PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Greli-Fedkowicz

2024-03-11

Swoim brzmieniem przenosi do świata baśni, mchu i paproci. Tworzy światy równoległe, maluje dźwiękiem impresje. Trudno znaleźć bardziej magiczny i przyciągający tajemniczością instrument od harfy.


Poznajcie pięć publikacji dla harfistów, wydanych przez PWM, które przyniosą radość z tworzenia muzycznych opowieści. Wśród nich odnajdziecie m.in. perełkę polskiej literatury harfowej, którą wskaże Wam Agnieszka Grela-Fedkowicz – harfistka i kompozytorka o szerokich horyzontach gatunkowych i stylistycznych, pedagożka oraz połówka Fedkowicz Duo, zespołu tworzącego muzykę z dużą ilością przestrzeni i kolorów.

 

 

Janina Garścia, Utwory kameralne op. 85 na harfę pedałową i celtycką ze skrzypcami lub fletem

 

Niezwykle rozwijające dla uczniów szkół I stopnia jest wzbogacanie edukacji o kameralistykę. Zbiór miniatur Janiny Garści wprowadza młodych adeptów sztuki harfowej w świat wspólnego muzykowania. Dzięki pięknym melodiom, czytelnej harmonii i trafiającym do wyobraźni tytułom uczniowie chętnie pracują nad utworami krakowskiej kompozytorki, odkrywając radość ze współtworzenia z rówieśnikami muzycznej opowieści.


Agnieszka Grela-Fedkowicz, Obrazki z Krakowa na harfę

To zbiór utworów przeznaczonych dla dzieci, rozpoczynających przygodę z harfą, dzięki któremu obok podstawowych technik wykonawczych uczniowie już od najmłodszych lat mogą poznawać niezwykle bogaty świat barw za sprawą różnych sposobów wydobywania dźwięku, efektów sonorystycznych czy preparowania instrumentu. Przygotowany z wielką pieczołowitością zbiór został wzbogacony o ilustracje, które czynią publikację jeszcze bardziej atrakcyjną dla młodych harfistów.


fot. archiwum Agnieszki Greli-Fedkowicz


Witold Lutosławski, Trzy fragmenty na flet i harfę (lub fortepian)

Jedna z nielicznych perełek z polskiej literatury harfowej, będąca w repertuarze wielu uznanych zagranicznych harfistek i harfistów. Utwory doskonale nadają się zarówno dla uczniów szkół muzycznych, jak i studentów oraz koncertujących solistów. Każdy harfista powinien wzbogacić swoją biblioteczkę o tę publikację.



Witold Lutosławski, Koncert podwójny na obój, harfę, orkiestrę smyczkową i perkusję

Skomponowany dla Heinza oraz Ursuli Holliger jest koncertem, który coraz częściej gości na światowych estradach i zajmuje znaczące miejsce w kanonie literatury harfowej. Jako że polska literatura harfowa nie obfituje w koncerty na harfę, utwór ten powinien być znany każdemu harfiście i melomanowi w naszym kraju.



fot. Magdalena Hałas


Elżbieta Sikora, South Shore concertino na harfę blue i orkiestrę

Harfa elektroakustyczna była przeze mnie identyfikowana jako instrument, który można usłyszeć w muzyce popularnej czy jazzowej, aż do momentu, gdy w 2008 r. podczas II Międzynarodowego Festiwalu Harfowego w Katowicach miałam przyjemność wysłuchać premiery South Shore Elżbiety Sikory w brawurowym wykonaniu Isabelle Perrin z towarzyszeniem Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca. Wzbogacenie brzmienia harfy efektami tworzonymi elektronicznie było dla mnie niezwykle świeżym spojrzeniem na mój instrument i inspiracją do muzycznych poszukiwań i podążania tą ścieżką.


***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.