instytuty Polskie w Londynie, Rzymie, Paryżu, Berlinie i Tokio, Hal Leonard Europe, Universal Edition, Zen-On Music Co., Ltd.
Projekt „Muzyka z kraju Chopina” finansowany był przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Inspirująca”.
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.