PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Łukasza Ciesiołkiewicza

2024-07-08

Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!

 

 

Marta Ptaszyńska, Mobile dla 2 perkusistów


Ten konkretny zbiór zapadł mi w pamięci bardzo wyraźnie. Być może przez to, że była to dla mnie pierwsza okazja do przygotowywania utworów Marty Ptaszyńskiej. Wykonując kolejne inwencje ze zbioru, nie ma się poczucia, że są to odarte z muzykalności zagadnienia/problemy techniczne spisane w formie partytury (jak to niestety często bywa we współczesnej literaturze perkusyjnej), a muzycznie uzasadniona, spójna treść.


Dopełniające się wzajemnie idee muzyczne realizowane zarówno na instrumentach melodycznych, jak i niemelodycznych, przeprowadzają odbiorcę przez stany niepewności, melancholii, grozy, błogości czy ekscytacji, a ich kolejność może być zdeterminowana przez wykonawców wedle własnego uznania. Sprawia to, że zbiór Mobile stanowi obowiązkową pozycję dla kogoś, kto chce poszerzyć swój repertuar koncertowy o pozycję dającą wielką swobodę interpretacyjną, a co za tym idzie jeszcze większą radość z przebywania na scenie.


Kazimierz Serocki, Fantasmagoria na fortepian i perkusję


Decydując się na włączenie „Fantasmagorii” do swojego repertuaru, zdawałem sobie sprawę z tego, że będzie to spore wyzwanie. Pamiętam minę akompaniatora po tym, gdy położyłem nuty na pulpit… Bezcenne!


Warto zaznaczyć, że nie jest to utwór wymagający od wykonawców astronomicznych umiejętności technicznych, natomiast jego największa trudność polega na nieustannym, wzajemnym słuchaniu się i reagowaniu na dynamicznie zmieniające się „konteksty”. Spokojne wymiany między perkusistą i pianistą, po pewnym czasie są zastępowane pełnymi ekspresji kulminacjami, angażującymi ogromną ilość technik i sposobów wydobywania dźwięku z fortepianu i instrumentów perkusyjnych.

 

fot. Ł. Ciesiołkiewicz


Dodatkowym atutem Fantasmagorii jest fakt, iż relatywnie długi utwór zdaje się „przelatywać” wykonawcom i odbiorcom dosłownie w mgnieniu oka. W zależności od interpretacji wykonanie może trwać nawet do 15 minut, jednak już po pierwszych uderzeniach czas wydaje się tracić na wartości kosztem głębokiego przeżywania kolejnych fragmentów utworu zarówno przez wykonawców, jak i przez słuchaczy. Jest to niewątpliwy kunszt autora będącego jednym z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku, który osiągnął mistrzostwo w posługiwaniu się fakturą perkusyjną.



Marta Ptaszyńska, ABC perkusisty


Tę pozycję z czystym sumieniem mogę polecić każdemu perkusiście. I bez znaczenia jest tu wiek i stopień zaawansowania, gdyż jest to swego rodzaju kompendium wiedzy na temat roli i sposobu gry na poszczególnych instrumentach perkusyjnych, sporządzone przez jedną z najbardziej kompetentnych osób w tej dziedzinie.


Sam pamiętam, jak korzystałem z niektórych ćwiczeń i etiud, będąc uczniem szkoły muzycznej, a potem wykorzystywałem te same ćwiczenia w pracy ze swoimi podopiecznymi. Jest to podręcznik napisany bardzo przejrzyście, porusza najważniejsze zagadnienia w grze na instrumentach perkusyjnych.
Niektóre z etiud i ćwiczeń rytmicznych zawartych w podręczniku w pierwszej kolejności proponuje się młodszym adeptom sztuki perkusyjnej (na przykład w szkole muzycznej I/II stopnia), jednak i starsi, będący na wyższym poziomie zaawansowania znajdą tu coś dla siebie i z powodzeniem odświeżą swoją wiedzę. Według mnie ABC perkusisty jest fantastyczną alternatywą dla zagranicznych pozycji, takich jak Practical Hints on Playing Percussion Instruments W. Barnetta czy Teaching Percussion G. D. Cooka.



Łukasz Ciesiołkiewicz to perkusista, kompozytor, producent muzyczny i pedagog, który ukończył Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Jest również absolwentem Szkoły Muzyki Nowoczesnej we Wrocławiu. Na stałe współpracuje z Filharmonią Opolską im. J. Elsnera, Orkiestrą Kameralną „Silesian Art Collective”, Orkiestrą Polskiego Radia Warszawie oraz New Lusatian Philharmonic Orchestra w Görlitz. Może także pochwalić się bogatym doświadczeniem pedagogicznym – współpracuje bowiem także z Państwową Szkołą Muzycznę I i II stopnia w Opolu, Państwową Szkołą Muzyczną I stopnia w Kędzierzynie-Koźlu, Prywatną Szkołą muzyczną „Tony” we Wrocławiu oraz ze studium musicalowym „Capitol” we Wrocławiu.


***

Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.

Najczęściej czytane:

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.

 

Karol Szymanowski bohaterem słuchowiska w reżyserii Mateusza Pakuły. Premiera radiowa już w czerwcu.

Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.

 

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!