PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Jesień z prawykonaniami

2023-10-03

Początek jesieni obfituje w prawykonania utworów kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Październik rozpoczniemy muzycznie na Śląsku, gdzie w Tychach po raz pierwszy zabrzmi najnowsza opera Alka Nowaka, natomiast zakończymy w Szczecinie wraz z kameralną kompozycją Hanny Kulenty. Premierowo zabrzmią również utwory Zygmunta Krauze, Macieja Zielińskiego i Mikołaja Piotra Góreckiego oraz wyjątkowe dzieło Krzysztofa Meyera.

 

Rzeczy Aleksandra Nowaka


Aleksander Nowak z powodzeniem kontynuuje swoją literacką rezydencję na festiwalu auksodrone w Tychach. Tym razem za książkowy pierwowzór opery Rzeczy. Vaudeville na trzy głosy, kontrabas, fortepian i smyczki kompozytorowi posłużyła powieść Marcina Wichy pt. "Rzeczy, których nie wyrzuciłem", doceniona przez czytelników i wyróżniona Nagrodą Literacką Nike oraz Paszportem Polityki. W zamyśle dzieło miało być formą muzyczną „między dramatem a cyklem piosenek”, w rezultacie twórczych poszukiwań kompozytora powstał vaudeville. To forma muzyczna, która zazwyczaj ma charakter komiczny i łączy piosenki z żartobliwym tekstem. Nowak potraktował tę formę i dzieło przewrotnie, jako żałobny rytuał. „Nie ma tu doniosłości, tylko ciche echa minionego życia” – zapowiada kompozytor. Operę wykonają 7 października w Tychach: Joanna Freszel - sopranistka i wielokrotna wykonawczyni oper Nowaka, wokalistka Kasia Moś oraz Karol Kozłowski (tenor). Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk, na kontrabasie zagra Max Mucha, a solistom towarzyszyć będzie AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod kierownictwem Marka Mosia. Więcej informacji dostępnych jest na stronie festiwalu auksodrone

 

 


Fortepian szczególnie uprzywilejowany


W twórczości Zygmunta Krauze szczególnie uprzywilejowanym instrumentem jest fortepian. Kompozytor, będąc koncertującym pianistą, często jest również wykonawcą swoich utworów. W roku, w którym świętuje swoje 85. urodziny, Krauze pozostaje niezwykle aktywny zarówno jako twórca, jak i muzyk koncertujący. 11 października w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się prawykonanie jego IV Koncertu fortepianowego, z udziałem kompozytora i Sinfonii Varsovia. To trzecie dzieło Zygmunta Krauze, które zostanie po raz pierwszy wykonane w tym roku. Szczegóły koncertu dostępne są na stronie UMFC.

 

 


Ślepy tor Krzysztofa Meyera


Krzysztof Meyer powraca do opery po wielu latach. I wraca z dziełem wyjątkowym. Nieczęsto bowiem zdarza się w operze taka propozycja. Twórcy i organizatorzy premierowego wykonania zapowiadają inscenizację nie tylko atrakcyjną wizualnie i muzycznie, ale i intrygującą intelektualnie. Przy tym dowcipną, inteligentną, z wieloznacznym, ironiczno-sarkastycznym przesłaniem. Praca nad Ślepym torem trwała trzy lata (2019–2022), a jej zwieńczeniem będzie premiera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, zaplanowana na sobotę, 14 października. Libretto opery, stworzone przez Antoniego Liberę, uznanego pisarza, tłumacza i reżysera teatralnego, jest opowiastką filozoficzną na współczesny temat, w której bohaterowie toczą odwieczny spór o sens i porządek świata. Spektakl wyreżyseruje Marek Weiss, który zrealizował na scenie TW–ON już dwadzieścia premier. Jest on również autorem książki "Biały wieloryb" opowiadającej o tworzeniu teatru operowego w Polsce i na świecie. Promocja dzieła odbędzie się 28 października w TW-ON. Wydawcą książki jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Więcej informacji na stronie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

 



Koncerty nadzwyczajne w filharmoniach w Gorzowie i Warszawie


20 października, podczas koncertu zamykającego X Festiwal Muzyki Współczesnej w Gorzowie Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Lilianny Krych prawykona utwór Arpoboe na obój, harfę i orkiestrę Macieja Zielińskiego. W kompozycji punktem wyjścia stała się odmienność i odrębność oboju i harfy. Partie instrumentów solowych wykonają harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic i oboista Marek Mleczko. Program koncertu dostępny jest na stronie Filharmonii Gorzowskiej

 

 

Dwa dni później w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert nadzwyczajny z okazji 70-lecia Chóru Filharmonii Narodowej. Program wydarzenia przedstawia historię ostatnich siedmiu dekad polskiej muzyki chóralnej. W repertuarze znalazły się utwory kompozytorów, których wspominamy w tym roku w związku z ważnymi rocznicami: Witolda Lutosławskiego (110. rocznica urodzin), Henryka Mikołaja Góreckiego (90. rocznica urodzin), Krzysztofa Pendereckiego (90. rocznica urodzin) oraz Wojciecha Kilara (10. rocznica śmierci). Nie zabraknie też prawykonania – po raz pierwszy zabrzmi Laudato si’, mi Signore na chór mieszany i zespół instrumentalny op. 62 Mikołaja Piotra Góreckiego, które zostało napisane specjalnie dla Filharmonii Narodowej. Na koncert zapraszamy 22 października o godz. 19:00. Szczegółowy program publikuje Filharmonia Narodowa

 


Hanna Kulenty w Akademii Sztuki w Szczecinie


Na finał miesiąca pełnego prawykonań zapraszamy 24 października do Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie po raz pierwszy zabrzmi kompozycja Hanny Kulenty AlineaDuo na klarnet i fortepian. Kameralny utwór wykonają w duecie Roman Widaszek, klarnecista, który regularnie współpracuje z wybitnymi polskimi kompozytorami, będąc wykonawcą wielu utworów solowych i kameralnych jemu dedykowanych, oraz Magdalena Duś, pianistka i kameralistka, która wraz z kompozytorami (m.in. Wojciechem Ziemowitem Zychem czy Hanną Kulenty) od lat poszerza repertuar polskiej muzyki współczesnej.

 

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.