Aktualności
Dlaczego uwielbiano Paderewskiego? O kompozytorze, który stał się celebrytą
2024-07-16
Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.
W konkursie nadesłane zostało ponad 30 anonimowych zgłoszeń. Wyłoniona laureatka, Magdalena Majewska, zachwyciła jury próbką swojego pióra, a werdykt był jednogłośny. Znakiem rozpoznawczym autorki jest lekki i obrazowy język, plastyczne opisy, a także umiejętność budowania literackiego portretu – w osobisty, wręcz intymny sposób. Po przeczytaniu książki pozostaje nieodparte wrażenie, jakby znało się kompozytora osobiście. A co o nim wiemy?
Innowator, prekursor, wizjoner – człowiek jedyny w swoim rodzaju
Ignacy Jan Paderewski to postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz niepodległościowy. Jako dziecko marzył, żeby stać się „kimś” i uratować ojczyznę. To marzenie spełnił. Dzięki zdolnościom i tytanicznej pracy został pianistą uwielbianym na wszystkich kontynentach, najlepiej zarabiającym w historii idolem, gwiazdą, celebrytą. Swoją mocną pozycję wykorzystał w osobistej walce o polską niepodległość.

Paderewski to książka, od której trudno się oderwać. Narracja prowadzona jest jak w dobrym kryminale – autorka po kolei odkrywa kolejne oblicza Paderewskiego, koncentrując się na rozmaitych aspektach jego działalności: artystycznej i politycznej. Choć książka wydana została w kieszonkowym rozmiarze, Majewska zgrabnie wypełniła ją mnóstwem detali z życia kompozytora. Zasięgnęła przy tym opinii specjalistów, badaczy, muzyków, dyrygentów, dzięki czemu opowieść uzupełniona została o różne perspektywy.
Ignacy Jan Paderewski, który wyłonił się z publikacji to człowiek bliski czytelnikowi. Oprócz muzycznej i politycznej strony, objawił się jako miłośnik przyrody (a w szczególności drzew), pasjonat, nieszczędzący pieniędzy ekscentryk, który podróżował prywatnym wagonem wyposażonym w fortepian. A przy tym był obdarzonym ogromnym poczuciem humoru i niezwykle aktywnym człowiekiem, który w pełni poświęcał się temu, co robił.
Najnowsza Mała Monografia to opowieść pełna świeżości. To przestrzeń do bliższego poznania bohatera. To także fantastyczna lektura na wakacyjne (i nie tylko) podróże. Paderewski porywał tłumy – swoją grą i talentem oratorskim. Niech teraz porwie czytelników swoją historią.

Letnie spotkania z Paderewskim
Paderewski stanie się również bohaterem aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podczas jubileuszowej 10 edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie. Na Scenie Głównej 6 sierpnia br. publiczność spotka się z kompozytorem dwukrotnie. O godzinie 13.00 odbędzie się spotkanie autorskie z Magdaleną Majewską – autorką książki oraz Danielem Cichym, dyrektorem – redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W rozmowie z Nulą Stankiewicz opowiedzą o kompozytorze i uchylą rąbka tajemnicy na temat organizowania i wygrywania konkursów pisarskich.
Tego samego dnia, wieczorem o godzinie 21.00, reinterpretacje kompozycji Paderewskiego wybrzmią w wykonaniu Krzysztofa Herdzina. Podczas koncertu usłyszymy utwory z płyty IMPRESSIONS ON PADEREWSKI, która jest częścią serii REVISIONS wytwórni płytowej ANAKLASIS, działającej pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
To jednak nie wszystko! W piątek 19 lipca na kanale YouTube PWM i wybranych platformach streamingowych pojawi się premierowy odcinek podcastu DNA Muzyki Polskiej w całości poświęcony Małej Monografii i jej bohaterowi. W ciepłej rozmowie z Moniką Zając, Magdalena Majewska opowie skąd wzięła się u niej fascynacja Paderewskim, co w nim polubiła i o tym co trzeba zmienić w kontekście powszechnej świadomości na jego temat.
O autorce:
Magdalena Majewska – tłumaczka i dziennikarka. Od 2011 pracuje w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP, w ramach projektów polskiej dyplomacji publicznej i kulturalnej promuje za granicą polską kulturę, język, naukę i sport. Jest współautorką pierwszej edycji (2021) i autorką drugiej edycji (2024) projektu „Outstanding Polish Women”, ukazującego wybitne osiągnięcia polskich kobiet. Wcześniej przez kilka lat publikowała w tygodniku „Newsweek Polska” artykuły popularnonaukowe o zwierzętach, roślinach, zdrowiu, a także odkryciach archeologicznych. Hobbystycznie graficzka komputerowa, autorka m.in. plakatów (jej praca zajęła trzecie miejsce w konkursie na plakat z okazji 65-lecia Totalizatora Sportowego) oraz logotypów okolicznościowych (np. Rok Mikołaja Kopernika 2023). Odpoczywa aktywnie, z rodziną, na łyżwach, nartach, pod żaglami, na górskich szlakach i podróżując śladami wybitnych Polaków, najchętniej Ignacego Jana Paderewskiego.
Premierową książkę można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.