Aktualności
Nowa odsłona Polskiej Biblioteki Muzycznej już dostępna!
2023-04-03
Trwający nieprzerwanie od 2014 r. proces digitalizacji obszernych zbiorów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wprowadza legendarną Encyklopedię Muzyczną PWM w wersji online! Od teraz dostępną na stronie polskabibliotekamuzyczna.pl. To nie jedyna nowość, którą Oficyna przygotowała w ramach projektu Polska Biblioteka Muzyczna.
Uruchomiony w 2019 r. portal idzie z duchem czasu, przechodząc szereg zmian i dopasowując się do użytkowników. Nowa odsłona PBM to nie tylko odświeżona szata graficzna projektu. Już dziś, wszystkie osoby korzystające z portalu, a także te, które dopiero do niego zajrzą, mogą korzystać z wprowadzonych udogodnień.. Nowe usprawnienia mają na celu poprawić jakość poruszania się po wirtualnej Bibliotece, oferując przyjazne użytkownikowi środowisko. Serwis online w sposób intuicyjny został podzielony na sekcje, wśród których swoje osobne miejsce znalazła Encyklopedia Muzyczna online.
Spektakularna i ponadczasowa
Encyklopedia Muzyczna PWM jest jednym z kluczowych projektów wydawniczych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i jednocześnie najważniejszym polskim źródłem wiedzy o muzyce. Prace nad nią rozpoczęto w latach 70. XX w. i kontynuowano przez 4 dekady, angażując przez 4 dekady ponad 1000 specjalistów. W swojej koncepcji i rozmachu stanowiła fenomen światowej leksykografii muzycznej, będąc wzorem dla innych tego typu wydawnictw na wszystkich kontynentach. Polscy badacze nie tylko przygotowali obszerne hasła biograficzne kompozytorów, ale także uwzględnili szeroki kontekst powstania dzieł muzycznych, włączając do Encyklopedii hasła związane z przedstawicielami innych sztuk i dziedzin humanistyki. Encyklopedia Muzyczna PWM jest niekwestionowanym źródłem wiedzy dla kolejnych pokoleń. Do dziś służy wszystkim zainteresowanym muzyką zarówno w celach naukowych, jak i hobbystycznych.
Ze względu na postęp prac badawczych od czasu wydruku poszczególnych tomów, redakcja PWM we współpracy z autorami podjęła się skrupulatnej weryfikacji i systematycznej aktualizacji haseł wymagających uzupełnienia.
Biografie z 17 tomów dostępne online
Na pierwotną, papierową wersję części biograficznej Encyklopedii składa się 12 tomów, 2 suplementy i 5 tomów specjalnych. To w sumie 6000 szczegółowo opracowanych stron, wypełnionych specjalistyczną wiedzą. Do końca projektu udostępnionych online zostanie 3500 hase, do których dostęp będą mieli zalogowani użytkownicy portalu PBM. Wśród nich znajdują się nazwiska polskie oraz zagraniczne – zarówno te powszechnie znane, jak i te mniej rozpoznawalne. By sięgnąć do związanych z nimi nieoczywistych historii, wystarczy dokonać rejestracji na portalu polskabibliotekamuzyczna.pl. Wszystkie zdigitalizowane w PBM zbiory są dostępne bezpłatnie.
Nowa odsłona PBM, większe możliwości
Nowa odsłona Polskiej Biblioteki Muzycznej poprawia doświadczenia użytkownika, w sposób intuicyjny prowadząc go przez proces logowania i filtrowania poszczególnych zagadnień. Wyodrębnione sekcje, poświęcone zbiorom nutowym i ikonograficznym, pomagają w łatwiejszy i bardziej przystępny sposób przeglądać poszczególne zasoby. Na odświeżonej stronie nie zabrakło też sekcji poświęconej aktualnościom. Zachęcamy do śledzenia mediów społecznościowych i nowości, a także do dokonywania darmowej rejestracji na https://polskabibliotekamuzyczna.pl/register/
Więcej:
Facebook: https://www.facebook.com/PWMEdition
Instagram: https://www.instagram.com/polskabibliotekamuzyczna.pl/
Twitter: https://twitter.com/PWMedition
YouTube: https://www.youtube.com/user/PWMEdition
Portal www.polskabibliotekamuzyczna.pl powstał w ramach projektu „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego” i jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020 oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.