PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

4 utwory muzyki najnowszej, które warto poznać w lutym

2024-02-05

Historie o miłości i zbrodni oraz ludzkich przywarach. Nieoczywiste środki wykonawcze i hołd składany Mistrzowi. Cztery najnowsze utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zabrzmią w Krakowie, Kielcach i Strasbourgu. Oto dlaczego warto je usłyszeć.

 

 

 

Aleksander Nowak: JA, ŞEKÜRE


W operze Alka Nowaka jest wszystko to, co intryguje w najlepszych serialach Netflixa. Jest miłość i zdrada, śmierć i zbrodnia. Libretto, napisane przez samego kompozytora, powstało na wątkach „Nazywam się Czerwień” – najsłynniejszej powieści Orhana Pamuka, autora wyróżnionego w 2006 roku Literacką Nagrodą Nobla. Przed nami inspiracja, obok której trudno przejść obojętnym.


Şeküre to młoda kobieta, która usiłuje odnaleźć własną drogę w świecie pełnym sztywnych norm i konwenansów. Mieszka wraz z dwoma synami w domu swego ojca, Enişte i traci już nadzieję na powrót męża z wojny. Obawia się o przyszłość swojej rodziny, więc chce ponownie wyjść za mąż. To jednak skomplikowane, bo formalnie nie jest wdową, więc do czasu wyjaśnienia sytuacji ma związane ręce. Jej historia wyłania się z dialogów, monologów oraz opowieści o księżniczkach, ich adoratorach i perypetiach bohaterów na drodze do szczęścia.


Pod względem obsady premiera zapowiada się okazale: w produkcji udział bierze 6 solistów, Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, Capella Cracoviensis oraz Chór Polskiego Radia pod batutą Macieja Tomasiewicza. Splendoru wydarzeniu doda miejsce – premiera odbędzie się 9 lutego o godz. 19:00 w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie podczas Festiwalu Opera RARA. Kolejne spektakle 10 i 11 lutego.

 



Zygmunt Krauze: Tren pamięci Krzysztofa Pendereckiego


„London Calling” to wprawdzie trzeci studyjny album brytyjskiego zespołu The Clash, ale my zwracamy uwagę na koncert, który pod tym właśnie tytułem zapowiada Sinfonietta Cracovia. Orkiestra, wspólnie ze słynną London Sinfoniettą, odkrywa w 2024 roku nowe obszary muzyki kompozytorów angielskich, amerykańskich oraz zaskakujące i transowe brzmienia smyczków. Muzycy zabiorą publiczność w podróż od twórczości Krzysztofa Pendereckiego, przez ścieżkę dźwiękową oscarowego dreszczowca „Aż poleje się krew”, po ambientowe brzmienia współczesnych artystów oraz prawykonanie nowego utworu Zygmunta Krauze z gościnnym udziałem samego kompozytora, który zasiądzie przy fortepianie.


Zygmunt Krauze nie wkroczył na drogę punkowej rewolucji, nie skłania się również w stronę ambientu. Podczas koncertu po raz pierwszy zabrzmi jego Tren pamięci Krzysztofa Pendereckiego na orkiestrę smyczkową. To utwór o silnym ładunku emocjonalnym, który zrodził się spontanicznie tuż po tragicznej wiadomości o śmierci Mistrza. Nie zawiera aluzji stylistycznych, nawiązujących do jego twórczości, wyraża natomiast energię, siłę i determinację, nakręcającą twórczość Pendereckiego oraz zadumę i głęboką łączność kompozytora z przeżyciami religijnymi. Utwór zakończy nagle urwana solowa partia skrzypiec - muzyczny obraz człowieka i artysty osamotnionego.

 



Joanna Wnuk-Nazarowa: Siedem grzechów głównych. Suita tragikomiczna na wielką orkiestrę symfoniczną


Kompozytorka rozpoczyna w tym roku świętowanie jubileuszu 75-lecia urodzin popełnieniem Siedmiu grzechów głównych. Ujęła je w partyturze z podtytułem wskazującym, że grzeszenie może prowadzić tak do komicznych, jak i tragicznych skutków. Suita tragikomiczna na wielką orkiestrę symfoniczną zawiera barwną interpretację kardynalnych przywar ludzkich, ułożonych kolejno w siedmiu częściach: Pycha, Zazdrość, Rozpusta, Chciwość, Gniew, Obżarstwo i Lenistwo. Pomimo ironiczno-sarkastycznego przekazu, Joanna Wnuk-Nazarowa koncentruje się na kondycji człowieka, ulegającego słabościom swej natury. Stosuje również starodawne nazwy – „nieczystość” zamienia na dynamiczną „rozpustę”, „obżarstwem” (połączonym z „pijaństwem") zastępuje elegancko ujęte we współczesnym katechizmie „nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu”.


Prawykonanie odbędzie się w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach 16 lutego o godz. 19:00. Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej zadyryguje Jacek Rogala. Dwa dni wcześniej (14 lutego, godz. 18:30) odbędzie się wieczór filmowy z projekcją dokumentu „Pod presją dźwięku i słowa”, przedstawiający sylwetkę kompozytorki. Film rozpocznie historia pewnej zagubionej partytury. Po projekcji spotkanie z jego bohaterką  oraz z reżyserką Violettą Rotter-Kozerą.

 



Agata Zubel: Spray na 6 wykonawców


6 wykonawców i ani jednego instrumentu. Zastąpią je puszki z farbą i ciała Les Percussions de Strasbourg. Spray łączy muzykę ze sztuką wizualną i performatywną, w centrum stawiając rytm. Główną ideą utworu jest wykorzystanie jednego dzieła sztuki do stworzenia kolejnego.


Dźwięki wydawane przez puszki z farbą i akcesoria malarskie oddziałują bezpośrednio z przestrzenią wizualną i pracami plastycznymi, które w tym samym czasie powstaną na płótnach ustawionych na scenie. Spraye, pędzle – to narzędzia służące do odtworzenia tego, co zapisane jest w partyturze. Odtwarzana w czasie staje się dziełem muzycznym, natomiast w efekcie końcowym – barwnym dziełem sztuki wizualnej. W rezultacie powstanie sześć dzieł opartych na tej samej partyturze, lecz różniących się wizualnie.


Kompozytorka i wykonawcy eksperymentują w utworze ze swoim ciałem i gestem, prowadzącym do uderzenia, wydobycia dźwięku i ułożeniu w rytm. Szukają odpowiedzi na pytanie: jak na nowo przemyśleć ruch ciał w muzyce perkusyjnej? Prawykonanie odbędzie się 22 lutego w Strasbourgu, a wprowadza w nie zwiastun przygotowany przez Les Percussions de Strasbourg (do obejrzenia w serwisie Youtube).

 

Najczęściej czytane:

Dni Otwarte Funduszy Europejskich w Polskim Wydawnictwie Muzycznym

Już 10 i 11 maja 2024 roku odbędą się Dni Otwarte Funduszy Europejskich. XI edycja DOFE jest wyjątkowa – wpisuje się w obchody 20-lecia członkostwa Polski w Unii Europejskiej!

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...