Aktualności
W zielonej tonacji G-dur. Wiele barw Marty Ptaszyńskiej
2024-05-23
Silny, współczesny kompozytor, który przypadkiem jest kobietą. Tak o Marcie Ptaszyńskiej, cieszącej się od dekad międzynarodowym uznaniem, napisał pewien krytyk muzyczny. Nie był on wcale daleki od podsumowania jej charyzmatycznej osobowości. Dziś tę kompozytorkę i perkusistkę możemy bliżej poznać za sprawą książki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, która właśnie trafiła na półki księgarń. Literacki portret dopełni w najbliższych dniach wyczekiwana premiera najnowszego dzieła Ptaszyńskiej.
Siła intuicji
Siła intuicji to liczne wspomnienia kompozytorki i spojrzenie na historię jej barwnego oraz intensywnego życia zawodowego. Z serdecznej i ciepłej rozmowy Marty Ptaszyńskiej z Iwoną Lindstedt wyłania się oryginalny obraz drogi artystycznej, której nie da się zamknąć w żadnym z szablonów. Wyznacza ją triada działalności – kompozytorskiej, wykonawczej i wreszcie pedagogicznej.
Książka stanowi zapis naszych rozmów. Zawsze frapujących, co w pierwszym rzędzie jest oczywiście zasługą niepowtarzalnej osobowości Marty Ptaszyńskiej. Jej znaki szczególne? Promienny uśmiech, błysk w oczach zdradzający poczucie humoru, szczególny osobisty urok, wewnętrzne ciepło i zaraźliwa pogoda ducha.
Iwona Lindstedt
To także wgląd w wewnętrzny świat kompozytorki. Marta Ptaszyńska opowiada m.in. o swoich przeżyciach, inspiracjach, czy roli jaką w jej twórczości odgrywają sztuki plastyczne. Przybliża czytelnikom niezwykłe zjawisko synestezji, która towarzyszy jej podczas słuchania i tworzenia muzyki. Z książki dowiemy się np. w jakim kolorze postrzega tonacje i jak odbiera utwory innych kompozytorów. Jedno jest pewne – przenikanie się barw podczas doświadczeń muzycznych w połączeniu z zamiłowaniem kompozytorki do matematyki i geometrycznych struktur, tworzy jedyny w swoim rodzaju język muzyczny, w którym dąży ona do osiągnięcia piękna.
Polifonia krystalitów na kwartet smyczkowy i marimbę
Książka stanowi także próbę uchwycenia bogatej twórczości Marty Ptaszyńskiej i jej znaczenia w literaturze muzycznej przeznaczonej na perkusję. Z najnowszym dziełem kompozytorki będzie można zapoznać się 31 maja w Konsulacie Generalnym RP w Chicago, gdzie odbędzie się światowa premiera Polifonii krystalitów na kwartet smyczkowy i marimbę. Utwór, który składa się z pięciu części inspirowanych barwnymi minerałami: niebieskim topazem, pomarańczowym kalcytem, zimnym turkusem, żółtym jaspisem oraz migotliwym rubinem i ich sile oddziaływania wykona solista Josh Graham z towarzyszeniem Chen String Quartet. W programie koncertu, którego transmisja odbędzie się 10 czerwca na antenie chicagowskiego radia WFMT, zabrzmią również starsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej.
Ludzie Świata Muzyki
Siła intuicji. Rozmawiają Marta Ptaszyńska i Iwona Lindstedt to trzecia publikacja z reaktywowanej po latach serii Ludzie Świata Muzyki. Premiera książki już na Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie. Stoiska Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (nr 150) należy szukać w Sali Trojki. Od 23 maja publikacja znajdzie się także w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
O autorkach:
Marta Ptaszyńska (ur. 1943) – kompozytorka, perkusistka, pedagog. Ukończyła kompozycję i teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (1967) i grę na perkusji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu (1968). W latach 1969–1970 otrzymała stypendium rządu francuskiego, w którego ramach studiowała kompozycję u Nadii Boulanger, Pierre’a Schaeffera i Oliviera Messiaena. W 1974 roku otrzymała Artist Diploma Degree (kompozycja i gra na instrumentach perksusyjnych) w Cleveland Institute of Music w Stanach Zjednoczonych. W 1998 roku została profesorem zwyczajnym kompozycji w University of Chicago. Kompozycję wykładała także m.in. w University of California (Berkeley i Sanata Barbara), Indiana University (Bloomington), University of Cincinnati College-Conservatory of Music, Northwestern University (Evaston). Jest współzałożycielką American Society for Polish Music w Nowym Jorku. Jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, między innymi otrzymała nagrody UNESCO (1986), Fromm Music Foundation Uniwersytetu Harvarda (2006), Benjamin H. Danks Award (2006), Związku Kompozytorów Polskich (2011). Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski 1995), Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2022) i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2023). Kompozycje Marty Ptaszyńskiej są wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych na całym świecie.
Iwona Lindstedt (ur. 1969) – muzykolog, profesor nauk humanistycznych. Związana z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w kadencji 2020–2024 pełni funkcję dyrektora. Jest członkiem Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk (2020–2023, 2024–2027) i Rady Doskonałości Naukowej (2024–2027). Od 2013 członek zarządu Związku Kompozytorów Polskich. Od roku 2016 redaktor naczelna „Polskiego Rocznika Muzykologicznego”. Autorka książek: Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku (2001), Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku (2010), „Piszę tylko muzykę”. Kazimierz Serocki (2022), edycji źródłowo-krytycznej pism tego kompozytora (2022) oraz artykułów naukowych i popularno-naukowych. Laureatka Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta przyznawanej przez ZKP (2001) oraz Nagrody Honorowej ZKP (2014).
Najczęściej czytane:
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.