PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument Miesiąca: carillonowe rekomendacje Moniki Kaźmierczak

2023-08-24

Carillon nie jest w Polsce najpopularniejszym instrumentem. Obecnie w naszym kraju jedyne czynne carillony koncertowe znajdują się w Gdańsku. Gra na nich Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska. To właśnie ona dokonała prawykonań wszystkich utworów na ten instrument wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Zdradziła nam, nad którymi spędziła najwięcej czasu i przygotowanie których było największym wyzwaniem. Przeczytajcie rekomendacje Moniki Kaźmierczak, która na pytanie o wybór publikacji odpowiada: „Chciałabym zarekomendować wszystkie carillonowe wydawnictwa PWM :)”!
 

Miasto Gdańsk, wspólnie z Muzeum Gdańska, od 2019 roku prowadzi projekt zamawiania utworów na carillon solo u największych polskich kompozytorów. Utwory mają swoje premiery we wrześniu, są pięknie wydawane przez PWM (wydawnictwo jubileuszowe), ale także w serii do „codziennego” grania. Do tej pory powstało już dziewięć kompozycji (dwie czekają na swoją premierę), pięć z nich wydano na płycie CONTEMPORARY CARILLON w serii ANAKLASIS.

 

Ciężko mi powiedzieć, czy któryś z utworów był moim ulubionym. Z pewnością najbardziej pracochłonne, ale i satysfakcjonujące, były dla mnie utwory pań: Elżbiety Sikory, która spędziła ze mną wiele czasu przy klawiaturze carillonu kościoła św. Katarzyny i Agaty Zubel, która zmieniła moje przekonanie, że szybko czytam nuty ;) Jej utwór zagram zresztą niebawem podczas Światowego Kongresu Carillonowego w Utrechcie, po raz pierwszy na instrumencie w stroju innym niż c, co będzie kolejnym ciekawym wyzwaniem.

 

Z Agatą spotykałyśmy się online, ponieważ utwór powstał w czasie pandemii, a kompozytorka była na Islandii, z której nie mogła się ruszyć. Zobaczyłyśmy się na żywo dopiero podczas premiery, ale dzięki technologii miałyśmy kontakt podczas moich przygotowań utworu. Często bywało tak, że ja mówiłam, że jakiegoś fragmentu nie da się wykonać w zaplanowanym przez nią tempie, na co Agata odpowiadała z pełnym przekonaniem, że przecież ona sprawdziła i się da. Pozostało zacisnąć zęby, spędzić sporo czasu przy klawiaturze i… dało się ;) 




Monika Kaźmierczak, materiał Muzeum Gdańska, fot. A. Grabowska

 

Dużo radości sprawiły mi też Trzy wezwania Alka Nowaka, Cristal en cristal Hani Kulenty, STOP Pawła Mykietyna (z kosmicznymi zmianami tempa), które miałam również okazję wykonywać za granicą, gdzie spotkały się z wielkim zainteresowaniem słuchaczy i innych carillonistów.

 

Last but not least - dodatkowym atutem było osobiste poznanie wszystkich wspaniałych osobistości!

 

Nie mogę się doczekać najbliższych premier utworów Marty Ptaszyńskiej i Krzysztofa Meyera. Praca oczywiście już trwa!

 

Bardzo polecam też inne utwory z katalogu PWM, dostępne w księgarni Oficyny!

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.