Aktualności
Fragmenty „Ja, Şeküre” Aleksandra Nowaka zabrzmią po raz pierwszy na Malta Festival Poznań
2023-06-27
Muzyka wokalno-instrumentalna zajmuje szczególnie eksponowane miejsce w twórczości Aleksandra Nowaka. Do oper z librettami Olgi Tokarczuk i Szczepana Twardocha dołącza nowe dzieło – tym razem na podstawie powieści Nazywam się czerwień Orhana Pamuka, zdobywcy literackiej Nagrody Nobla w 2006 roku. 29 czerwca podczas Malta Festival Poznań po raz pierwszy zostanie zaprezentowane libretto i muzyczne fragmenty Ja, Şeküre. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Aleksander Nowak napisał Ja, Şeküre na zamówienie Malta Festival Poznań. To koprodukcja z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Nowak zajął się nie tylko muzyką, ale też słowem – napisał libretto bazując na najpopularniejszej powieści Pamuka. Wplótł w nie także cytaty miłosnej poezji perskiej oraz tekst tradycyjnej pieśni staropolskiej o śmierci, XV-wiecznej Skargi umierającego w przekazie płockim.
29 czerwca po raz pierwszy zabrzmią fragmenty muzyczne dzieła, a libretto przeczyta jeden z najbardziej cenionych polskich aktorów, laureat Orłów, Złotego Lwa i Złotej Kaczki – Andrzej Chyra.
„Pamuk napisał rzecz na wskroś operową. Jest tajemnica, jest miłość, jest śmierć, jest zemsta. Jest nawet podglądanie przez dziurę w ścianie”, komentuje Nowak na swoim blogu. „Libretto jest mozaiką / konstelacją scen i opowieści, które stopniowo układają się w historię młodej kobiety usiłującej odnaleźć własną drogę i ułożyć sobie życie w silnie skonwencjonalizowanym świecie. Historia jest wielowątkowa i niejednoznaczna; wyłania się z dialogów, monologów, oraz opowieści o księżniczkach, ich adoratorach i perypetiach na drodze do szczęścia”, dodaje.
Termin wydarzenia jest nieprzypadkowy – koncert odbędzie się w dniu uroczystości nadania Orhanowi Pamukowi tytułu doktor honoris causa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, obowiązują wejściówki dostępne do pobrania. Start 29 czerwca o godz. 19:00 w Auli UAM w Poznaniu.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.