Aktualności
REVISIONS OF ANAKLASIS: Adam Pierończyk, Piotr Orzechowski i Saki Ozawa w Vertigo Jazz Club & Restaurant już 12 marca
2023-02-28
Ideą ANAKLASIS, marki fonograficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest nie tylko dokumentowanie wykonań najnowszych utworów polskich twórców. Celem wytwórni jest także tworzenie przestrzeni sprzyjającej budowaniu artystycznego dialogu. Już 12 marca we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant wystąpią muzycy znani z krążków ANAKLASIS – pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Adam Pierończyk, którzy po raz pierwszy spotkają się na jednej scenie z japońską pianistką młodego pokolenia, Saki Ozawą.
Wydarzenie we wrocławskim klubie będzie okazją do zderzenia doświadczeń i pomysłów artystów działających w dwóch różnych kręgach kulturowych. W pierwszej części wieczoru Pierończykowi towarzyszyć będzie przy fortepianie Piotr Orzechowski, w drugiej saksofonistka wejdzie w improwizowany dialog z Saki Ozawą. Wydarzenie będzie zapowiedzią kolejnych koncertów z udziałem artystów, które w maju tego roku odbędą się w Japonii.
Zarówno Pierończyk, jak i Orzechowski mają swój udział w rozwoju serii REVISIONS. Śmiałe ingerencje saksofonisty w tkankę znanych utworów można śledzić na krążku SZYMANOWSKI / X-RAY. Pierończyk dokonuje dekonstrukcji wybranych dzieł kompozytora, a następnie składa je na nowo, łącząc z własnym, współczesnym i jazzowym językiem muzycznym, udowadniając ponadczasowość i plastyczność dzieł Szymanowskiego. Z kolei Piotr Orzechowski nie bez powodu znany jest także pod pseudonimem ‘Pianohooligan’ – jak słychać na płycie THEMES OF DRACULA, nagranej wspólnie z Kubą Więckiem, klawiatura fortepianu jest dla niego narzędziem do śmiałego eksperymentowania z możliwościami brzmienia instrumentu.
Saki Ozawa to wschodząca gwiazda japońskiej sceny jazzowej. Jej talent napędza rozwój kariery i przysparza kolejnych miłośników jej gry – solowy recital Ozawy wyprodukowany w ubiegłym roku przez Blue Note Japan był wyprzedany. Artystka często występuje z własnym triem, ale nie zamyka się na współprace z innymi muzykami. Podczas jam session w Vertigo Jazz Club & Restaurant po raz pierwszy wystąpi na jednej scenie z Adamem Pierończykiem.
Vertigo Jazz Club & Restaurant powstał w 2015 roku z myślą o miłośnikach muzyki improwizowanej. Zlokalizowany w centrum Wrocławia klub jest elegancką i przytulną przestrzenią, w której jazzowe koncerty odbywają się niemal codziennie. Na deskach sceny wystąpili m.in. Stanisław Soyka, Mateusz Pospieszalski, Wojciech Waglewski, Monika Borzym czy Dorota Miśkiewicz, a także Jazzpospolita, VooVoo, Mitch & Mitch, Pink Freud, WMQ, Pilichowski Band.
Bilety na koncert w cenie 30/40 zł i są dostępne są na stronie vertigojazz.pl/bilety.
REVISIONS OF ANAKLASIS
12 marca 2023, godz. 15:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13, 50-123 Wrocław
Wystąpią:
Adam Pierończyk – saksofon,
Piotr Orzechowski – fortepian,
Saki Ozawa – fortepian.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.