PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

W zielonej tonacji G-dur. Wiele barw Marty Ptaszyńskiej

2024-05-23

Silny, współczesny kompozytor, który przypadkiem jest kobietą. Tak o Marcie Ptaszyńskiej, cieszącej się od dekad międzynarodowym uznaniem, napisał pewien krytyk muzyczny. Nie był on wcale daleki od podsumowania jej charyzmatycznej osobowości. Dziś tę kompozytorkę i perkusistkę możemy bliżej poznać za sprawą książki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, która właśnie trafiła na półki księgarń. Literacki portret dopełni w najbliższych dniach wyczekiwana premiera najnowszego dzieła Ptaszyńskiej.

 

 

Siła intuicji

 

Siła intuicji to liczne wspomnienia kompozytorki i spojrzenie na historię jej barwnego oraz intensywnego życia zawodowego. Z serdecznej i ciepłej rozmowy Marty Ptaszyńskiej z Iwoną Lindstedt wyłania się oryginalny obraz drogi artystycznej, której nie da się zamknąć w żadnym z szablonów. Wyznacza ją triada działalności – kompozytorskiej, wykonawczej i wreszcie pedagogicznej.

 


Książka stanowi zapis naszych rozmów. Zawsze frapujących, co w pierwszym rzędzie jest oczywiście zasługą niepowtarzalnej osobowości Marty Ptaszyńskiej. Jej znaki szczególne? Promienny uśmiech, błysk w oczach zdradzający poczucie humoru, szczególny osobisty urok, wewnętrzne ciepło i zaraźliwa pogoda ducha.

Iwona Lindstedt

 


To także wgląd w wewnętrzny świat kompozytorki. Marta Ptaszyńska opowiada m.in. o swoich przeżyciach, inspiracjach, czy roli jaką w jej twórczości odgrywają sztuki plastyczne. Przybliża czytelnikom niezwykłe zjawisko synestezji, która towarzyszy jej podczas słuchania i tworzenia muzyki. Z książki dowiemy się np. w jakim kolorze postrzega tonacje i jak odbiera utwory innych kompozytorów. Jedno jest pewne – przenikanie się barw podczas doświadczeń muzycznych w połączeniu z zamiłowaniem kompozytorki do matematyki i geometrycznych struktur, tworzy jedyny w swoim rodzaju język muzyczny, w którym dąży ona do osiągnięcia piękna.

 



Polifonia krystalitów na kwartet smyczkowy i marimbę


Książka stanowi także próbę uchwycenia bogatej twórczości Marty Ptaszyńskiej i jej znaczenia w literaturze muzycznej przeznaczonej na perkusję. Z najnowszym dziełem kompozytorki będzie można zapoznać się 31 maja w Konsulacie Generalnym RP w Chicago, gdzie odbędzie się światowa premiera Polifonii krystalitów na kwartet smyczkowy i marimbę. Utwór, który składa się z pięciu części inspirowanych barwnymi minerałami: niebieskim topazem, pomarańczowym kalcytem, zimnym turkusem, żółtym jaspisem oraz migotliwym rubinem i ich sile oddziaływania wykona solista Josh Graham z towarzyszeniem Chen String Quartet. W programie koncertu, którego transmisja odbędzie się 10 czerwca na antenie chicagowskiego radia WFMT, zabrzmią również starsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej.

 


Ludzie Świata Muzyki


Siła intuicji. Rozmawiają Marta Ptaszyńska i Iwona Lindstedt to trzecia publikacja z reaktywowanej po latach serii Ludzie Świata Muzyki. Premiera książki już na Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie. Stoiska Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (nr 150) należy szukać w Sali Trojki. Od 23 maja publikacja znajdzie się także w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.



O autorkach:
Marta Ptaszyńska (ur. 1943) – kompozytorka, perkusistka, pedagog. Ukończyła kompozycję i teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (1967) i grę na perkusji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu (1968). W latach 1969–1970 otrzymała stypendium rządu francuskiego, w którego ramach studiowała kompozycję u Nadii Boulanger, Pierre’a Schaeffera i Oliviera Messiaena. W 1974 roku otrzymała Artist Diploma Degree (kompozycja i gra na instrumentach perksusyjnych) w Cleveland Institute of Music w Stanach Zjednoczonych. W 1998 roku została profesorem zwyczajnym kompozycji w University of Chicago. Kompozycję wykładała także m.in. w University of California (Berkeley i Sanata Barbara), Indiana University (Bloomington), University of Cincinnati College-Conservatory of Music, Northwestern University (Evaston). Jest współzałożycielką American Society for Polish Music w Nowym Jorku. Jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, między innymi otrzymała nagrody UNESCO (1986), Fromm Music Foundation Uniwersytetu Harvarda (2006), Benjamin H. Danks Award (2006), Związku Kompozytorów Polskich (2011). Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski 1995), Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2022) i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2023). Kompozycje Marty Ptaszyńskiej są wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych na całym świecie.

Iwona Lindstedt (ur. 1969) – muzykolog, profesor nauk humanistycznych. Związana z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w kadencji 2020–2024 pełni funkcję dyrektora. Jest członkiem Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk (2020–2023, 2024–2027) i Rady Doskonałości Naukowej (2024–2027). Od 2013 członek zarządu Związku Kompozytorów Polskich. Od roku 2016 redaktor naczelna „Polskiego Rocznika Muzykologicznego”. Autorka książek: Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku (2001), Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku (2010), „Piszę tylko muzykę”. Kazimierz Serocki (2022), edycji źródłowo-krytycznej pism tego kompozytora (2022) oraz artykułów naukowych i popularno-naukowych. Laureatka Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta przyznawanej przez ZKP (2001) oraz Nagrody Honorowej ZKP (2014).

 

Najczęściej czytane:

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.