Aktualności
W zielonej tonacji G-dur. Wiele barw Marty Ptaszyńskiej
2024-05-23
Silny, współczesny kompozytor, który przypadkiem jest kobietą. Tak o Marcie Ptaszyńskiej, cieszącej się od dekad międzynarodowym uznaniem, napisał pewien krytyk muzyczny. Nie był on wcale daleki od podsumowania jej charyzmatycznej osobowości. Dziś tę kompozytorkę i perkusistkę możemy bliżej poznać za sprawą książki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, która właśnie trafiła na półki księgarń. Literacki portret dopełni w najbliższych dniach wyczekiwana premiera najnowszego dzieła Ptaszyńskiej.
Siła intuicji
Siła intuicji to liczne wspomnienia kompozytorki i spojrzenie na historię jej barwnego oraz intensywnego życia zawodowego. Z serdecznej i ciepłej rozmowy Marty Ptaszyńskiej z Iwoną Lindstedt wyłania się oryginalny obraz drogi artystycznej, której nie da się zamknąć w żadnym z szablonów. Wyznacza ją triada działalności – kompozytorskiej, wykonawczej i wreszcie pedagogicznej.
Książka stanowi zapis naszych rozmów. Zawsze frapujących, co w pierwszym rzędzie jest oczywiście zasługą niepowtarzalnej osobowości Marty Ptaszyńskiej. Jej znaki szczególne? Promienny uśmiech, błysk w oczach zdradzający poczucie humoru, szczególny osobisty urok, wewnętrzne ciepło i zaraźliwa pogoda ducha.
Iwona Lindstedt
To także wgląd w wewnętrzny świat kompozytorki. Marta Ptaszyńska opowiada m.in. o swoich przeżyciach, inspiracjach, czy roli jaką w jej twórczości odgrywają sztuki plastyczne. Przybliża czytelnikom niezwykłe zjawisko synestezji, która towarzyszy jej podczas słuchania i tworzenia muzyki. Z książki dowiemy się np. w jakim kolorze postrzega tonacje i jak odbiera utwory innych kompozytorów. Jedno jest pewne – przenikanie się barw podczas doświadczeń muzycznych w połączeniu z zamiłowaniem kompozytorki do matematyki i geometrycznych struktur, tworzy jedyny w swoim rodzaju język muzyczny, w którym dąży ona do osiągnięcia piękna.
Polifonia krystalitów na kwartet smyczkowy i marimbę
Książka stanowi także próbę uchwycenia bogatej twórczości Marty Ptaszyńskiej i jej znaczenia w literaturze muzycznej przeznaczonej na perkusję. Z najnowszym dziełem kompozytorki będzie można zapoznać się 31 maja w Konsulacie Generalnym RP w Chicago, gdzie odbędzie się światowa premiera Polifonii krystalitów na kwartet smyczkowy i marimbę. Utwór, który składa się z pięciu części inspirowanych barwnymi minerałami: niebieskim topazem, pomarańczowym kalcytem, zimnym turkusem, żółtym jaspisem oraz migotliwym rubinem i ich sile oddziaływania wykona solista Josh Graham z towarzyszeniem Chen String Quartet. W programie koncertu, którego transmisja odbędzie się 10 czerwca na antenie chicagowskiego radia WFMT, zabrzmią również starsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej.
Ludzie Świata Muzyki
Siła intuicji. Rozmawiają Marta Ptaszyńska i Iwona Lindstedt to trzecia publikacja z reaktywowanej po latach serii Ludzie Świata Muzyki. Premiera książki już na Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie. Stoiska Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (nr 150) należy szukać w Sali Trojki. Od 23 maja publikacja znajdzie się także w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
O autorkach:
Marta Ptaszyńska (ur. 1943) – kompozytorka, perkusistka, pedagog. Ukończyła kompozycję i teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (1967) i grę na perkusji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu (1968). W latach 1969–1970 otrzymała stypendium rządu francuskiego, w którego ramach studiowała kompozycję u Nadii Boulanger, Pierre’a Schaeffera i Oliviera Messiaena. W 1974 roku otrzymała Artist Diploma Degree (kompozycja i gra na instrumentach perksusyjnych) w Cleveland Institute of Music w Stanach Zjednoczonych. W 1998 roku została profesorem zwyczajnym kompozycji w University of Chicago. Kompozycję wykładała także m.in. w University of California (Berkeley i Sanata Barbara), Indiana University (Bloomington), University of Cincinnati College-Conservatory of Music, Northwestern University (Evaston). Jest współzałożycielką American Society for Polish Music w Nowym Jorku. Jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, między innymi otrzymała nagrody UNESCO (1986), Fromm Music Foundation Uniwersytetu Harvarda (2006), Benjamin H. Danks Award (2006), Związku Kompozytorów Polskich (2011). Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski 1995), Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2022) i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2023). Kompozycje Marty Ptaszyńskiej są wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych na całym świecie.
Iwona Lindstedt (ur. 1969) – muzykolog, profesor nauk humanistycznych. Związana z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w kadencji 2020–2024 pełni funkcję dyrektora. Jest członkiem Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk (2020–2023, 2024–2027) i Rady Doskonałości Naukowej (2024–2027). Od 2013 członek zarządu Związku Kompozytorów Polskich. Od roku 2016 redaktor naczelna „Polskiego Rocznika Muzykologicznego”. Autorka książek: Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku (2001), Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku (2010), „Piszę tylko muzykę”. Kazimierz Serocki (2022), edycji źródłowo-krytycznej pism tego kompozytora (2022) oraz artykułów naukowych i popularno-naukowych. Laureatka Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta przyznawanej przez ZKP (2001) oraz Nagrody Honorowej ZKP (2014).
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.