Aktualności
O obliczach dzieł Krzysztofa Pendereckiego. Kolejny tom popularnych felietonów Andrzeja Chłopeckiego
2023-11-21
Refleksje czołowego krytyka muzyki polskiej ubiegłego wieku, droga twórcza Krzysztofa Pendereckiego opisana i zebrana w jednym tomie, wreszcie czujne oko, wartki język oraz przenikliwe podejście badawcze. To wszystko odnaleźć można w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Pasja do Pendereckiego wydanej z okazji 90. rocznicy urodzin kompozytora.
Krzysztof Penderecki to jeden z najbardziej znanych i rozpoznawanych na całym świecie polskich autorów muzyki współczesnej. Jego kompozycje, pełne nowatorskich rozwiązań, powstawały na przestrzeni ponad 60 lat, skutecznie kształtując krajobraz polskiej sztuki. O muzyce Pendereckiego napisano wiele, a jego twórczość wciąż budzi wiele emocji, przyciągając zagorzałych zwolenników, jak i krytyków, gotowych do skomentowania każdego przejawu jego działalności.
Znawca muzyki współczesnej i pierwszoplanowa postać polskiej krytyki muzycznej ostatnich dekad – Andrzej Chłopecki – niejednokrotnie powtarzał, że to właśnie Krzysztof Penderecki stworzył go jako krytyka. Fascynacja twórczością kompozytora sięga samego początku działalności Chłopeckiego, co sprawia, że muzyka polskiego mistrza systematycznie powraca w kolejnych pismach, recenzjach, tekstach, stając się trwałym obiektem zainteresowania muzykologa.
Pasja do Pendereckiego to już czwarty tom serii przybliżającej najistotniejsze teksty wybitnego teoretyka i krytyka muzycznego. Tytuł publikacji dobrany został nieprzypadkowo, bowiem nawiązując do ogromnego zaangażowania Chłopeckiego w twórczość mistrza, jednocześnie przywołuje dzieło niezwykle dla niego ważne. Pasja według św. Łukasza to utwór, któremu poświęcił swoją pracę magisterską, tym samym przypieczętowując swoją drogę zawodową. To także element wyznaczający architekturę publikacji – rozważania o Pasji rozpoczynają zbiór, zarazem zamykając go skróconym wariantem wspomnianej pracy dyplomowej.
Pasja do Pendereckiego to zbiór jedyny w swoim rodzaju. Przeplatają się tu zarówno recenzje, sprawozdania, relacje i szkice, jak i obszerne eseje, diagnozy, artykuły i felietony, omawiające kolejno twórczość religijną Pendereckiego, filmową i operową oraz instrumentalną. To także świadectwo niezwykłej, unikatowej, ale i skomplikowanej relacji, która ukształtowała się pomiędzy krytykiem a kompozytorem, i która ewoluowała na przestrzeni czasu. Relacji pełnej szacunku, obopólnej sympatii, ale także niepozbawionej krytycznego spojrzenia. Po śmierci muzykologa Krzysztof Penderecki wspominał podczas audycji Agaty Kwiecińskiej:
Nasze drogi schodziły się i rozchodziły. Był postacią bardzo barwną, impulsywną, znakomite pióro, bezkompromisowy. (…) Miał poza tym dobrą rękę do wyławiania młodych talentów – stawiał zawsze na młodych kompozytorów, wykonawców. Był artystą. Bardzo inteligentny. Ja go bardzo lubiłem zawsze, nie zawsze się z nim zgadzałem, często sprzeczaliśmy się, ale szanowałem jego poglądy.
O autorze książki:
Andrzej Chłopecki (1950–2012). Muzykolog, znawca muzyki współczesnej i jej żarliwy egzegeta, pierwszoplanowa postać polskiej krytyki muzycznej ostatnich dekad. Jako wieloletni redaktor Polskiego Radia, dyrektor artystyczny festiwali Aksamitna Kurtyna i Musica Polonica Nova oraz członek komisji programowej Warszawskiej Jesieni, „komponował komponowanie kompozytorów” poprzez zamówienia i inspiracje, współtworząc historię muzyki polskiej ostatnich dekad. Był nie tylko autorem fascynujących audycji o muzyce XX i XXI wieku w Programie 2 Polskiego Radia, lecz kształtował także działalność Radia jako instytucji kultury. Autor setek tekstów (m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Ruchu Muzycznym”, „Odrze”, „MusikTexte”), który w swych przenikliwych sądach
i bezkompromisowych diagnozach stanowił wzór odwagi i niepowtarzalnego stylu. Niniejszy zbiór niemal 40 tekstów, pisanych przez Andrzeja Chłopeckiego na przestrzeni całego życia zawodowego, jest świadectwem jego największej pasji jako krytyka muzycznego – pasji do twórczości Krzysztofa Pendereckiego.
Premierową książkę już od 23 listopada br. będzie można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.