Aktualności
27. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena rusza już 26 marca!
2023-03-21
W dniach 26 marca – 7 kwietnia w Warszawie odbędzie się 27. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni wysłuchamy 10 koncertów symfonicznych i 5 kameralnych, podczas których wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów zaproszonych przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego Festiwalu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz „Ruch Muzyczny” są partnerami wydarzenia.
Hasło przewodnie tegorocznej edycji – „Beethoven – pomiędzy Wschodem a Zachodem” – naświetla zagadnienie koegzystencji kultur w muzyce, ich wzajemnych inspiracji i fascynacji. Obok dzieł mistrza z Bonn pojawią się utwory m.in. Wolfganga Amadeusza Mozarta, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Gustava Mahlera, Maurice’a Ravela, Benjamina Brittena, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Weinberga, Toshio Hosokawy czy Faustasa Latėnasa. Szczególne miejsce w repertuarze zajmą kompozycje Krzysztofa Pendereckiego – w tym roku przypada bowiem 90. rocznica jego urodzin.
Podczas koncertu inaugurującego Festiwal usłyszymy jedną z najciekawszych pianistek młodego pokolenia – Chloe Jiyeong – oraz Korea National University of Arts Symphony Orchestra pod dyrekcją Chiyoung Chunga. W repertuarze znajdą się m.in. Koncert fortepianowy f-moll Chopina oraz V Symfonia „Koreańska” Pendereckiego. Beethovenowska Missa solemnis zabrzmi podczas uroczystego koncertu z okazji 20-lecia działalności organizatora Festiwalu, Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena. Partie solowe wykonają: Polina Pastrichak, Ulrike Helzel, Patrik Reiter i Łukasz Konieczny; solistów oraz Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej i Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie poprowadzi Leonard Slatkin.
Hina Maeda, zwyciężczyni 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, wystąpi z recitalem poświęconym 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim; artystka wykona m.in. Fantaisie brillante sur Faust Wieniawskiego. To nie jedyny utwór z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który pojawi się na Festiwalu – Livre pour orchestre Witolda Lutosławskiego zabrzmi w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą Alexandra Liebreicha. Podczas tego samego koncertu usłyszymy również polskie prawykonanie Koncertu skrzypcowego „Genesis” Toshio Hosokawy; w partii solowej wystąpi Piotr Pławner.
W kontynuacji cyklu Nieznane opery Łukasz Borowicz z orkiestrą Filharmonii Poznańskiej przedstawi dwa XX-wieczne dzieła: Sokratesa Erika Satie oraz Alexandra bis Bohuslava Martinů. W partiach solowych wystąpią: Natalia Rubiś, Dominika Stefańska, Eric Huchet, Adrian Janus i Jan Kubas.
Koncerty towarzyszące odbędą się m.in. także w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi, Gdańsku i Szczecinie. Zgodnie z tradycją Festiwalu nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe w Warszawie.
Pełny program Festiwalu na stronie organizatora.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.