Aktualności
"Zacznij od Bacha" i inne najpiękniejsze piosenki Zbigniewa Wodeckiego już w sprzedaży!
2024-06-24
Utwory Zbigniewa Wodeckiego stały się standardami polskiej muzyki rozrywkowej. Wielka w tym zasługa jego talentu kompozytorskiego – był bowiem nie tylko ich wykonawcą, ale i kompozytorem. Od 24 czerwca śpiewanie i granie jego piosenek w domu, dla przyjemności staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Wodecki zrezygnował z dobrze zapowiadającej się kariery skrzypka solisty w filharmoniach i renomowanych orkiestrach, by nagrywać piosenki, które wyprzedzały polską muzykę rozrywkową co najmniej o dekadę. Już jako nastolatek związał się z Piwnicą Pod Baranami, grał w zespole Anawa, a w trasach koncertowych z Ewą Demarczyk podbijał Europę. Inspirował się amerykańskim jazzem, śpiewem Nata King Cole’a, muzyką Franka Sinatry i Burta Bucharacha, marząc jednocześnie, by kiedyś wystąpić jako solista z big-bandem. Z powodzeniem połączył grę trębacza rozrywkowego z doświadczeniem i fasonem skrzypka klasycznego, wplatając w swój estradowy program zarówno jazz, jak i muzykę poważną. Pomiędzy projektami muzycznymi dał się poznać jako elegancki juror z telewizji oraz showman w popularnych programach, który ze swadą wplatał między muzykę dowcipy i liczne anegdoty. Trudno o drugą postać w Polsce o podobnej charyzmie scenicznej.
Publikacja przedstawia 20 utworów, które rodziły się w kameralnych warunkach, zazwyczaj wśród przyjaciół niż na zamówienie. Wśród nich znajdują się piosenki nagrane na debiutanckiej płycie z 1976 roku, które z wielkim sukcesem, zwieńczonym dwiema statuetkami Fryderyka powróciły na estradę dzięki współpracy Wodeckiego z zespołem Mitch & Mitch (m.in. Rzuć to wszystko, co złe, Panny mego dziadka, Ballada o Jasiu i Małgosi), a także te, które inspirują i łączą kolejne pokolenia m.in. w projekcie Wodecki/Pater, czy singlach Baranovskiego oraz polsko-francuskiego zespołu BEMY (Lubię wracać, tam gdzie byłem, czy Nad wszystko uśmiech twój). W zbiorze nie brakuje także największych przebojów, obecnych na festiwalu Wodecki Twist, jak Izolda, Opowiadaj mi tak, Zacznij od Bacha, czy Z Tobą chcę oglądać świat. W publikacji znajdziemy też piosenkę Chwytaj dzień, promującą album „Dobrze, że jesteś”, który powstał na kanwie niedokończonych utworów Zbigniewa Wodeckiego.
Aranżacje piosenek w opracowaniu na głos, fortepian i gitarę przygotował z dużą dozą wyobraźni i elegancji Krzysztof Herdzin – ceniony przez Wodeckiego pianista, kompozytor i producent muzyczny kilkudziesięciu albumów polskich wokalistów, m.in. Ireny Santor, Edyty Geppert, Katarzyny Groniec, Anny Serafińskiej czy Anny Marii Jopek. Autorką ilustracji na okładce jest Agata „Endo” Nowicka, najlepsza młoda polska ilustratorka według rankingu magazynu Press z 2011 roku, której prace opublikowały tak prestiżowe tytuły, jak New York Times Magazine i The New Yorker.
Publikacja powstała pod patronatem Fundacji im. Zbigniewa Wodeckiego. Zbiór ten rozpoczyna nową serię Polskiego Wydawnictwa Muzycznego pt. Klasycy polskiej piosenki, zawierającą opracowania muzyki rozrywkowej dla pianistów, wokalistów i gitarzystów. Nuty można zakupić w księgarni stacjonarnej PWM, w sklepie internetowym oraz w księgarniach muzycznych.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
