PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Jesień z prawykonaniami

2023-10-03

Początek jesieni obfituje w prawykonania utworów kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Październik rozpoczniemy muzycznie na Śląsku, gdzie w Tychach po raz pierwszy zabrzmi najnowsza opera Alka Nowaka, natomiast zakończymy w Szczecinie wraz z kameralną kompozycją Hanny Kulenty. Premierowo zabrzmią również utwory Zygmunta Krauze, Macieja Zielińskiego i Mikołaja Piotra Góreckiego oraz wyjątkowe dzieło Krzysztofa Meyera.

 

Rzeczy Aleksandra Nowaka


Aleksander Nowak z powodzeniem kontynuuje swoją literacką rezydencję na festiwalu auksodrone w Tychach. Tym razem za książkowy pierwowzór opery Rzeczy. Vaudeville na trzy głosy, kontrabas, fortepian i smyczki kompozytorowi posłużyła powieść Marcina Wichy pt. "Rzeczy, których nie wyrzuciłem", doceniona przez czytelników i wyróżniona Nagrodą Literacką Nike oraz Paszportem Polityki. W zamyśle dzieło miało być formą muzyczną „między dramatem a cyklem piosenek”, w rezultacie twórczych poszukiwań kompozytora powstał vaudeville. To forma muzyczna, która zazwyczaj ma charakter komiczny i łączy piosenki z żartobliwym tekstem. Nowak potraktował tę formę i dzieło przewrotnie, jako żałobny rytuał. „Nie ma tu doniosłości, tylko ciche echa minionego życia” – zapowiada kompozytor. Operę wykonają 7 października w Tychach: Joanna Freszel - sopranistka i wielokrotna wykonawczyni oper Nowaka, wokalistka Kasia Moś oraz Karol Kozłowski (tenor). Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk, na kontrabasie zagra Max Mucha, a solistom towarzyszyć będzie AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod kierownictwem Marka Mosia. Więcej informacji dostępnych jest na stronie festiwalu auksodrone

 

 


Fortepian szczególnie uprzywilejowany


W twórczości Zygmunta Krauze szczególnie uprzywilejowanym instrumentem jest fortepian. Kompozytor, będąc koncertującym pianistą, często jest również wykonawcą swoich utworów. W roku, w którym świętuje swoje 85. urodziny, Krauze pozostaje niezwykle aktywny zarówno jako twórca, jak i muzyk koncertujący. 11 października w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się prawykonanie jego IV Koncertu fortepianowego, z udziałem kompozytora i Sinfonii Varsovia. To trzecie dzieło Zygmunta Krauze, które zostanie po raz pierwszy wykonane w tym roku. Szczegóły koncertu dostępne są na stronie UMFC.

 

 


Ślepy tor Krzysztofa Meyera


Krzysztof Meyer powraca do opery po wielu latach. I wraca z dziełem wyjątkowym. Nieczęsto bowiem zdarza się w operze taka propozycja. Twórcy i organizatorzy premierowego wykonania zapowiadają inscenizację nie tylko atrakcyjną wizualnie i muzycznie, ale i intrygującą intelektualnie. Przy tym dowcipną, inteligentną, z wieloznacznym, ironiczno-sarkastycznym przesłaniem. Praca nad Ślepym torem trwała trzy lata (2019–2022), a jej zwieńczeniem będzie premiera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, zaplanowana na sobotę, 14 października. Libretto opery, stworzone przez Antoniego Liberę, uznanego pisarza, tłumacza i reżysera teatralnego, jest opowiastką filozoficzną na współczesny temat, w której bohaterowie toczą odwieczny spór o sens i porządek świata. Spektakl wyreżyseruje Marek Weiss, który zrealizował na scenie TW–ON już dwadzieścia premier. Jest on również autorem książki "Biały wieloryb" opowiadającej o tworzeniu teatru operowego w Polsce i na świecie. Promocja dzieła odbędzie się 28 października w TW-ON. Wydawcą książki jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Więcej informacji na stronie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

 



Koncerty nadzwyczajne w filharmoniach w Gorzowie i Warszawie


20 października, podczas koncertu zamykającego X Festiwal Muzyki Współczesnej w Gorzowie Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Lilianny Krych prawykona utwór Arpoboe na obój, harfę i orkiestrę Macieja Zielińskiego. W kompozycji punktem wyjścia stała się odmienność i odrębność oboju i harfy. Partie instrumentów solowych wykonają harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic i oboista Marek Mleczko. Program koncertu dostępny jest na stronie Filharmonii Gorzowskiej

 

 

Dwa dni później w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert nadzwyczajny z okazji 70-lecia Chóru Filharmonii Narodowej. Program wydarzenia przedstawia historię ostatnich siedmiu dekad polskiej muzyki chóralnej. W repertuarze znalazły się utwory kompozytorów, których wspominamy w tym roku w związku z ważnymi rocznicami: Witolda Lutosławskiego (110. rocznica urodzin), Henryka Mikołaja Góreckiego (90. rocznica urodzin), Krzysztofa Pendereckiego (90. rocznica urodzin) oraz Wojciecha Kilara (10. rocznica śmierci). Nie zabraknie też prawykonania – po raz pierwszy zabrzmi Laudato si’, mi Signore na chór mieszany i zespół instrumentalny op. 62 Mikołaja Piotra Góreckiego, które zostało napisane specjalnie dla Filharmonii Narodowej. Na koncert zapraszamy 22 października o godz. 19:00. Szczegółowy program publikuje Filharmonia Narodowa

 


Hanna Kulenty w Akademii Sztuki w Szczecinie


Na finał miesiąca pełnego prawykonań zapraszamy 24 października do Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie po raz pierwszy zabrzmi kompozycja Hanny Kulenty AlineaDuo na klarnet i fortepian. Kameralny utwór wykonają w duecie Roman Widaszek, klarnecista, który regularnie współpracuje z wybitnymi polskimi kompozytorami, będąc wykonawcą wielu utworów solowych i kameralnych jemu dedykowanych, oraz Magdalena Duś, pianistka i kameralistka, która wraz z kompozytorami (m.in. Wojciechem Ziemowitem Zychem czy Hanną Kulenty) od lat poszerza repertuar polskiej muzyki współczesnej.

 

Najczęściej czytane:

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.