Aktualności
Tae-Yon Kim zwyciężczynią 12. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego
2024-05-13
Jedenaście dni konkursowych zmagań zakończyło się triumfem Koreanki Tae-Yon Kim. Decyzją jury w gronie laureatów znaleźli się także Polacy: Maria Leszczyńska, Antoni Wrona i Gustaw Bafeltowski. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” byli partnerami wydarzenia.
Tegoroczny Konkurs był bardzo ciekawy, a jego poziom bardzo wysoki. Każdy z uczestników wniósł tu nie tylko swój talent, charyzmę ale też ciężką pracę. To było bowiem bardzo wymagające wydarzenie i bardzo potrzebne. Potrzebne, ponieważ pokazało się tu bardzo dużo młodych wybitnych wiolonczelistów z różnych krajów, co daje nam skalę porównawczą. Można zobaczyć wpływy różnych szkół, sposobów gry i interpretacji. Takie porównania wpływają na rozwój i inspiracje wszystkich młodych wiolonczelistów – ocenił Roman Jabłoński, przewodniczący jury.
Organizatorem 12. edycji konkursu jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a współorganizatorem Fundacja Na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów oraz Filharmonia Narodowa. Patronat honorowy nad konkursem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.
Trzy etapy konkursowych przesłuchań zwieńczyły koncerty pięciorga finalistów z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Marka Mosia. W sobotę 11 maja późnym wieczorem jury ogłosiło werdykt:
I Nagroda wysokości 20 tys. euro: Tae-Yeon Kim (Korea Południowa)
II Nagroda wysokości 10 tys. euro: Maria Leszczyńska (Polska)
III Nagroda wysokości 5 tys. euro: Antoni Wrona (Polska)
IV Nagroda wysokości 2,5 tys. euro: Gustaw Bafeltowski (Polska)
Wyróżnienie wysokości 1250 euro otrzymał Esteban Jiménez Suárez (Hiszpania)
Ponadto przyznane zostały dwie specjalne nagrody regulaminowe wysokości 1 000 euro; jury nagrodziło Estebana Jiméneza Suáreza za wybitne wykonanie Wariacji Sacherowskiej na wiolonczelę solo Witolda Lutosławskiego, zaś Tae-Yon Kim – za wybitne wykonanie Grave Patrona konkursu.
fot. Marta Ankiersztejn
Jesteśmy dumni z tego że 12. Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego powrócił po sześciu latach przerwy, ciesząc się zainteresowaniem tak znakomitych uczestników z całego świata. Gratulujemy wszystkim laureatom, a zwłaszcza zwyciężczyni Tae-Yeon Kim. Porywające nas charyzma, talent i pasja widoczne u wszystkich uczestników, potwierdzają potrzebę organizowania tego typu wydarzeń dla muzyków z całego świata, zwłaszcza młodych. Dzięki takim konkursom wyłaniają się nie tylko kolejne osobowości muzyczne, ale i nowe trendy wykonawcze – podsumowała Paula Lis-Sołoducha, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.