Aktualności
REVISIONS OF ANAKLASIS: Adam Pierończyk, Piotr Orzechowski i Saki Ozawa w Vertigo Jazz Club & Restaurant już 12 marca
2023-02-28
Ideą ANAKLASIS, marki fonograficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest nie tylko dokumentowanie wykonań najnowszych utworów polskich twórców. Celem wytwórni jest także tworzenie przestrzeni sprzyjającej budowaniu artystycznego dialogu. Już 12 marca we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant wystąpią muzycy znani z krążków ANAKLASIS – pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Adam Pierończyk, którzy po raz pierwszy spotkają się na jednej scenie z japońską pianistką młodego pokolenia, Saki Ozawą.
Wydarzenie we wrocławskim klubie będzie okazją do zderzenia doświadczeń i pomysłów artystów działających w dwóch różnych kręgach kulturowych. W pierwszej części wieczoru Pierończykowi towarzyszyć będzie przy fortepianie Piotr Orzechowski, w drugiej saksofonistka wejdzie w improwizowany dialog z Saki Ozawą. Wydarzenie będzie zapowiedzią kolejnych koncertów z udziałem artystów, które w maju tego roku odbędą się w Japonii.
Zarówno Pierończyk, jak i Orzechowski mają swój udział w rozwoju serii REVISIONS. Śmiałe ingerencje saksofonisty w tkankę znanych utworów można śledzić na krążku SZYMANOWSKI / X-RAY. Pierończyk dokonuje dekonstrukcji wybranych dzieł kompozytora, a następnie składa je na nowo, łącząc z własnym, współczesnym i jazzowym językiem muzycznym, udowadniając ponadczasowość i plastyczność dzieł Szymanowskiego. Z kolei Piotr Orzechowski nie bez powodu znany jest także pod pseudonimem ‘Pianohooligan’ – jak słychać na płycie THEMES OF DRACULA, nagranej wspólnie z Kubą Więckiem, klawiatura fortepianu jest dla niego narzędziem do śmiałego eksperymentowania z możliwościami brzmienia instrumentu.
Saki Ozawa to wschodząca gwiazda japońskiej sceny jazzowej. Jej talent napędza rozwój kariery i przysparza kolejnych miłośników jej gry – solowy recital Ozawy wyprodukowany w ubiegłym roku przez Blue Note Japan był wyprzedany. Artystka często występuje z własnym triem, ale nie zamyka się na współprace z innymi muzykami. Podczas jam session w Vertigo Jazz Club & Restaurant po raz pierwszy wystąpi na jednej scenie z Adamem Pierończykiem.
Vertigo Jazz Club & Restaurant powstał w 2015 roku z myślą o miłośnikach muzyki improwizowanej. Zlokalizowany w centrum Wrocławia klub jest elegancką i przytulną przestrzenią, w której jazzowe koncerty odbywają się niemal codziennie. Na deskach sceny wystąpili m.in. Stanisław Soyka, Mateusz Pospieszalski, Wojciech Waglewski, Monika Borzym czy Dorota Miśkiewicz, a także Jazzpospolita, VooVoo, Mitch & Mitch, Pink Freud, WMQ, Pilichowski Band.
Bilety na koncert w cenie 30/40 zł i są dostępne są na stronie vertigojazz.pl/bilety.
REVISIONS OF ANAKLASIS
12 marca 2023, godz. 15:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13, 50-123 Wrocław
Wystąpią:
Adam Pierończyk – saksofon,
Piotr Orzechowski – fortepian,
Saki Ozawa – fortepian.
Najczęściej czytane:
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.