PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

19. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

2022-11-29

Tegoroczna, 19. edycja Dnia Edukacji Muzycznej odbyła się w nowoczesnych salach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie przy ulicy Rakowieckiej 21. „Nowa Miodowa”, będąc współorganizatorem konferencji, ugościła niemal 150 słuchaczy z całej Polski, którzy tego dnia mieli okazję wziąć udział w wykładach, warsztatach instrumentalnych oraz wokalnych i przyglądać się pracy doświadczonych pedagogów z blisko 50 adeptami sztuki muzycznej. Zgodnie z tradycją wcześniejszych edycji nie zabrakło również wydarzenia koncertowego wieńczącego kongres.
 

19. odsłona DEM-u skoncentrowana była wokół zagadnień nauczania na etapie I stopnia szkoły muzycznej. Uczestnicy w ramach lekcji pokazowych poznali autorskie metody pracy z najmłodszymi. Swoje wskazówki przekazali nauczycielom pedagodzy i wykonawcy, m.in. Krystyna Gowik (fortepian), Agata Szymczewska (skrzypce), Grzegorz Frankowski (kontrabas), Ewa Groblewska (wiolonczela) czy Agnieszka Grela-Fedkowicz (harfa).



Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z kameralistyki fortepianowej, podczas których prowadzący – Marta Mołodyńska-Wheeler i Grzegorz Mania – podkreślili rolę wzajemnego słuchania się przez wykonawców, jednakowego frazowania i wspólnego oddechu. A to wszystko w oparciu o ciekawy i wartościowy repertuar. Jadwiga Śmieszchalska przedstawiła uczestnikom sposoby na poprawę jakości gry na fortepianie, zwracając uwagę na ułożenie ciała przy instrumencie oraz wagę rozluźniania wszystkich mięśni przed rozpoczęciem gry. W ramach Dnia Edukacji Muzycznej zaplanowano także blok zajęć dla nauczycieli instrumentów dętych: fletu, klarnetu i trąbki, który poprowadzili pedagodzy z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie.



Charyzmatyczni prowadzący – Marcin Wawruk oraz Anna Bednarska – zadbali o czynny udział nauczycieli w prowadzonych zajęciach wokalnych. Możliwość samodzielnego poznania nieznanych technik wykonawczych i autorskich ćwiczeń z pewnością ułatwi im przekazanie nabytej wiedzy swoim uczniom.

Podczas DEM-u nie mogło zabraknąć lekcji skrzypcowych. W ramach zajęć uczniowie mogli popracować pod okiem Agaty Szymczewskiej oraz Małgorzaty Machalskiej. Spotkania zaplanowano dla dwóch grup wiekowych odpowiadających klasom szkoły muzycznej I stopnia (1–3 oraz 4–6), a także dla skrzypcowych zespołów kameralnych. Na warsztat zostały wzięte klasyki – Legenda i Obertas Henryka Wieniawskiego – oraz nowości wydawnicze, w tym kompozycje Ewy Iwan z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zebrane w tomach Pierwsze kroki i Gramy w gramy.



Publiczność wypełniła niemal całą salę na zamykającym DEM koncercie orkiestry symfonicznej ZPSM nr 1 pod dyrekcją Zofii Kiniorskiej. Kilkudziesięcioosobowy zespół zaprezentował utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Wariacje symfoniczne na temat „Wlazł kotek na płotek” Henryka Czyża, suitę z baletu Złota Kaczka Jana Adama Maklakiewicza, Walc Wojciecha Kilara skomponowany do filmu Andrzeja Wajdy Ziemia Obiecana, jak i dwa utwory Michała Lorenca: Taniec Eleny z filmu Bandyta oraz efektowny tematu z serialu Wszystkie pieniądze świata.

Dzień Edukacji Muzycznej po dwóch edycjach powrócił w 2022 roku jako wydarzenie stacjonarne, zrzeszając nauczycieli z różnym zawodowym stażem, potrzebami i oczekiwaniami. Po raz kolejny umożliwił wymianę doświadczeń i inspiracji, dając pedagogom wartościowe narzędzia do jeszcze efektywniejszego wspierania swoich podopiecznych.

Najczęściej czytane:

Zmarł prof. Jerzy Artysz

Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Jerzego Artysza – wielkiego, cenionego barytona, wieloletniego solisty Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Warszawskiej Opery Kameralnej, pedagoga warszawskiej AM i UMiFC, bohatera książki „Poszukiwanie". Miał 93 lata. 

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Leszka Lorenta

Indywidualny rys, jaki nadali swym dziełom wybrani kompozytorzy, świadczy o ich niezwykłym kunszcie muzycznym, wiedzy na temat różnorodnych sposobów wykorzystania perkusji i swego rodzaju wizjonerstwie, torującym drogę dla perkusji w XXI wieku.

 

Które utwory wyznaczyły kierunek perkusyjnego sonoryzmu i poszerzyły tradycyjny aparat wykonawczy? Jak zmieniał się sposób postrzegania przez kompozytorów tej najstarszej grupy instrumentów? Która kompozycja zaklina złe moce? Na pytania odpowiada Leszek Lorent – perkusista, który specjalizuje się w realizacji utworów multiperkusyjnych oraz teatru instrumentalnego. Przygotował on dla nas wybór jego zdaniem najciekawszych utworów perkusyjnych, znajdujących się w katalogu PWM.

Aktualizacja sklepu internetowego - prace serwisowe 22-24.07.2024

Drodzy klienci!

Zmieniamy się dla Was! Przez pare kolejnych dni na stronie naszego internetowego sklepu wprowadzać będziemy aktualizacje. W związku z tym witryna w dniach 22-24 lipca będzie niedostępna. Wszystkie zamówienia złożone po 18 lipca będą realizowane po 25 lipca.

Przepraszamy za te niedogodnośc i zapraszamy ponownie na zakupy od 25 lipca 2024!

Dlaczego uwielbiano Paderewskiego? O kompozytorze, który stał się celebrytą

Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Tamary Kurkiewicz

Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!

Lato prawykonań. Lipcowe premiery nowych utworów z katalogu PWM

W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz trzeci na Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie

Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to owoc pasji do słowa, a także obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Festiwal świętuje jubileuszową X edycję, która nie mogła obyć się bez aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które już po raz trzeci stało się partnerem wydarzenia. Tym razem bohaterem działań Oficyny stanie się Ignacy Jan Paderewski – postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz na rzecz niepodległości Polski.

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Łukasza Ciesiołkiewicza

Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!

Drugie życie Draculi. Projekt Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” i Kuby Więcka dostępny również na LP

Muzyczne tematy z kultowego filmu Coppoli, w dekonstrukcji i reinterpretacji przewrotnego duetu, zabrzmią ponownie na żywo. Koncertowi towarzyszy premiera albumu THEMES OF DRACULA, wydanego przez ANAKLASIS na nowym nośniku.

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.