Aktualności
21. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Krakowie!
2024-06-10
Już po raz 21. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Tegoroczny kongres odbędzie się 22 listopada 2024 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. W programie uwzględnione zostały warsztaty w sześciu głównych blokach tematycznych. Trzy panele dotyczyć będą gry na najpopularniejszych instrumentach: skrzypcach, fortepianie i wiolonczeli. Pojawią się również panele z zakresu gry na harfie, akordeonie oraz klarnecie.
Do poprowadzenia lekcji mistrzowskich zaproszono czołowych specjalistów – pedagogów
i artystów polskiej sceny muzycznej. Wśród ekspertów znaleźli się między innymi: Agata Szymczewska, Marta Mołodyńska-Wheeler, Michał Nagy, Radosław Bukała, Katarzyna Marczak oraz Michał Mazgaj.

DEM to nie tylko warsztaty instrumentalne. W ramach zajęć przeznaczonych dla wszystkich uczestników konferencji planowane są również wartościowe wykłady poruszające problematykę psychologii, pracy głosem oraz fizjologii muzyki. Z tej okazji zaproszono do współpracy:
• Joannę Łukasik, która jest pedagogiem, socjoterapeutą, tutorem, zawodową śpiewaczką-artystką pracującą w Instytucie Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Pedagogicznego
w Krakowie na stanowisku profesora;
• Marcina Wawruka, profesora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, dyrygenta, chórmistrza i aranżera;
• Michała Preinla, fizjoterapeutę, terapeutę manualnego, muzyka, założyciela FizjoMuz – pierwszego w Polsce gabinetu fizjoterapii specjalizującego się w profilaktyce przeciążeń zawodowych, terapii urazów i dysfunkcji narządu ruchu muzyków.
Podstawę wszystkich przygotowanych prelekcji stanowić będą starannie wyselekcjonowane materiały pedagogiczne, uwzględniające nowości wydawnicze z katalogu PWM. Przez cały Dzień Edukacji Muzycznej dostępne będzie stoisko handlowe, które umożliwi uczestnikom kongresu nabycie prezentowanych w trakcie warsztatów publikacji. Pozwala to na poszerzenie repertuaru publikacji pedagogicznych wykorzystywanych przez nauczycieli w procesie nauczania.
Dzień Edukacji Muzycznej od lat przyciąga setki zaangażowanych w swoją pracę pedagogów. Polskie Wydawnictwo Muzyczne oferując wachlarz specjalistycznych zajęć, stwarza możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych oraz tworzy przestrzeń sprzyjającą nawiązywaniu kontaktów i wymianie doświadczeń. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
Program DEM 2024 dostępny jest tutaj: www.dem.com.pl
Zapisy na wydarzenie będą otwarte od: 2.09.2024!
Zachęcamy także do dołączenia do wydarzenia na facebooku PWM: 21. Dzień Edukacji Muzycznej | Facebook
Organizatorzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie
Partnerzy: CEA, POLMIC, Ruch Muzyczny
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.