Aktualności
"Zacznij od Bacha" i inne najpiękniejsze piosenki Zbigniewa Wodeckiego już w sprzedaży!
2024-06-24
Utwory Zbigniewa Wodeckiego stały się standardami polskiej muzyki rozrywkowej. Wielka w tym zasługa jego talentu kompozytorskiego – był bowiem nie tylko ich wykonawcą, ale i kompozytorem. Od 24 czerwca śpiewanie i granie jego piosenek w domu, dla przyjemności staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Wodecki zrezygnował z dobrze zapowiadającej się kariery skrzypka solisty w filharmoniach i renomowanych orkiestrach, by nagrywać piosenki, które wyprzedzały polską muzykę rozrywkową co najmniej o dekadę. Już jako nastolatek związał się z Piwnicą Pod Baranami, grał w zespole Anawa, a w trasach koncertowych z Ewą Demarczyk podbijał Europę. Inspirował się amerykańskim jazzem, śpiewem Nata King Cole’a, muzyką Franka Sinatry i Burta Bucharacha, marząc jednocześnie, by kiedyś wystąpić jako solista z big-bandem. Z powodzeniem połączył grę trębacza rozrywkowego z doświadczeniem i fasonem skrzypka klasycznego, wplatając w swój estradowy program zarówno jazz, jak i muzykę poważną. Pomiędzy projektami muzycznymi dał się poznać jako elegancki juror z telewizji oraz showman w popularnych programach, który ze swadą wplatał między muzykę dowcipy i liczne anegdoty. Trudno o drugą postać w Polsce o podobnej charyzmie scenicznej.
Publikacja przedstawia 20 utworów, które rodziły się w kameralnych warunkach, zazwyczaj wśród przyjaciół niż na zamówienie. Wśród nich znajdują się piosenki nagrane na debiutanckiej płycie z 1976 roku, które z wielkim sukcesem, zwieńczonym dwiema statuetkami Fryderyka powróciły na estradę dzięki współpracy Wodeckiego z zespołem Mitch & Mitch (m.in. Rzuć to wszystko, co złe, Panny mego dziadka, Ballada o Jasiu i Małgosi), a także te, które inspirują i łączą kolejne pokolenia m.in. w projekcie Wodecki/Pater, czy singlach Baranovskiego oraz polsko-francuskiego zespołu BEMY (Lubię wracać, tam gdzie byłem, czy Nad wszystko uśmiech twój). W zbiorze nie brakuje także największych przebojów, obecnych na festiwalu Wodecki Twist, jak Izolda, Opowiadaj mi tak, Zacznij od Bacha, czy Z Tobą chcę oglądać świat. W publikacji znajdziemy też piosenkę Chwytaj dzień, promującą album „Dobrze, że jesteś”, który powstał na kanwie niedokończonych utworów Zbigniewa Wodeckiego.
Aranżacje piosenek w opracowaniu na głos, fortepian i gitarę przygotował z dużą dozą wyobraźni i elegancji Krzysztof Herdzin – ceniony przez Wodeckiego pianista, kompozytor i producent muzyczny kilkudziesięciu albumów polskich wokalistów, m.in. Ireny Santor, Edyty Geppert, Katarzyny Groniec, Anny Serafińskiej czy Anny Marii Jopek. Autorką ilustracji na okładce jest Agata „Endo” Nowicka, najlepsza młoda polska ilustratorka według rankingu magazynu Press z 2011 roku, której prace opublikowały tak prestiżowe tytuły, jak New York Times Magazine i The New Yorker.
Publikacja powstała pod patronatem Fundacji im. Zbigniewa Wodeckiego. Zbiór ten rozpoczyna nową serię Polskiego Wydawnictwa Muzycznego pt. Klasycy polskiej piosenki, zawierającą opracowania muzyki rozrywkowej dla pianistów, wokalistów i gitarzystów. Nuty można zakupić w księgarni stacjonarnej PWM, w sklepie internetowym oraz w księgarniach muzycznych.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.