Aktualności
Polska Biblioteka Muzyczna: Paderewski podbija Internet
2022-12-21
Polskie Wydawnictwo Muzyczne kontynuuje serię animacji przybliżających Polską Bibliotekę Muzyczną – jedną z największych w Polsce bibliotek cyfrowych, w której znaleźć można zdigitalizowane zbiory Oficyny. Przedstawiamy trzecią część cyklu, która tym razem poświęcona jest zasobom ikonograficznym. Za jej produkcję opowiada TOFU Studio, a w jedną z ról wciela się Magda Miśka-Jackowska.
Ignacy Jan Paderewski przepada w czeluściach ikonoteki PBM, a prowadzi go nie kto inny jak Grażyna Bacewicz – wybitna skrzypaczka i kompozytorka, której bogaty dorobek można odnaleźć w Polskim Wydawnictwie Muzycznym. Do tej sytuacji przyczynia się życiorys Fryderyka Chopina, zapisany na zdjęciach, grafikach i rycinach, dostępnych w Polskiej Bibliotece Muzycznej. Wniosek jest prosty: poświęcając uwagę zbiorom udostępnionym za pośrednictwem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w Polskiej Bibliotece Muzycznej każdy może odkryć niezwykły kawałek historii.
PBM – to proste
Założenie konta na portalu PBM wcale nie jest trudne. Wystarczy obejrzeć najnowszą animację, by za przykładem Ignacego Jana Paderewskiego przejść proces darmowej rejestracji krok po kroku. Pomocą służy wspomniana Grażyna Bacewicz. Głosu tej postaci udzieliła Magda Miśka-Jackowska – dziennikarka i doświadczona konferansjerka, wieloletni głos RMF Classic, a od niedawna – autorka małej monografii poświęconej Wojciechowi Kilarowi wydanej w tym roku nakładem PWM. Wszystkich, którzy chcą dołączyć do niezwykłej społeczności Polskiej Biblioteki Muzycznej, ostrzegamy – wciąga. Zachęcamy więc do obejrzenia premierowego wideo, a następnie założenia bezpłatnego profilu użytkownika na www.polskabibliotekamuzyczna.pl. Posiadacze konta mają możliwość przeglądania zdigitalizowanych zbiorów PWM. Obecnie dostępnych jest ponad 10 tysięcy obiektów cyfrowych, a ich liczba stale wzrasta.
D jak digitalizacja
Polska Biblioteka Muzyczna to nie tylko szerokie zasoby nut, ale również zdjęcia, grafiki i ryciny przedstawiające sceny z życia codziennego od XIX do I poł. XX wieku, portrety kompozytorów, panoramy miast, fotografie zabytków, budynków teatrów i oper, pałaców i zamków czy nawet osobiste korespondencje – wszystko to poddane digitalizacji i udostępnione za darmo. Prace nad bazą cyfrowych zasobów trwają nieprzerwanie od 2014 roku.
Niniejszy projekt gwarantuje bezpłatny dostęp do zbiorów, zgodnie z zasadami prawa autorskiego. Korzystać z nich mogą zarówno instytucje, jak i osoby prywatne – po dokonaniu uprzedniej rejestracji. Portal PBM to doskonałe uzupełnienie wiedzy zdobywanej w procesie edukacji, na polach zawodowych oraz hobbystycznie.
Portal Polska Biblioteka Muzyczna powstał w ramach projektu „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego” i jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020 oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.