Aktualności
FRYDERYKI 2024: 5 NOMINACJI DLA ANAKLASIS!
2024-02-21
Trzy albumy wydawnictwa ANAKLASIS powalczą w tym roku o Fryderyka w czterech kategoriach. To kolejny rok, kiedy możemy pochwalić się nominacjami do najważniejszej nagrody fonograficznej w Polsce.
AGATA ZUBEL, MAJA KLECZEWSKA – ORESTEJA (ANA 025)
Krwawe zbrodnie, rodzinne dramaty i siła przeznaczenia – ponadczasowa twórczość antycznych dramatopisarzy do dziś porusza odbiorców i jest inspiracją dla współczesnych artystów. "Oresteja" Ajschylosa stała się podstawą dramatopery Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej. Podobnie, jak w antycznym dramacie ogromną rolę w dziele Zubel odgrywa chór. To właśnie między innymi w kategorii „Album Roku: Muzyka Chóralna” to wydawnictwo zostało nominowane do nagrody Akademii Fonograficznej. Na płycie oprócz Chóru Polskiego Radia pod batutą Szymona Wyrzykowskiego usłyszeć można m.in. Danutę Stenkę i znakomitych solistów: Annę Zawiszę, Michała Sławeckiego i Tomasza Piluchowskiego.

ALEKSANDER NOWAK, RADEK RAK – BAŚŃ O SERCU. FAVOLA IN MUSICA (ANA 029)
To nie jedyne wyróżnienie dla czarnej serii ANAKLASIS. W kategorii "Album Roku: Muzyka Oratoryjna i Operowa" po raz kolejny nominowany został Aleksander Nowak, dwukrotny laureat Fryderyka. Tym razem do rywalizacji stanie krążek BAŚŃ O SERCU. FAVOLA IN MUSICA (ANA 029). Libretto na podstawie nagrodzonej Nike powieści „Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli” napisał Radek Rak. To oniryczna opowieść o przywódcy krwawej rabacji galicyjskiej, która jest jednocześnie uniwersalnym mitem o wolności i tożsamości. Wśród wykonawców: Adam Strug, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” oraz Hubert Zemler (perkusja) i AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod kierunkiem Marka Mosia. Oba albumy powalczą o Fryderyka również w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.

ELŻBIETA SIKORA – CONCERTOS (ANA 024)
Nominację zyskał także album z niebieskiej serii ANAKLASIS, będący kompozytorskim emploi Elżbiety Sikory. Płyta CONCERTOS, na którą składają się trzy wyjątkowe utwory kompozytorki: Koncert skrzypcowy nr 1, Koncert organowy oraz Koncert fortepianowy został dostrzeżony w kategorii „Album Roku: Muzyka Koncertująca”. W nagraniach tej pozycji udział wzięli wybitny wykonawcy: skrzypek Linus Roth, NOSPR pod dyrekcją José Maria Florência, organistka Mari Fukumoto, NFM Filharmonia Wrocławska, którą zadyrygował Pascal Rophé oraz pianista Adam Kośmieja, któremu na płycie towarzyszy Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki.

To kolejny rok z rzędu, kiedy wydawnictwa firmowane marką ANAKLASIS zostają dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne. Czekamy z niecierpliwością na rozstrzygnięcie.
Na albumach nominowanych do tegorocznej nagrody Fryderyk znalazła się również twórczość kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym: Pawła Łukaszewskiego, Mikołaja Piotra Góreckiego i Romualda Twardowskiego.
Wszystkim nominowanym gratulujemy, a laureatów poznamy podczas uroczystej Gali Muzyki Poważnej pod koniec kwietnia.
Z pełną listą nominowanych można zapoznać się na stronie Akademii Fonograficznej.
ANAKLASIS z nagrodą „Fryderyk”. Zobacz:
Fryderyki 2023
Fryderyki 2022
Fryderyki 2021
Fryderyki 2020
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS!
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.