Aktualności
Święto miłośników instrumentów dętych w Radomiu
2024-03-14
W piątek 15 marca rozpocznie się wielkie święto dla miłośników eufonium i saxhornu, werbla, czy buławy. Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w Radomiu (15-17 marca) zgromadzi w jednym miejscu muzyków, dyrygentów i orkiestry, po to, by wymieniać się doświadczeniami, doskonalić swoje umiejętności oraz zdobywać szeroko ujętą w programie wiedzę teoretyczną.
Tematy konferencji dotyczyć będą organizowania, finansowania i prowadzenia orkiestr, osobistego rozwoju dyrygentów oraz muzyków, a także tworzenia społeczności orkiestr i platformy współpracy. Zgodnie z podtytułem wydarzenia – „Klinika Orkiestr Dętych”, uczestnicy zażyją pigułkę wiedzy o instrumentoznawstwie, poznają zalecenia dla wszystkich dęciaków w zakresie oddechu i zadęcia oraz poczują znaczenie pulsu i koordynacji ruchowej podczas gry na instrumencie. Wiedza zostanie przepisana jednak nie w formie recepty, a warsztatów, seminarium, wykładów i paneli dyskusyjnych. Ponadto odbędą się prezentacje instrumentów i akcesoriów muzycznych, koncerty oraz spotkania sieciujące. Wśród zaproszonych gości będzie można spotkać wykładowców z Polski, Japonii, Tajlandii, czy Kanady.
Wydarzenie podsumuje w niedzielę, 17 marca koncert finałowy z udziałem Orkiestry Dętej „Pruszkowianka” pod dyrekcją Adama Malcherka oraz Radomskiej Młodzieżowej Orkiestry Dętej GRANDIOSO pod dyrekcją Dariusza Krajewskiego, pomysłodawcy przedsięwzięcia i prezesa Stowarzyszenia Polskie Orkiestry Dęte. W programie zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Michała Lorenca oraz Piotra Flisa wydane przez naszą Oficynę w serii „Biblioteka Orkiestr Dętych”.
Seria ta nawiązuje do cyklu zapoczątkowanego w latach 50. W jej skład wchodzą opracowania, aranżacje, a także nowe kompozycje na orkiestry dęte oraz dęte zespoły kameralne. W szerokiej ofercie znajdują się zarówno opracowania muzyki filmowej, klasycznej, jak i rozrywkowej, a także marsze paradne i utwory okazjonalne, które wydawane są w formie przystosowanej do wykonania defiladowego lub przemarszu. Opracowania i aranżacje serii BOD mogą wzbogacić repertuar zarówno zespołów amatorskich, półzawodowych, jak i zawodowych, działających przy gminach, ośrodkach kultury, parafiach czy szkołach muzycznych. Materiały można zakupić w wersji drukowanej lub elektronicznej (pdf do pobrania i samodzielnego wydruku).
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Szczegółowy program znajduje się na stronie Ogólnopolskiej Konferencji Orkiestr Dętych.
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!