Aktualności
27. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena rusza już 26 marca!
2023-03-21
W dniach 26 marca – 7 kwietnia w Warszawie odbędzie się 27. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni wysłuchamy 10 koncertów symfonicznych i 5 kameralnych, podczas których wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów zaproszonych przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego Festiwalu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz „Ruch Muzyczny” są partnerami wydarzenia.
Hasło przewodnie tegorocznej edycji – „Beethoven – pomiędzy Wschodem a Zachodem” – naświetla zagadnienie koegzystencji kultur w muzyce, ich wzajemnych inspiracji i fascynacji. Obok dzieł mistrza z Bonn pojawią się utwory m.in. Wolfganga Amadeusza Mozarta, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Gustava Mahlera, Maurice’a Ravela, Benjamina Brittena, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Weinberga, Toshio Hosokawy czy Faustasa Latėnasa. Szczególne miejsce w repertuarze zajmą kompozycje Krzysztofa Pendereckiego – w tym roku przypada bowiem 90. rocznica jego urodzin.
Podczas koncertu inaugurującego Festiwal usłyszymy jedną z najciekawszych pianistek młodego pokolenia – Chloe Jiyeong – oraz Korea National University of Arts Symphony Orchestra pod dyrekcją Chiyoung Chunga. W repertuarze znajdą się m.in. Koncert fortepianowy f-moll Chopina oraz V Symfonia „Koreańska” Pendereckiego. Beethovenowska Missa solemnis zabrzmi podczas uroczystego koncertu z okazji 20-lecia działalności organizatora Festiwalu, Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena. Partie solowe wykonają: Polina Pastrichak, Ulrike Helzel, Patrik Reiter i Łukasz Konieczny; solistów oraz Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej i Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie poprowadzi Leonard Slatkin.
Hina Maeda, zwyciężczyni 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, wystąpi z recitalem poświęconym 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim; artystka wykona m.in. Fantaisie brillante sur Faust Wieniawskiego. To nie jedyny utwór z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który pojawi się na Festiwalu – Livre pour orchestre Witolda Lutosławskiego zabrzmi w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą Alexandra Liebreicha. Podczas tego samego koncertu usłyszymy również polskie prawykonanie Koncertu skrzypcowego „Genesis” Toshio Hosokawy; w partii solowej wystąpi Piotr Pławner.
W kontynuacji cyklu Nieznane opery Łukasz Borowicz z orkiestrą Filharmonii Poznańskiej przedstawi dwa XX-wieczne dzieła: Sokratesa Erika Satie oraz Alexandra bis Bohuslava Martinů. W partiach solowych wystąpią: Natalia Rubiś, Dominika Stefańska, Eric Huchet, Adrian Janus i Jan Kubas.
Koncerty towarzyszące odbędą się m.in. także w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi, Gdańsku i Szczecinie. Zgodnie z tradycją Festiwalu nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe w Warszawie.
Pełny program Festiwalu na stronie organizatora.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.