PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Premiera książki „Flashback”. Rozmawiają Elżbieta Sikora i Krzysztof Stefański

2022-11-28

Ciekawa i niebanalna historia życia oraz twórczości wybitnej kompozytorki. Spisana przy herbacie i jagodziankach. Ciepła niczym gościnny dom. Elżbieta Sikora w szczerej rozmowie z Krzysztofem Stefańskim. 


Flashback oznacza nie tylko wspomnienia– to także tytuł utworu Elżbiety Sikory, który był dla niej pretekstem do powrotu do minionych czasów. Artystka wspomina, jak los rzucił jej rodzinę ze Lwowa nad Bałtyk, opowiada o młodzieńczych podróżach autostopem po całej Europie, o reżyserii dźwięku, o poznawaniu w Paryżu tajników muzyki elektroakustycznej, o założeniu grupy KEW przecierającej szlaki dla muzyki nowoczesnej w Europie Środkowej, o nauczaniu kompozycji, o tym, jak pojawienie się komputerów wpłynęło na tworzenie muzyki, jak powstawała opera Madame Curie.

Książka powstała w serii „Ludzie świata muzyki”. Swoją premierę będzie mieć 02.12.2022 podczas koncertu we wrocławskim NFMie. Orkiestra pod batutą francuskiego dyrygenta Pascala Rophégo wykona Koncert oliwski artystki. To kompozycja, o której przeczytamy w książce:

Skomponowałam go na dobrze mi znany instrument, czyli organy w archikatedrze oliwskiej. Znałam je od dziecka, bo po wojnie wychowywałam się właśnie w Oliwie, tam chodziłam do szkoły muzycznej i – jako dziecko – na msze do katedry. Potem bywałam tam już rzadziej, ale to wciąż było urocze miejsce w pięknym parku Oliwskim, który się po prostu odwiedzało. Do tego w katedrze urządzano koncerty organowe, a na samym instrumencie zdarzyło mi się nawet zagrać, kiedy jeszcze chodziłam do liceum. W dzieciństwie bardzo mnie fascynowały te wszystkie mechanizmy, ruszające się aniołki i inne elementy dekoracji

prospektu, które uruchamiano na zakończenie występu. Kiedy więc dostałam zamówienie na pięćdziesiąty Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie na utwór na organy i orkiestrę – nazwałam go Koncertem oliwskim z oczywistych względów. A ponieważ znałam ten instrument, zażyczyłam sobie, żeby na koniec utworu zostały uruchomione te wszystkie mechanizmy. One dźwiękowo nie mają żadnego znaczenia, ale pod względem wizualnym są bardzo atrakcyjne. To było wspomnienie z mojej młodości. Ten utwór był moim pierwszym poważniejszym podejściem do organów. Wcześniej powstały tylko trzy miniatury Short Stories; użyłam też organów w kompozycji Salve Regina.


O autorach:

Elżbieta Sikora (ur. 1943) – kompozytorka. Ukończyła studia na Wydziale Reżyserii Dźwięku w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (1968), a następnie w latach 1968–1970 studiowała muzykę elektroakustyczną w Paryżu w Groupe de recherches musicales (GRM) pod kierunkiem Pierre’a Schaeffera i François Bayle’a. Po powrocie do Warszawy została pierwszą kobietą zatrudnioną na stanowisku inżyniera dźwięku w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1973 roku wraz z Krzysztofem Knittlem i Wojciechem Michniewskim utworzyła grupę kompozytorską KEW. W 1977 roku ukończyła studia kompozytorskie u Tadeusza Bairda i Zbigniewa Rudzińskiego. Jako stypendystka rządu francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w Institut de recherche et coordination acoustique/musique (IRCAM) i studiowała kompozycję u Betsy Jolas w Paryżu. W ramach stypendium Fundacji Kościuszkowskiej zgłębiała pod kierunkiem Johna Chowninga muzykę komputerową w Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) na Uniwersytecie Stanforda. W latach 2011–2017 pełniła funkcję dyrektor artystycznej festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Od 1981 roku mieszka we Francji, ale nadal jest związana z Polską. Kompozycje Elżbiety Sikory wykonywane są na całym świecie, wiele z nich ukazało się na płytach. Za swoją twórczość otrzymała szereg nagród i odznaczeń.

Krzysztof Stefański (ur. 1988) – muzykolog, redaktor, zastępca redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego”. Studiował teorię muzyki w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, muzykologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz na Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Publikował między innymi w pismach: „Ruch Muzyczny”, „Muzyka”, „Musicology Today”, „Res Facta Nova”, „Glissando”, „Opcje”, „Quarta” oraz na portalach Dwutygodnik.com i Meakultura.pl. Autor bloga Nibytygodnik.pl. Członek rady programowej festiwalu polskiej muzyki współczesnej Musica Polonica Nova.

Najczęściej czytane:

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Tamary Kurkiewicz

Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!

Lato prawykonań. Lipcowe premiery nowych utworów z katalogu PWM

W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz trzeci na Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie

Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to owoc pasji do słowa, a także obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Festiwal świętuje jubileuszową X edycję, która nie mogła obyć się bez aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które już po raz trzeci stało się partnerem wydarzenia. Tym razem bohaterem działań Oficyny stanie się Ignacy Jan Paderewski – postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz na rzecz niepodległości Polski.

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Łukasza Ciesiołkiewicza

Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!

Drugie życie Draculi. Projekt Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” i Kuby Więcka dostępny również na LP

Muzyczne tematy z kultowego filmu Coppoli, w dekonstrukcji i reinterpretacji przewrotnego duetu, zabrzmią ponownie na żywo. Koncertowi towarzyszy premiera albumu THEMES OF DRACULA, wydanego przez ANAKLASIS na nowym nośniku.

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.

Grażyna Bacewicz o sobie samej. Poznaj literacką twórczość kompozytorki

Dlaczego czołowa polska artystka XX wieku nie cierpiała radioodbiorników? Czy uważała, że kompozytorka może mieć dzieci? Co myślała o sobie i o otaczającym ją świecie? Życie w słowach i obrazach to najnowsza propozycja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w której odnaleźć można niepublikowaną dotąd prozę Grażyny Bacewicz. To spojrzenie na kompozytorkę z unikatowej perspektywy – jej własnymi oczami.

Instrument miesiąca: puzonowe rekomendacje Mateusza Konopki

Mateusz Konopka, pedagog i puzonista, na stałe związany z Filharmonią Śląska im. H. M. Góreckiego, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara, współpracujący m.in. z takimi renomowanymi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonietta Cracovia czy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, przygotował dla nas rekomendacje pięciu publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które warto sięgnąć, grając na puzonie.

 

Wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, lecz również m.in. kompozycje Kazimierza Serockiego, które każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze oraz utwory, które weszły do kanonu światowego repertuaru puzonowego.

Konkurs "Twoja ulubiona piosenka Zbigniewa Wodeckiego"

Zapraszamy Was do zabawy! Napisz, która piosenka Zbigniewa Wodeckiego gości w Twoim sercu i dlaczego tak się stało. Śledź naszą stronę na Facebooku i wygraj premierową publikację "Piosenki" Zbigniewa Wodeckiego. 

"Zacznij od Bacha" i inne najpiękniejsze piosenki Zbigniewa Wodeckiego już w sprzedaży!

Utwory Zbigniewa Wodeckiego stały się standardami polskiej muzyki rozrywkowej. Wielka w tym zasługa jego talentu kompozytorskiego – był bowiem nie tylko ich wykonawcą, ale i kompozytorem. Od 24 czerwca śpiewanie i granie jego piosenek w domu, dla przyjemności staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.