Aktualności
Święto miłośników instrumentów dętych w Radomiu
2024-03-14
W piątek 15 marca rozpocznie się wielkie święto dla miłośników eufonium i saxhornu, werbla, czy buławy. Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w Radomiu (15-17 marca) zgromadzi w jednym miejscu muzyków, dyrygentów i orkiestry, po to, by wymieniać się doświadczeniami, doskonalić swoje umiejętności oraz zdobywać szeroko ujętą w programie wiedzę teoretyczną.
Tematy konferencji dotyczyć będą organizowania, finansowania i prowadzenia orkiestr, osobistego rozwoju dyrygentów oraz muzyków, a także tworzenia społeczności orkiestr i platformy współpracy. Zgodnie z podtytułem wydarzenia – „Klinika Orkiestr Dętych”, uczestnicy zażyją pigułkę wiedzy o instrumentoznawstwie, poznają zalecenia dla wszystkich dęciaków w zakresie oddechu i zadęcia oraz poczują znaczenie pulsu i koordynacji ruchowej podczas gry na instrumencie. Wiedza zostanie przepisana jednak nie w formie recepty, a warsztatów, seminarium, wykładów i paneli dyskusyjnych. Ponadto odbędą się prezentacje instrumentów i akcesoriów muzycznych, koncerty oraz spotkania sieciujące. Wśród zaproszonych gości będzie można spotkać wykładowców z Polski, Japonii, Tajlandii, czy Kanady.
Wydarzenie podsumuje w niedzielę, 17 marca koncert finałowy z udziałem Orkiestry Dętej „Pruszkowianka” pod dyrekcją Adama Malcherka oraz Radomskiej Młodzieżowej Orkiestry Dętej GRANDIOSO pod dyrekcją Dariusza Krajewskiego, pomysłodawcy przedsięwzięcia i prezesa Stowarzyszenia Polskie Orkiestry Dęte. W programie zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Michała Lorenca oraz Piotra Flisa wydane przez naszą Oficynę w serii „Biblioteka Orkiestr Dętych”.

Seria ta nawiązuje do cyklu zapoczątkowanego w latach 50. W jej skład wchodzą opracowania, aranżacje, a także nowe kompozycje na orkiestry dęte oraz dęte zespoły kameralne. W szerokiej ofercie znajdują się zarówno opracowania muzyki filmowej, klasycznej, jak i rozrywkowej, a także marsze paradne i utwory okazjonalne, które wydawane są w formie przystosowanej do wykonania defiladowego lub przemarszu. Opracowania i aranżacje serii BOD mogą wzbogacić repertuar zarówno zespołów amatorskich, półzawodowych, jak i zawodowych, działających przy gminach, ośrodkach kultury, parafiach czy szkołach muzycznych. Materiały można zakupić w wersji drukowanej lub elektronicznej (pdf do pobrania i samodzielnego wydruku).
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Szczegółowy program znajduje się na stronie Ogólnopolskiej Konferencji Orkiestr Dętych.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.