Aktualności
Święto miłośników instrumentów dętych w Radomiu
2024-03-14
W piątek 15 marca rozpocznie się wielkie święto dla miłośników eufonium i saxhornu, werbla, czy buławy. Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w Radomiu (15-17 marca) zgromadzi w jednym miejscu muzyków, dyrygentów i orkiestry, po to, by wymieniać się doświadczeniami, doskonalić swoje umiejętności oraz zdobywać szeroko ujętą w programie wiedzę teoretyczną.
Tematy konferencji dotyczyć będą organizowania, finansowania i prowadzenia orkiestr, osobistego rozwoju dyrygentów oraz muzyków, a także tworzenia społeczności orkiestr i platformy współpracy. Zgodnie z podtytułem wydarzenia – „Klinika Orkiestr Dętych”, uczestnicy zażyją pigułkę wiedzy o instrumentoznawstwie, poznają zalecenia dla wszystkich dęciaków w zakresie oddechu i zadęcia oraz poczują znaczenie pulsu i koordynacji ruchowej podczas gry na instrumencie. Wiedza zostanie przepisana jednak nie w formie recepty, a warsztatów, seminarium, wykładów i paneli dyskusyjnych. Ponadto odbędą się prezentacje instrumentów i akcesoriów muzycznych, koncerty oraz spotkania sieciujące. Wśród zaproszonych gości będzie można spotkać wykładowców z Polski, Japonii, Tajlandii, czy Kanady.
Wydarzenie podsumuje w niedzielę, 17 marca koncert finałowy z udziałem Orkiestry Dętej „Pruszkowianka” pod dyrekcją Adama Malcherka oraz Radomskiej Młodzieżowej Orkiestry Dętej GRANDIOSO pod dyrekcją Dariusza Krajewskiego, pomysłodawcy przedsięwzięcia i prezesa Stowarzyszenia Polskie Orkiestry Dęte. W programie zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Michała Lorenca oraz Piotra Flisa wydane przez naszą Oficynę w serii „Biblioteka Orkiestr Dętych”.
Seria ta nawiązuje do cyklu zapoczątkowanego w latach 50. W jej skład wchodzą opracowania, aranżacje, a także nowe kompozycje na orkiestry dęte oraz dęte zespoły kameralne. W szerokiej ofercie znajdują się zarówno opracowania muzyki filmowej, klasycznej, jak i rozrywkowej, a także marsze paradne i utwory okazjonalne, które wydawane są w formie przystosowanej do wykonania defiladowego lub przemarszu. Opracowania i aranżacje serii BOD mogą wzbogacić repertuar zarówno zespołów amatorskich, półzawodowych, jak i zawodowych, działających przy gminach, ośrodkach kultury, parafiach czy szkołach muzycznych. Materiały można zakupić w wersji drukowanej lub elektronicznej (pdf do pobrania i samodzielnego wydruku).
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Szczegółowy program znajduje się na stronie Ogólnopolskiej Konferencji Orkiestr Dętych.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.