Aktualności
FRYDERYKI 2024: 5 NOMINACJI DLA ANAKLASIS!
2024-02-21
Trzy albumy wydawnictwa ANAKLASIS powalczą w tym roku o Fryderyka w czterech kategoriach. To kolejny rok, kiedy możemy pochwalić się nominacjami do najważniejszej nagrody fonograficznej w Polsce.
AGATA ZUBEL, MAJA KLECZEWSKA – ORESTEJA (ANA 025)
Krwawe zbrodnie, rodzinne dramaty i siła przeznaczenia – ponadczasowa twórczość antycznych dramatopisarzy do dziś porusza odbiorców i jest inspiracją dla współczesnych artystów. "Oresteja" Ajschylosa stała się podstawą dramatopery Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej. Podobnie, jak w antycznym dramacie ogromną rolę w dziele Zubel odgrywa chór. To właśnie między innymi w kategorii „Album Roku: Muzyka Chóralna” to wydawnictwo zostało nominowane do nagrody Akademii Fonograficznej. Na płycie oprócz Chóru Polskiego Radia pod batutą Szymona Wyrzykowskiego usłyszeć można m.in. Danutę Stenkę i znakomitych solistów: Annę Zawiszę, Michała Sławeckiego i Tomasza Piluchowskiego.
ALEKSANDER NOWAK, RADEK RAK – BAŚŃ O SERCU. FAVOLA IN MUSICA (ANA 029)
To nie jedyne wyróżnienie dla czarnej serii ANAKLASIS. W kategorii "Album Roku: Muzyka Oratoryjna i Operowa" po raz kolejny nominowany został Aleksander Nowak, dwukrotny laureat Fryderyka. Tym razem do rywalizacji stanie krążek BAŚŃ O SERCU. FAVOLA IN MUSICA (ANA 029). Libretto na podstawie nagrodzonej Nike powieści „Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli” napisał Radek Rak. To oniryczna opowieść o przywódcy krwawej rabacji galicyjskiej, która jest jednocześnie uniwersalnym mitem o wolności i tożsamości. Wśród wykonawców: Adam Strug, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” oraz Hubert Zemler (perkusja) i AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod kierunkiem Marka Mosia. Oba albumy powalczą o Fryderyka również w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.
ELŻBIETA SIKORA – CONCERTOS (ANA 024)
Nominację zyskał także album z niebieskiej serii ANAKLASIS, będący kompozytorskim emploi Elżbiety Sikory. Płyta CONCERTOS, na którą składają się trzy wyjątkowe utwory kompozytorki: Koncert skrzypcowy nr 1, Koncert organowy oraz Koncert fortepianowy został dostrzeżony w kategorii „Album Roku: Muzyka Koncertująca”. W nagraniach tej pozycji udział wzięli wybitny wykonawcy: skrzypek Linus Roth, NOSPR pod dyrekcją José Maria Florência, organistka Mari Fukumoto, NFM Filharmonia Wrocławska, którą zadyrygował Pascal Rophé oraz pianista Adam Kośmieja, któremu na płycie towarzyszy Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki.
To kolejny rok z rzędu, kiedy wydawnictwa firmowane marką ANAKLASIS zostają dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne. Czekamy z niecierpliwością na rozstrzygnięcie.
Na albumach nominowanych do tegorocznej nagrody Fryderyk znalazła się również twórczość kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym: Pawła Łukaszewskiego, Mikołaja Piotra Góreckiego i Romualda Twardowskiego.
Wszystkim nominowanym gratulujemy, a laureatów poznamy podczas uroczystej Gali Muzyki Poważnej pod koniec kwietnia.
Z pełną listą nominowanych można zapoznać się na stronie Akademii Fonograficznej.
ANAKLASIS z nagrodą „Fryderyk”. Zobacz:
Fryderyki 2023
Fryderyki 2022
Fryderyki 2021
Fryderyki 2020
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS!
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.