Aktualności
W zielonej tonacji G-dur. Wiele barw Marty Ptaszyńskiej
2024-05-23
Silny, współczesny kompozytor, który przypadkiem jest kobietą. Tak o Marcie Ptaszyńskiej, cieszącej się od dekad międzynarodowym uznaniem, napisał pewien krytyk muzyczny. Nie był on wcale daleki od podsumowania jej charyzmatycznej osobowości. Dziś tę kompozytorkę i perkusistkę możemy bliżej poznać za sprawą książki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, która właśnie trafiła na półki księgarń. Literacki portret dopełni w najbliższych dniach wyczekiwana premiera najnowszego dzieła Ptaszyńskiej.
Siła intuicji
Siła intuicji to liczne wspomnienia kompozytorki i spojrzenie na historię jej barwnego oraz intensywnego życia zawodowego. Z serdecznej i ciepłej rozmowy Marty Ptaszyńskiej z Iwoną Lindstedt wyłania się oryginalny obraz drogi artystycznej, której nie da się zamknąć w żadnym z szablonów. Wyznacza ją triada działalności – kompozytorskiej, wykonawczej i wreszcie pedagogicznej.
Książka stanowi zapis naszych rozmów. Zawsze frapujących, co w pierwszym rzędzie jest oczywiście zasługą niepowtarzalnej osobowości Marty Ptaszyńskiej. Jej znaki szczególne? Promienny uśmiech, błysk w oczach zdradzający poczucie humoru, szczególny osobisty urok, wewnętrzne ciepło i zaraźliwa pogoda ducha.
Iwona Lindstedt
To także wgląd w wewnętrzny świat kompozytorki. Marta Ptaszyńska opowiada m.in. o swoich przeżyciach, inspiracjach, czy roli jaką w jej twórczości odgrywają sztuki plastyczne. Przybliża czytelnikom niezwykłe zjawisko synestezji, która towarzyszy jej podczas słuchania i tworzenia muzyki. Z książki dowiemy się np. w jakim kolorze postrzega tonacje i jak odbiera utwory innych kompozytorów. Jedno jest pewne – przenikanie się barw podczas doświadczeń muzycznych w połączeniu z zamiłowaniem kompozytorki do matematyki i geometrycznych struktur, tworzy jedyny w swoim rodzaju język muzyczny, w którym dąży ona do osiągnięcia piękna.
Polifonia krystalitów na kwartet smyczkowy i marimbę
Książka stanowi także próbę uchwycenia bogatej twórczości Marty Ptaszyńskiej i jej znaczenia w literaturze muzycznej przeznaczonej na perkusję. Z najnowszym dziełem kompozytorki będzie można zapoznać się 31 maja w Konsulacie Generalnym RP w Chicago, gdzie odbędzie się światowa premiera Polifonii krystalitów na kwartet smyczkowy i marimbę. Utwór, który składa się z pięciu części inspirowanych barwnymi minerałami: niebieskim topazem, pomarańczowym kalcytem, zimnym turkusem, żółtym jaspisem oraz migotliwym rubinem i ich sile oddziaływania wykona solista Josh Graham z towarzyszeniem Chen String Quartet. W programie koncertu, którego transmisja odbędzie się 10 czerwca na antenie chicagowskiego radia WFMT, zabrzmią również starsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej.
Ludzie Świata Muzyki
Siła intuicji. Rozmawiają Marta Ptaszyńska i Iwona Lindstedt to trzecia publikacja z reaktywowanej po latach serii Ludzie Świata Muzyki. Premiera książki już na Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie. Stoiska Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (nr 150) należy szukać w Sali Trojki. Od 23 maja publikacja znajdzie się także w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
O autorkach:
Marta Ptaszyńska (ur. 1943) – kompozytorka, perkusistka, pedagog. Ukończyła kompozycję i teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (1967) i grę na perkusji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu (1968). W latach 1969–1970 otrzymała stypendium rządu francuskiego, w którego ramach studiowała kompozycję u Nadii Boulanger, Pierre’a Schaeffera i Oliviera Messiaena. W 1974 roku otrzymała Artist Diploma Degree (kompozycja i gra na instrumentach perksusyjnych) w Cleveland Institute of Music w Stanach Zjednoczonych. W 1998 roku została profesorem zwyczajnym kompozycji w University of Chicago. Kompozycję wykładała także m.in. w University of California (Berkeley i Sanata Barbara), Indiana University (Bloomington), University of Cincinnati College-Conservatory of Music, Northwestern University (Evaston). Jest współzałożycielką American Society for Polish Music w Nowym Jorku. Jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, między innymi otrzymała nagrody UNESCO (1986), Fromm Music Foundation Uniwersytetu Harvarda (2006), Benjamin H. Danks Award (2006), Związku Kompozytorów Polskich (2011). Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski 1995), Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2022) i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2023). Kompozycje Marty Ptaszyńskiej są wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych na całym świecie.
Iwona Lindstedt (ur. 1969) – muzykolog, profesor nauk humanistycznych. Związana z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w kadencji 2020–2024 pełni funkcję dyrektora. Jest członkiem Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk (2020–2023, 2024–2027) i Rady Doskonałości Naukowej (2024–2027). Od 2013 członek zarządu Związku Kompozytorów Polskich. Od roku 2016 redaktor naczelna „Polskiego Rocznika Muzykologicznego”. Autorka książek: Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku (2001), Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku (2010), „Piszę tylko muzykę”. Kazimierz Serocki (2022), edycji źródłowo-krytycznej pism tego kompozytora (2022) oraz artykułów naukowych i popularno-naukowych. Laureatka Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta przyznawanej przez ZKP (2001) oraz Nagrody Honorowej ZKP (2014).

Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.


