Aktualności
27. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena rusza już 26 marca!
2023-03-21
W dniach 26 marca – 7 kwietnia w Warszawie odbędzie się 27. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni wysłuchamy 10 koncertów symfonicznych i 5 kameralnych, podczas których wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów zaproszonych przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego Festiwalu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz „Ruch Muzyczny” są partnerami wydarzenia.
Hasło przewodnie tegorocznej edycji – „Beethoven – pomiędzy Wschodem a Zachodem” – naświetla zagadnienie koegzystencji kultur w muzyce, ich wzajemnych inspiracji i fascynacji. Obok dzieł mistrza z Bonn pojawią się utwory m.in. Wolfganga Amadeusza Mozarta, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Gustava Mahlera, Maurice’a Ravela, Benjamina Brittena, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Weinberga, Toshio Hosokawy czy Faustasa Latėnasa. Szczególne miejsce w repertuarze zajmą kompozycje Krzysztofa Pendereckiego – w tym roku przypada bowiem 90. rocznica jego urodzin.
Podczas koncertu inaugurującego Festiwal usłyszymy jedną z najciekawszych pianistek młodego pokolenia – Chloe Jiyeong – oraz Korea National University of Arts Symphony Orchestra pod dyrekcją Chiyoung Chunga. W repertuarze znajdą się m.in. Koncert fortepianowy f-moll Chopina oraz V Symfonia „Koreańska” Pendereckiego. Beethovenowska Missa solemnis zabrzmi podczas uroczystego koncertu z okazji 20-lecia działalności organizatora Festiwalu, Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena. Partie solowe wykonają: Polina Pastrichak, Ulrike Helzel, Patrik Reiter i Łukasz Konieczny; solistów oraz Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej i Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie poprowadzi Leonard Slatkin.
Hina Maeda, zwyciężczyni 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, wystąpi z recitalem poświęconym 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim; artystka wykona m.in. Fantaisie brillante sur Faust Wieniawskiego. To nie jedyny utwór z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który pojawi się na Festiwalu – Livre pour orchestre Witolda Lutosławskiego zabrzmi w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą Alexandra Liebreicha. Podczas tego samego koncertu usłyszymy również polskie prawykonanie Koncertu skrzypcowego „Genesis” Toshio Hosokawy; w partii solowej wystąpi Piotr Pławner.
W kontynuacji cyklu Nieznane opery Łukasz Borowicz z orkiestrą Filharmonii Poznańskiej przedstawi dwa XX-wieczne dzieła: Sokratesa Erika Satie oraz Alexandra bis Bohuslava Martinů. W partiach solowych wystąpią: Natalia Rubiś, Dominika Stefańska, Eric Huchet, Adrian Janus i Jan Kubas.
Koncerty towarzyszące odbędą się m.in. także w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi, Gdańsku i Szczecinie. Zgodnie z tradycją Festiwalu nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe w Warszawie.
Pełny program Festiwalu na stronie organizatora.
Najczęściej czytane:
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.