Aktualności
Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Greli-Fedkowicz
2024-03-11
Swoim brzmieniem przenosi do świata baśni, mchu i paproci. Tworzy światy równoległe, maluje dźwiękiem impresje. Trudno znaleźć bardziej magiczny i przyciągający tajemniczością instrument od harfy.
Poznajcie pięć publikacji dla harfistów, wydanych przez PWM, które przyniosą radość z tworzenia muzycznych opowieści. Wśród nich odnajdziecie m.in. perełkę polskiej literatury harfowej, którą wskaże Wam Agnieszka Grela-Fedkowicz – harfistka i kompozytorka o szerokich horyzontach gatunkowych i stylistycznych, pedagożka oraz połówka Fedkowicz Duo, zespołu tworzącego muzykę z dużą ilością przestrzeni i kolorów.
Janina Garścia, Utwory kameralne op. 85 na harfę pedałową i celtycką ze skrzypcami lub fletem
Niezwykle rozwijające dla uczniów szkół I stopnia jest wzbogacanie edukacji o kameralistykę. Zbiór miniatur Janiny Garści wprowadza młodych adeptów sztuki harfowej w świat wspólnego muzykowania. Dzięki pięknym melodiom, czytelnej harmonii i trafiającym do wyobraźni tytułom uczniowie chętnie pracują nad utworami krakowskiej kompozytorki, odkrywając radość ze współtworzenia z rówieśnikami muzycznej opowieści.
Agnieszka Grela-Fedkowicz, Obrazki z Krakowa na harfę
To zbiór utworów przeznaczonych dla dzieci, rozpoczynających przygodę z harfą, dzięki któremu obok podstawowych technik wykonawczych uczniowie już od najmłodszych lat mogą poznawać niezwykle bogaty świat barw za sprawą różnych sposobów wydobywania dźwięku, efektów sonorystycznych czy preparowania instrumentu. Przygotowany z wielką pieczołowitością zbiór został wzbogacony o ilustracje, które czynią publikację jeszcze bardziej atrakcyjną dla młodych harfistów.
fot. archiwum Agnieszki Greli-Fedkowicz
Witold Lutosławski, Trzy fragmenty na flet i harfę (lub fortepian)
Jedna z nielicznych perełek z polskiej literatury harfowej, będąca w repertuarze wielu uznanych zagranicznych harfistek i harfistów. Utwory doskonale nadają się zarówno dla uczniów szkół muzycznych, jak i studentów oraz koncertujących solistów. Każdy harfista powinien wzbogacić swoją biblioteczkę o tę publikację.
Witold Lutosławski, Koncert podwójny na obój, harfę, orkiestrę smyczkową i perkusję
Skomponowany dla Heinza oraz Ursuli Holliger jest koncertem, który coraz częściej gości na światowych estradach i zajmuje znaczące miejsce w kanonie literatury harfowej. Jako że polska literatura harfowa nie obfituje w koncerty na harfę, utwór ten powinien być znany każdemu harfiście i melomanowi w naszym kraju.
fot. Magdalena Hałas
Elżbieta Sikora, South Shore concertino na harfę blue i orkiestrę
Harfa elektroakustyczna była przeze mnie identyfikowana jako instrument, który można usłyszeć w muzyce popularnej czy jazzowej, aż do momentu, gdy w 2008 r. podczas II Międzynarodowego Festiwalu Harfowego w Katowicach miałam przyjemność wysłuchać premiery South Shore Elżbiety Sikory w brawurowym wykonaniu Isabelle Perrin z towarzyszeniem Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca. Wzbogacenie brzmienia harfy efektami tworzonymi elektronicznie było dla mnie niezwykle świeżym spojrzeniem na mój instrument i inspiracją do muzycznych poszukiwań i podążania tą ścieżką.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.