Aktualności
Zmarł prof. Romuald Twardowski
2024-01-13
Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Romualda Twardowskiego – wspaniałego, cenionego kompozytora, przyjaciela Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Miał 93 lata.
Odszedł wybitny twórca, który pozostawił po sobie kilkaset kompozycji. Szczególne miejsce w jego sercu zajmowały kresy – ich kultura i muzyka, zaś w melodii mowy Profesora, można było usłyszeć charakterystyczny, urokliwy wschodni akcent…
Był inicjatorem oraz długoletnim przewodniczącym jury prestiżowego międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej "Hajnówka". Laureat wielu konkursów kompozytorskich. Uhonorowany licznymi orderami i odznaczeniami w tym Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Wieloletni pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Twardowski, choć ceniony był za bardzo nowoczesną muzykę (liczne wykonania na „Warszawskiej Jesieni”) nie był wyznawcą awangardy. Wykorzystywał elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia własnego języka muzycznego, w którym znaczną rolę odgrywają reminiscencje muzyki dawnych epok. Twórca oper, dzieł orkiestrowych, kameralnych, utworów edukacyjnych i wykonywanych na całym świecie kompozycji chóralnych. Pełna lista dzieł wydanych w Polskim Wydawnictwie Muzycznym obejmuje aż 125 tytułów.
Z oficyną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego kompozytor związany był 60 lat a dziełem, od którego rozpoczął współpracę była "Antifone per tre gruppi d'orchestra" nagrodzona na Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP w 1961 (I miejsce) oraz rekomendowana przez Międzynarodową Trybunę Kompozytorów w Paryżu w 1963 roku. Ostatnie opublikowane dzieło to "Sacrum-Profanum" na chór mieszany a cappella.
W dyskografii ANAKLASIS w serii „Portrety” dostępny jest monograficzny album Romualda Twardowskiego zatytułowany „Songs & Sonets” z udziałem Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały. W ubiegłym roku ukazała się książka z serii Małe Monografie autorstwa Mateusza Ciupki, poświęcona barwnej osobowości artystycznej prof. Romualda Twardowskiego.
W Polskim Wydawnictwie Muzycznym pozostaną też odręcznie pisane listy kompozytora, pełne merytorycznych ale również osobistych uwag i dygresji. Naszych odpowiedzi nadawca już nie przeczyta… Postać Profesora i jego twórczość pozostaną jednak na długo obecne tak w repertuarach koncertowych wielu artystów, jak i w sercach kolejnych pokoleń muzyków.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.