Aktualności
REVISIONS OF ANAKLASIS: Adam Pierończyk, Piotr Orzechowski i Saki Ozawa w Vertigo Jazz Club & Restaurant już 12 marca
2023-02-28
Ideą ANAKLASIS, marki fonograficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest nie tylko dokumentowanie wykonań najnowszych utworów polskich twórców. Celem wytwórni jest także tworzenie przestrzeni sprzyjającej budowaniu artystycznego dialogu. Już 12 marca we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant wystąpią muzycy znani z krążków ANAKLASIS – pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Adam Pierończyk, którzy po raz pierwszy spotkają się na jednej scenie z japońską pianistką młodego pokolenia, Saki Ozawą.
Wydarzenie we wrocławskim klubie będzie okazją do zderzenia doświadczeń i pomysłów artystów działających w dwóch różnych kręgach kulturowych. W pierwszej części wieczoru Pierończykowi towarzyszyć będzie przy fortepianie Piotr Orzechowski, w drugiej saksofonistka wejdzie w improwizowany dialog z Saki Ozawą. Wydarzenie będzie zapowiedzią kolejnych koncertów z udziałem artystów, które w maju tego roku odbędą się w Japonii.
Zarówno Pierończyk, jak i Orzechowski mają swój udział w rozwoju serii REVISIONS. Śmiałe ingerencje saksofonisty w tkankę znanych utworów można śledzić na krążku SZYMANOWSKI / X-RAY. Pierończyk dokonuje dekonstrukcji wybranych dzieł kompozytora, a następnie składa je na nowo, łącząc z własnym, współczesnym i jazzowym językiem muzycznym, udowadniając ponadczasowość i plastyczność dzieł Szymanowskiego. Z kolei Piotr Orzechowski nie bez powodu znany jest także pod pseudonimem ‘Pianohooligan’ – jak słychać na płycie THEMES OF DRACULA, nagranej wspólnie z Kubą Więckiem, klawiatura fortepianu jest dla niego narzędziem do śmiałego eksperymentowania z możliwościami brzmienia instrumentu.
Saki Ozawa to wschodząca gwiazda japońskiej sceny jazzowej. Jej talent napędza rozwój kariery i przysparza kolejnych miłośników jej gry – solowy recital Ozawy wyprodukowany w ubiegłym roku przez Blue Note Japan był wyprzedany. Artystka często występuje z własnym triem, ale nie zamyka się na współprace z innymi muzykami. Podczas jam session w Vertigo Jazz Club & Restaurant po raz pierwszy wystąpi na jednej scenie z Adamem Pierończykiem.
Vertigo Jazz Club & Restaurant powstał w 2015 roku z myślą o miłośnikach muzyki improwizowanej. Zlokalizowany w centrum Wrocławia klub jest elegancką i przytulną przestrzenią, w której jazzowe koncerty odbywają się niemal codziennie. Na deskach sceny wystąpili m.in. Stanisław Soyka, Mateusz Pospieszalski, Wojciech Waglewski, Monika Borzym czy Dorota Miśkiewicz, a także Jazzpospolita, VooVoo, Mitch & Mitch, Pink Freud, WMQ, Pilichowski Band.
Bilety na koncert w cenie 30/40 zł i są dostępne są na stronie vertigojazz.pl/bilety.
REVISIONS OF ANAKLASIS
12 marca 2023, godz. 15:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13, 50-123 Wrocław
Wystąpią:
Adam Pierończyk – saksofon,
Piotr Orzechowski – fortepian,
Saki Ozawa – fortepian.
Najczęściej czytane:
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.