Aktualności
Sierpniowe premiery utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2024-08-01
Najnowsze kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Łukaszewskiego zwrócą naszą uwagę w stronę refleksji o historii, umacniania pamięci oraz kultywowania tradycji. Prawykonania odbędą się w Lusławicach i Białymstoku.
Kwadryptyk powstańczy - osobisty hołd Joanny Wnuk-Nazarowej
Cykl pieśni na 6-głosowy chór mieszany, zatytułowany Kwadryptyk powstańczy kompozytorka napisała późną wiosną tego roku na zamówienie Chóru Polskiego Radia – Lusławice. W kolejnych częściach dzieła Joanna Wnuk-Nazarowa wykorzystała utwory poetów związanych z tragicznym losem stolicy Polski i jej mieszkańców w czasie okupacji hitlerowskiej: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Eugeniusza Kolanki, Janiny Wójcickiej-Banachowej, Artura Międzyrzeckiego i Antoniego Słonimskiego. Wybrane teksty dają obraz zniszczeń miasta podczas inwazji we wrześniu 1939 roku, nadziei na rychłe odrodzenie się potęgi i dumy Warszawy, ukazują nastroje ludności gnębionej przez okupanta poprzez łapanki, kaźnie i egzekucje, przygotowania do wybuchu powstania, wreszcie samą walkę. Prolog to dedykacja, połączona w Epilogu z hołdem złożonym zarówno walecznym, jak i cichym Bohaterom. Kwadryptyk powstańczy jest też osobistym akcentem artystki, której ojciec był żołnierzem Armii Krajowej, a w roku 1944 roku walczył w powstaniu warszawskim.

Koncert Chóru Polskiego Radia – Lusławice wpisuje się w ogólnopolskie obchody 80. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego, która przypada 1 sierpnia. W wybranych kompozycjach składających się na repertuar wydarzenia artyści oddają hołd Bohaterom walczącym w imię wolności, prawdy i Ojczyzny. Serdecznie zapraszamy, aby wsłuchać się w poruszające słowa i melodie, a tym samym uczcić pamięć o naszych przodkach oddających życie za Polskę. – zachęcają organizatorzy.
Prawykonanie odbędzie się 3 sierpnia, o godz. 18:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach – bogatej historycznie wsi, ukochanej przez Krzysztofa Pendereckiego, pedagoga oraz mentora Joanny Wnuk-Nazarowej. Chórem Polskiego Radia – Lusławice zadyryguje Maria Piotrowska-Bogalecka. W programie wydarzenia zabrzmią także utwory z repertuaru nawiązującego do tematyki powstania warszawskiego Zygmunta Koniecznego, Józefa Świdra i Romana Padlewskiego – kompozytora, biorącego udział w walkach. Padlewski zmarł 16 sierpnia 1944 roku, w wieku zaledwie 29 lat, w wyniku obrażeń poniesionych podczas powstania. Stabat Mater na chór mieszany a cappella, które zostanie wykonane w Lusławicach, to najbardziej dojrzałe jego dzieło. Kompozytor zawarł w nim bezmiar emocji związanych z walką o wyzwolenie. Koncert odbędzie się w ramach 12. edycji Festiwalu Muzyki Emanacje i zostanie powtórzony 4 sierpnia o godz. 17:00 w Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa Nila w Krakowie.
Muzyczne wizytówki #22 | Roman Padlewski
Wielki finał Międzynarodowego Festiwalu „Metastasio Bez Granic”
Prapremiera najnowszej opery Pawła Łukaszewskiego, zatytułowanej JOASZ – KRÓL JUDZKI, w wersji koncertowej w dwóch aktach, odbędzie się w ramach II Międzynarodowego Festiwalu „Metastasio Bez Granic”. To właśnie włoski poeta i librecista, a także nawiązanie do tradycji operowej z XVIII wieku stało się głównym impulsem do skomponowania przez Pawła Łukaszewskiego opery o biblijnej postaci ze Starego Testamentu. Libretta oper Metastasia, tłumaczone przez Bazylego Popiela, znalazły się w Supraskim Wydawnictwie Ojców Bazylianów.

Inspiracją budowania programu Festiwalu wokół życia i twórczości słynnego librecisty Metastasia, stały się tłumaczenia librett artysty na język polski. Były one drukowane w supraskim wydawnictwie ojców bazylianów w XVIII wieku. Metastasio był wówczas jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci w świecie operowym. Reżyser Michał Znaniecki pod wpływem entuzjazmu związanego z tym muzykologicznym i historycznym odkryciem, zbudował bogaty program Festiwalu z perspektywą kolejnych edycji, które będą rozwijały temat librett tłumaczonych na język polski i drukowanych w Supraślu. Tegoroczna edycja Festiwalu tematycznie odnosić się będzie do postaci ze Starego Testamentu – Joasza, Króla Judy. – tłumaczą ideę Festiwalu jego organizatorzy.
Kompozytor, operując bogatym aparatem orkiestrowym i wokalnym (6 solistów, orkiestra i chór mieszany), wykorzystał szerokie możliwości w zakresie harmonii, kolorystyki i faktury oraz eksponowania poszczególnych głosów, nadając dziełu bogatą dramaturgię emocjonalną i muzyczną. Libretto do „Joasza” w języku polskim powstało w 1782 roku. Dzieło po raz pierwszy wykonają: Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Massimo Mazzeo oraz soliści: Anna Wolfinger, Paulina Boreczko, Joanna Motulewicz, Paweł Cichoński, Tomasz Rak oraz Krzysztof Szyfman. Prapremiera opery, wieńcząca festiwal, odbędzie się na Dużej Scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej 18 sierpnia 2024 roku, a poprzedzi ją spotkanie z kompozytorem, które rozpocznie się o godz. 16:30 (Scena Kameralna Orkiestry i Filharmonii Podlaskiej). Szczegółowe informacje i bilety dostępne są na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.