Aktualności
19. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!
2022-11-29
Tegoroczna, 19. edycja Dnia Edukacji Muzycznej odbyła się w nowoczesnych salach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie przy ulicy Rakowieckiej 21. „Nowa Miodowa”, będąc współorganizatorem konferencji, ugościła niemal 150 słuchaczy z całej Polski, którzy tego dnia mieli okazję wziąć udział w wykładach, warsztatach instrumentalnych oraz wokalnych i przyglądać się pracy doświadczonych pedagogów z blisko 50 adeptami sztuki muzycznej. Zgodnie z tradycją wcześniejszych edycji nie zabrakło również wydarzenia koncertowego wieńczącego kongres.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z kameralistyki fortepianowej, podczas których prowadzący – Marta Mołodyńska-Wheeler i Grzegorz Mania – podkreślili rolę wzajemnego słuchania się przez wykonawców, jednakowego frazowania i wspólnego oddechu. A to wszystko w oparciu o ciekawy i wartościowy repertuar. Jadwiga Śmieszchalska przedstawiła uczestnikom sposoby na poprawę jakości gry na fortepianie, zwracając uwagę na ułożenie ciała przy instrumencie oraz wagę rozluźniania wszystkich mięśni przed rozpoczęciem gry. W ramach Dnia Edukacji Muzycznej zaplanowano także blok zajęć dla nauczycieli instrumentów dętych: fletu, klarnetu i trąbki, który poprowadzili pedagodzy z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie.

Charyzmatyczni prowadzący – Marcin Wawruk oraz Anna Bednarska – zadbali o czynny udział nauczycieli w prowadzonych zajęciach wokalnych. Możliwość samodzielnego poznania nieznanych technik wykonawczych i autorskich ćwiczeń z pewnością ułatwi im przekazanie nabytej wiedzy swoim uczniom.
Podczas DEM-u nie mogło zabraknąć lekcji skrzypcowych. W ramach zajęć uczniowie mogli popracować pod okiem Agaty Szymczewskiej oraz Małgorzaty Machalskiej. Spotkania zaplanowano dla dwóch grup wiekowych odpowiadających klasom szkoły muzycznej I stopnia (1–3 oraz 4–6), a także dla skrzypcowych zespołów kameralnych. Na warsztat zostały wzięte klasyki – Legenda i Obertas Henryka Wieniawskiego – oraz nowości wydawnicze, w tym kompozycje Ewy Iwan z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zebrane w tomach Pierwsze kroki i Gramy w gramy.

Publiczność wypełniła niemal całą salę na zamykającym DEM koncercie orkiestry symfonicznej ZPSM nr 1 pod dyrekcją Zofii Kiniorskiej. Kilkudziesięcioosobowy zespół zaprezentował utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Wariacje symfoniczne na temat „Wlazł kotek na płotek” Henryka Czyża, suitę z baletu Złota Kaczka Jana Adama Maklakiewicza, Walc Wojciecha Kilara skomponowany do filmu Andrzeja Wajdy Ziemia Obiecana, jak i dwa utwory Michała Lorenca: Taniec Eleny z filmu Bandyta oraz efektowny tematu z serialu Wszystkie pieniądze świata.
Dzień Edukacji Muzycznej po dwóch edycjach powrócił w 2022 roku jako wydarzenie stacjonarne, zrzeszając nauczycieli z różnym zawodowym stażem, potrzebami i oczekiwaniami. Po raz kolejny umożliwił wymianę doświadczeń i inspiracji, dając pedagogom wartościowe narzędzia do jeszcze efektywniejszego wspierania swoich podopiecznych.
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.