Aktualności
Spotkania online wokół książek: Constantin Floros, „Człowiek, miłość i muzyka” | Jakub Puchalski, „Chopin”
2023-04-25
Książki najprzyjemniej jest czytać w zaciszu własnych czterech ścian – dlaczego więc i nie dyskutować o nich z domowych pieleszy? W środę 26 kwietnia Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkania online poświęcone dwóm z najnowszych pozycji książkowych w katalogu Oficyny.
Constantin Floros, „Człowiek, miłość i muzyka” – dyskusja wokół książki
26 kwietnia, g. 17.00
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz redakcja pisma Res Facta Nova zapraszają na rozmowę online o książce Constantina Florosa - „Człowiek, miłość i muzyka”.
Czy muzycznych arcydzieł można słuchać jako dźwiękowego języka miłości? Co może powiedzieć nam o tym muzyka Mozarta, Schumanna, Wagnera, Messiaena czy Straussa? Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi książka Constantina Florosa „Człowiek, miłość i muzyka”, która w swoim polskim przekładzie inauguruje serię Biblioteki Res Facta Nova nawiązującą do serii wydawniczej ukazującej się w latach 1970-1988 pod nazwą Biblioteka Res Facta.
Publikacja wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne daje polskiemu czytelnikowi dostęp do myśli jednego z najbardziej oryginalnych muzykologów ostatnich dekad. Floros należy do pionierów interdyscyplinarnej i humanistycznej refleksji o muzyce, jest autorem kanonicznych interpretacji dzieł muzycznych, a także wnikliwym krytykiem kultury, nie tylko muzycznej.
W książce „Człowiek, miłość i muzyka”, stanowiącej jego naukowe i życiowe credo, Floros przywraca zmarginalizowane w XX wieku humanistyczne aspekty muzyki. Wychodząc od pytania o znaczenie muzyki w ogóle, rozprawia się z przestarzałymi wyobrażeniami, takimi jak pojęcie „muzyki absolutnej”. Opierając się na nowych badaniach interdyscyplinarnych oraz na licznych, często nieznanych, dokumentach, wykazuje, że muzycznych arcydzieł, od Monteverdiego do Berga, można słuchać jako dźwiękowego języka miłości: że muzyka Mozarta zawiera cały repertuar figur wyrażających czułość, że w dziełach Schumanna znaleźć można ukryte przesłania dla Clary Wieck, że w dramatach muzycznych Wagnera człowiek, miłość i muzyka tworzą nierozdzielną jedność, że opera „Salome” Straussa jest wyrazem psychopatologii miłości. Ponadto temat „muzyki humanistycznej” poruszony zostaje w kontekście innych twórców, m.in. Holsta, Messiaena, Stockhausena.
O książce dyskutować będą: prof. Teresa Malecka, prof. Marcin Gmys, prof. Ryszard Koziołek i dr hab. Marcin Trzęsiok (autor polskiego przekładu). Rozmowę poprowadzi dr Anna Tenczyńska.
Spotkanie odbędzie się 26 kwietnia o godzinie 17.00 za pośrednictwem platformy Jitsi, transmitowane będzie również na kanale YouTube Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wydarzenie na Facebooku
Jakub Puchalski, „Chopin” w serii Małe Monografie – spotkanie autorskie
26 kwietnia, g. 20.00
Fundacja Carpe Diem i Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapraszają na wydarzenie z cyklu Autorskie Spotkania w Sieci - rozmowę z Jakubem Puchalskim, autorem książki „Chopin”, wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w serii Małe Monografie. Rozmowę poprowadzi red. Marek Zając.
„Kapelusze z głów, to geniusz!” – powiedział o Fryderyku Chopinie jego rówieśnik Schumann, gdy zaledwie zetknął się z jego muzyką. Od pierwszej połowy XIX wieku, kiedy ów geniusz fortepianu zaczarował Europę, nic się nie zmieniło. Jedynie to, że oprócz Europy uwielbia go także reszta świata. Urokowi jego twórczości ulegają kolejne pokolenia pianistów i melomanów. Polski i uniwersalny, nasz i wszystkich. Jednakowo bliski i kochany. Tyle już o nim napisano. Czy można jeszcze więcej, lepiej, inaczej?
Jakub Puchalski szuka prawdy o Chopinie w listach, tekstach z epoki oraz w samej jego muzyce, a poprzez ciekawe konteksty i porównania nie tylko pokazuje przekraczanie przez twórcę granic swojej epoki, lecz także pozwala nam lepiej zrozumieć jego fenomen. Wnikliwie słucha, dzięki czemu odkrywa twórcę natchnionego i jednocześnie skupionego na formie, o czym opowiada nam w sposób prosty, bez sięgania po specjalistyczne pojęcia. Podczas tej lektury jesteśmy naprawdę blisko Chopina!
Jakub Puchalski - jest krytykiem i publicystą muzycznym, historykiem kultury, współpracownikiem „Tygodnika Powszechnego” oraz Polskiego Radia Chopin, członkiem jury International Classical Music Awards. Wykłada przedmioty związane z historią i recepcją muzyki i sztuki. W latach 2007-08 tworzył dział książkowy PWM (z którym obecnie współpracuje, podobnie jak z NIFC i innymi), w latach 2010-13 był konsultantem i redaktorem w Capelli Cracoviensis. Pisze, tłumaczy, redaguje itp., przede wszystkim jednak słucha i patrzy.
Spotkanie będzie transmitowane na kanale YouTube Fundacji Carpe Diem.
Wydarzenie na Facebooku
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.