Aktualności
Instrument Miesiąca: carillonowe rekomendacje Moniki Kaźmierczak
2023-08-24
Carillon nie jest w Polsce najpopularniejszym instrumentem. Obecnie w naszym kraju jedyne czynne carillony koncertowe znajdują się w Gdańsku. Gra na nich Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska. To właśnie ona dokonała prawykonań wszystkich utworów na ten instrument wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Zdradziła nam, nad którymi spędziła najwięcej czasu i przygotowanie których było największym wyzwaniem. Przeczytajcie rekomendacje Moniki Kaźmierczak, która na pytanie o wybór publikacji odpowiada: „Chciałabym zarekomendować wszystkie carillonowe wydawnictwa PWM :)”!
Miasto Gdańsk, wspólnie z Muzeum Gdańska, od 2019 roku prowadzi projekt zamawiania utworów na carillon solo u największych polskich kompozytorów. Utwory mają swoje premiery we wrześniu, są pięknie wydawane przez PWM (wydawnictwo jubileuszowe), ale także w serii do „codziennego” grania. Do tej pory powstało już dziewięć kompozycji (dwie czekają na swoją premierę), pięć z nich wydano na płycie CONTEMPORARY CARILLON w serii ANAKLASIS.
Ciężko mi powiedzieć, czy któryś z utworów był moim ulubionym. Z pewnością najbardziej pracochłonne, ale i satysfakcjonujące, były dla mnie utwory pań: Elżbiety Sikory, która spędziła ze mną wiele czasu przy klawiaturze carillonu kościoła św. Katarzyny i Agaty Zubel, która zmieniła moje przekonanie, że szybko czytam nuty ;) Jej utwór zagram zresztą niebawem podczas Światowego Kongresu Carillonowego w Utrechcie, po raz pierwszy na instrumencie w stroju innym niż c, co będzie kolejnym ciekawym wyzwaniem.
Z Agatą spotykałyśmy się online, ponieważ utwór powstał w czasie pandemii, a kompozytorka była na Islandii, z której nie mogła się ruszyć. Zobaczyłyśmy się na żywo dopiero podczas premiery, ale dzięki technologii miałyśmy kontakt podczas moich przygotowań utworu. Często bywało tak, że ja mówiłam, że jakiegoś fragmentu nie da się wykonać w zaplanowanym przez nią tempie, na co Agata odpowiadała z pełnym przekonaniem, że przecież ona sprawdziła i się da. Pozostało zacisnąć zęby, spędzić sporo czasu przy klawiaturze i… dało się ;)
Monika Kaźmierczak, materiał Muzeum Gdańska, fot. A. Grabowska
Dużo radości sprawiły mi też Trzy wezwania Alka Nowaka, Cristal en cristal Hani Kulenty, STOP Pawła Mykietyna (z kosmicznymi zmianami tempa), które miałam również okazję wykonywać za granicą, gdzie spotkały się z wielkim zainteresowaniem słuchaczy i innych carillonistów.
Last but not least - dodatkowym atutem było osobiste poznanie wszystkich wspaniałych osobistości!
Nie mogę się doczekać najbliższych premier utworów Marty Ptaszyńskiej i Krzysztofa Meyera. Praca oczywiście już trwa!
Bardzo polecam też inne utwory z katalogu PWM, dostępne w księgarni Oficyny!
Najczęściej czytane:
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.