PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Łukasza Ciesiołkiewicza

2024-07-08

Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!

 

 

Marta Ptaszyńska, Mobile dla 2 perkusistów


Ten konkretny zbiór zapadł mi w pamięci bardzo wyraźnie. Być może przez to, że była to dla mnie pierwsza okazja do przygotowywania utworów Marty Ptaszyńskiej. Wykonując kolejne inwencje ze zbioru, nie ma się poczucia, że są to odarte z muzykalności zagadnienia/problemy techniczne spisane w formie partytury (jak to niestety często bywa we współczesnej literaturze perkusyjnej), a muzycznie uzasadniona, spójna treść.


Dopełniające się wzajemnie idee muzyczne realizowane zarówno na instrumentach melodycznych, jak i niemelodycznych, przeprowadzają odbiorcę przez stany niepewności, melancholii, grozy, błogości czy ekscytacji, a ich kolejność może być zdeterminowana przez wykonawców wedle własnego uznania. Sprawia to, że zbiór Mobile stanowi obowiązkową pozycję dla kogoś, kto chce poszerzyć swój repertuar koncertowy o pozycję dającą wielką swobodę interpretacyjną, a co za tym idzie jeszcze większą radość z przebywania na scenie.


Kazimierz Serocki, Fantasmagoria na fortepian i perkusję


Decydując się na włączenie „Fantasmagorii” do swojego repertuaru, zdawałem sobie sprawę z tego, że będzie to spore wyzwanie. Pamiętam minę akompaniatora po tym, gdy położyłem nuty na pulpit… Bezcenne!


Warto zaznaczyć, że nie jest to utwór wymagający od wykonawców astronomicznych umiejętności technicznych, natomiast jego największa trudność polega na nieustannym, wzajemnym słuchaniu się i reagowaniu na dynamicznie zmieniające się „konteksty”. Spokojne wymiany między perkusistą i pianistą, po pewnym czasie są zastępowane pełnymi ekspresji kulminacjami, angażującymi ogromną ilość technik i sposobów wydobywania dźwięku z fortepianu i instrumentów perkusyjnych.

 

fot. Ł. Ciesiołkiewicz


Dodatkowym atutem Fantasmagorii jest fakt, iż relatywnie długi utwór zdaje się „przelatywać” wykonawcom i odbiorcom dosłownie w mgnieniu oka. W zależności od interpretacji wykonanie może trwać nawet do 15 minut, jednak już po pierwszych uderzeniach czas wydaje się tracić na wartości kosztem głębokiego przeżywania kolejnych fragmentów utworu zarówno przez wykonawców, jak i przez słuchaczy. Jest to niewątpliwy kunszt autora będącego jednym z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku, który osiągnął mistrzostwo w posługiwaniu się fakturą perkusyjną.



Marta Ptaszyńska, ABC perkusisty


Tę pozycję z czystym sumieniem mogę polecić każdemu perkusiście. I bez znaczenia jest tu wiek i stopień zaawansowania, gdyż jest to swego rodzaju kompendium wiedzy na temat roli i sposobu gry na poszczególnych instrumentach perkusyjnych, sporządzone przez jedną z najbardziej kompetentnych osób w tej dziedzinie.


Sam pamiętam, jak korzystałem z niektórych ćwiczeń i etiud, będąc uczniem szkoły muzycznej, a potem wykorzystywałem te same ćwiczenia w pracy ze swoimi podopiecznymi. Jest to podręcznik napisany bardzo przejrzyście, porusza najważniejsze zagadnienia w grze na instrumentach perkusyjnych.
Niektóre z etiud i ćwiczeń rytmicznych zawartych w podręczniku w pierwszej kolejności proponuje się młodszym adeptom sztuki perkusyjnej (na przykład w szkole muzycznej I/II stopnia), jednak i starsi, będący na wyższym poziomie zaawansowania znajdą tu coś dla siebie i z powodzeniem odświeżą swoją wiedzę. Według mnie ABC perkusisty jest fantastyczną alternatywą dla zagranicznych pozycji, takich jak Practical Hints on Playing Percussion Instruments W. Barnetta czy Teaching Percussion G. D. Cooka.



Łukasz Ciesiołkiewicz to perkusista, kompozytor, producent muzyczny i pedagog, który ukończył Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Jest również absolwentem Szkoły Muzyki Nowoczesnej we Wrocławiu. Na stałe współpracuje z Filharmonią Opolską im. J. Elsnera, Orkiestrą Kameralną „Silesian Art Collective”, Orkiestrą Polskiego Radia Warszawie oraz New Lusatian Philharmonic Orchestra w Görlitz. Może także pochwalić się bogatym doświadczeniem pedagogicznym – współpracuje bowiem także z Państwową Szkołą Muzycznę I i II stopnia w Opolu, Państwową Szkołą Muzyczną I stopnia w Kędzierzynie-Koźlu, Prywatną Szkołą muzyczną „Tony” we Wrocławiu oraz ze studium musicalowym „Capitol” we Wrocławiu.


***

Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.

Siła prawykonań w polskiej muzyce najnowszej

To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.

Zapisz się na Kurs Edytorstwa Muzycznego!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.