Aktualności
Zmarł prof. Romuald Twardowski
2024-01-13
Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Romualda Twardowskiego – wspaniałego, cenionego kompozytora, przyjaciela Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Miał 93 lata.
Odszedł wybitny twórca, który pozostawił po sobie kilkaset kompozycji. Szczególne miejsce w jego sercu zajmowały kresy – ich kultura i muzyka, zaś w melodii mowy Profesora, można było usłyszeć charakterystyczny, urokliwy wschodni akcent…
Był inicjatorem oraz długoletnim przewodniczącym jury prestiżowego międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej "Hajnówka". Laureat wielu konkursów kompozytorskich. Uhonorowany licznymi orderami i odznaczeniami w tym Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Wieloletni pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Twardowski, choć ceniony był za bardzo nowoczesną muzykę (liczne wykonania na „Warszawskiej Jesieni”) nie był wyznawcą awangardy. Wykorzystywał elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia własnego języka muzycznego, w którym znaczną rolę odgrywają reminiscencje muzyki dawnych epok. Twórca oper, dzieł orkiestrowych, kameralnych, utworów edukacyjnych i wykonywanych na całym świecie kompozycji chóralnych. Pełna lista dzieł wydanych w Polskim Wydawnictwie Muzycznym obejmuje aż 125 tytułów.
Z oficyną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego kompozytor związany był 60 lat a dziełem, od którego rozpoczął współpracę była "Antifone per tre gruppi d'orchestra" nagrodzona na Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP w 1961 (I miejsce) oraz rekomendowana przez Międzynarodową Trybunę Kompozytorów w Paryżu w 1963 roku. Ostatnie opublikowane dzieło to "Sacrum-Profanum" na chór mieszany a cappella.
W dyskografii ANAKLASIS w serii „Portrety” dostępny jest monograficzny album Romualda Twardowskiego zatytułowany „Songs & Sonets” z udziałem Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały. W ubiegłym roku ukazała się książka z serii Małe Monografie autorstwa Mateusza Ciupki, poświęcona barwnej osobowości artystycznej prof. Romualda Twardowskiego.
W Polskim Wydawnictwie Muzycznym pozostaną też odręcznie pisane listy kompozytora, pełne merytorycznych ale również osobistych uwag i dygresji. Naszych odpowiedzi nadawca już nie przeczyta… Postać Profesora i jego twórczość pozostaną jednak na długo obecne tak w repertuarach koncertowych wielu artystów, jak i w sercach kolejnych pokoleń muzyków.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.