Aktualności
Bez pudru i bez patosu. Poruszający wywiad rzeka z Olgą Pasiecznik
2024-08-13
O miłości, tożsamości i człowieczeństwie. „Bez makijażu” – szczera i pełna mądrości życiowej rozmowa Olgi Pasiecznik z Agatą Kwiecińską – już wkrótce trafi na półki księgarń. Publikacja dołączy do bestsellerowej serii „Opera” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, stając się lekturą obowiązkową nie tylko dla miłośników sztuk scenicznych.
Olga Pasiecznik, pochodząca z Ukrainy, ale mocno zakorzeniona w Polsce wybitna sopranistka i pedagog, ma na koncie ponad pięćdziesiąt partii operowych, które przyniosły jej uznanie krytyki i publiczności. Obdarzona ogromnym talentem, dzięki tytanicznej pracy i samozaparciu zbudowała międzynarodową karierę – choć słowa tego nie lubi. Występuje na najważniejszych scenach europejskich i światowych, także w repertuarze oratoryjnym, symfonicznym i kameralnym.
W rozmowie z dziennikarką Agatą Kwiecińską opowiada o swojej historii, drodze artystycznej, o wyzwaniach, z którymi nieustannie musi się mierzyć. Otwiera czytelnikom oczy na trudy dzieciństwa, dorastania i początków kariery w realiach ZSRR. Opowiada o relacjach, a także o tym jak radzi sobie z łączeniem kariery i życia rodzinnego – w końcu to rodzina jest dla niej najważniejsza. Bez makijażu to książka o braniu odpowiedzialności, o mówieniu „nie” bez poczucia winy, o duchowości. Wreszcie o muzyce.
O Oldze Pasiecznik mówi się, że „ma to coś”, co porywa publiczność, co wciąga w przeżywaną muzykę. Śpiewa z pasją, nienaganną techniką, ale również z zapleczem merytorycznym. Nad repertuarem pracuje świadomie, nie tylko pod względem wykonawczym, ale za każdą arią stoi ogromny nakład pracy intelektualnej. W wywiadzie z Agatą Kwiecińską opowiada o tym, jak przygotowuje się do ról i koncertów, jakie utwory przynoszą jej największą satysfakcję i o marzeniach repertuarowych. Bez makijażu to rozmowa z artystką świadomą, spełnioną, która wie czego chce – zarówno w życiu, jak i na scenie.
Chwile samotności ze swoim wewnętrznym człowiekiem są bardzo ważne, by usłyszeć siebie i zrozumieć, gdzie jest prawdziwy skarb i co jest źródłem, z którego będę czerpał dalej. Jest to potrzebne również do głębszej refleksji na temat tego, kim jestem jako artysta. Bo w gruncie rzeczy musimy zrozumieć, że jesteśmy tylko medium pomiędzy kompozytorem a słuchaczem, i taka jest nasza prawdziwa rola – służebna.
Fragment książki
Głos Olgi Pasiecznik jest doniosły nie tylko na scenie. Na temat obecnej sytuacji Ukrainy – jej pierwszej ojczyzny – wypowiada się stanowczo i bezkompromisowo. Od 2014 roku stawia sprawę radykalnie, odmawiając wykonywania muzyki rosyjskiej i współpracy ze zwolennikami reżimu. Temat okrutnego konfliktu powraca w wywiadzie wielokrotnie. Świadoma swojej powinności wobec ojczyzny jednoznacznie krytykuje postawy usprawiedliwiające, czy wybielające wojnę. Jednocześnie nieustannie angażuje się w działalność społeczną i humanitarną.
Premierową książkę Bez makijażu. Olga Pasiecznik w rozmowie z Agatą Kwiecińską już od 23 sierpnia br. będzie można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
O autorkach:
Olga Pasiecznik (Pasichnyk) – sopranistka; pedagog. Urodziła się w Ukrainie w rodzinie naukowców. Studia wokalne odbyła w Konserwatorium w Kijowie. W czasie studiów podyplomowych w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w 1993 roku zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a pięć lat później na scenie Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu jako Pamina w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta.
Ma na koncie ponad pięćdziesiąt partii, między innymi w operach Georges’a Bizeta, Claude’a Debussy’ego, Christopha Willibalda Glucka, Georga Friedricha Händla, Claudia Monteverdiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Giacoma Pucciniego, Francisa Poulenca, Gioacchina Rossiniego, Giuseppe Verdiego, Carla Marii von Webera oraz kompozytorów współczesnych, które przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Występowała między innymi w Opéra national de Paris – Opéra Bastille, Palais Garnier, Théâtre des Champs-Élysées, Théâtre du Châtelet, Salle Pleyel w Paryżu, Het Concertgebouw w Amsterdamie, Komische Oper Berlin, Konzerthaus Berlin, Filharmonii Berlińskiej, Elbphilharmonie w Hamburgu, Teatro Real w Madrycie, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Bayerische Staatsoper, Münchner Philharmoniker, Palais des beaux-arts, Théâtre royal de la Monnaie w Brukseli, Theater an der Wien, Bregenzer Festspiele, Grand Théâtre de Genève, Ooppera Baletti w Helsinkach, Vlaamse Opera w Antwerpii, Tokyo Suntory Hall, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Polskiej Operze Królewskiej. Wykonuje rozległy repertuar kameralny oraz recitale z siostrą pianistką Natalią Pasiecznik.
Występowała w licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych w najważniejszych salach koncertowych w niemal wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Chinach, Japonii i Australii. Wielokrotnie współpracowała z najwybitniejszymi światowymi orkiestrami pod batutą znamienitych dyrygentów, między innymi: Ivora Boltona, Andrzeja Boreyki, Jeana-Claude’a Casadesusa, Marka Eldera, René Jacobsa, Christophera Hogwooda, Philippe’a Herreweghego, Jerzego Maksymiuka, Jeana-Claude’a Malgoire’a, Kazushiego Ōno, Krzysztofa Pendereckiego, Trevora Pinnocka, Marcella Viottiego.
Laureatka międzynarodowych konkursów wokalnych w s’Hertogenbosch w Holandii, Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Otrzymała Paszport „Polityki” (1997), nagrody polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk” (1997, 2004, 2018), nagrodę „Orfeusz” Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1999), Złoty Krzyż Zasługi (2001), Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszą kobiecą rolę operową (2004), doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie muzyki (2011). W 2012 roku została odznaczona Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, a w 2023 roku Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Agata Kwiecińska – dziennikarka muzyczna. W latach 2005–2019 roku i ponownie od lutego 2024 roku związana z Programem II Polskiego Radia, gdzie prowadziła między innymi autorskie audycje Five o’clock i Po herbacie. Była redaktor naczelna portalu „Muzykoteka Szkolna” Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, poświęconego edukacji muzycznej. Współpracowała także z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina jako rzeczniczka prasowa XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz z TVP Kultura podczas Konkursów: XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2021) i XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego (2022). Publikowała między innymi w „Ruchu Muzycznym”, Dwutygodnik.com, „Tygodniku Powszechnym” i polskiej edycji „Deutsche Welle”. Od września 2020 do czerwca 2024 roku kierowała warszawskim oddziałem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Najczęściej czytane:
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.