Aktualności
Bez pudru i bez patosu. Poruszający wywiad rzeka z Olgą Pasiecznik
2024-08-13
O miłości, tożsamości i człowieczeństwie. „Bez makijażu” – szczera i pełna mądrości życiowej rozmowa Olgi Pasiecznik z Agatą Kwiecińską – już wkrótce trafi na półki księgarń. Publikacja dołączy do bestsellerowej serii „Opera” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, stając się lekturą obowiązkową nie tylko dla miłośników sztuk scenicznych.
Olga Pasiecznik, pochodząca z Ukrainy, ale mocno zakorzeniona w Polsce wybitna sopranistka i pedagog, ma na koncie ponad pięćdziesiąt partii operowych, które przyniosły jej uznanie krytyki i publiczności. Obdarzona ogromnym talentem, dzięki tytanicznej pracy i samozaparciu zbudowała międzynarodową karierę – choć słowa tego nie lubi. Występuje na najważniejszych scenach europejskich i światowych, także w repertuarze oratoryjnym, symfonicznym i kameralnym.
W rozmowie z dziennikarką Agatą Kwiecińską opowiada o swojej historii, drodze artystycznej, o wyzwaniach, z którymi nieustannie musi się mierzyć. Otwiera czytelnikom oczy na trudy dzieciństwa, dorastania i początków kariery w realiach ZSRR. Opowiada o relacjach, a także o tym jak radzi sobie z łączeniem kariery i życia rodzinnego – w końcu to rodzina jest dla niej najważniejsza. Bez makijażu to książka o braniu odpowiedzialności, o mówieniu „nie” bez poczucia winy, o duchowości. Wreszcie o muzyce.
O Oldze Pasiecznik mówi się, że „ma to coś”, co porywa publiczność, co wciąga w przeżywaną muzykę. Śpiewa z pasją, nienaganną techniką, ale również z zapleczem merytorycznym. Nad repertuarem pracuje świadomie, nie tylko pod względem wykonawczym, ale za każdą arią stoi ogromny nakład pracy intelektualnej. W wywiadzie z Agatą Kwiecińską opowiada o tym, jak przygotowuje się do ról i koncertów, jakie utwory przynoszą jej największą satysfakcję i o marzeniach repertuarowych. Bez makijażu to rozmowa z artystką świadomą, spełnioną, która wie czego chce – zarówno w życiu, jak i na scenie.
Chwile samotności ze swoim wewnętrznym człowiekiem są bardzo ważne, by usłyszeć siebie i zrozumieć, gdzie jest prawdziwy skarb i co jest źródłem, z którego będę czerpał dalej. Jest to potrzebne również do głębszej refleksji na temat tego, kim jestem jako artysta. Bo w gruncie rzeczy musimy zrozumieć, że jesteśmy tylko medium pomiędzy kompozytorem a słuchaczem, i taka jest nasza prawdziwa rola – służebna.
Fragment książki

Głos Olgi Pasiecznik jest doniosły nie tylko na scenie. Na temat obecnej sytuacji Ukrainy – jej pierwszej ojczyzny – wypowiada się stanowczo i bezkompromisowo. Od 2014 roku stawia sprawę radykalnie, odmawiając wykonywania muzyki rosyjskiej i współpracy ze zwolennikami reżimu. Temat okrutnego konfliktu powraca w wywiadzie wielokrotnie. Świadoma swojej powinności wobec ojczyzny jednoznacznie krytykuje postawy usprawiedliwiające, czy wybielające wojnę. Jednocześnie nieustannie angażuje się w działalność społeczną i humanitarną.
Premierową książkę Bez makijażu. Olga Pasiecznik w rozmowie z Agatą Kwiecińską już od 23 sierpnia br. będzie można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
O autorkach:
Olga Pasiecznik (Pasichnyk) – sopranistka; pedagog. Urodziła się w Ukrainie w rodzinie naukowców. Studia wokalne odbyła w Konserwatorium w Kijowie. W czasie studiów podyplomowych w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w 1993 roku zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a pięć lat później na scenie Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu jako Pamina w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta.
Ma na koncie ponad pięćdziesiąt partii, między innymi w operach Georges’a Bizeta, Claude’a Debussy’ego, Christopha Willibalda Glucka, Georga Friedricha Händla, Claudia Monteverdiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Giacoma Pucciniego, Francisa Poulenca, Gioacchina Rossiniego, Giuseppe Verdiego, Carla Marii von Webera oraz kompozytorów współczesnych, które przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Występowała między innymi w Opéra national de Paris – Opéra Bastille, Palais Garnier, Théâtre des Champs-Élysées, Théâtre du Châtelet, Salle Pleyel w Paryżu, Het Concertgebouw w Amsterdamie, Komische Oper Berlin, Konzerthaus Berlin, Filharmonii Berlińskiej, Elbphilharmonie w Hamburgu, Teatro Real w Madrycie, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Bayerische Staatsoper, Münchner Philharmoniker, Palais des beaux-arts, Théâtre royal de la Monnaie w Brukseli, Theater an der Wien, Bregenzer Festspiele, Grand Théâtre de Genève, Ooppera Baletti w Helsinkach, Vlaamse Opera w Antwerpii, Tokyo Suntory Hall, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Polskiej Operze Królewskiej. Wykonuje rozległy repertuar kameralny oraz recitale z siostrą pianistką Natalią Pasiecznik.
Występowała w licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych w najważniejszych salach koncertowych w niemal wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Chinach, Japonii i Australii. Wielokrotnie współpracowała z najwybitniejszymi światowymi orkiestrami pod batutą znamienitych dyrygentów, między innymi: Ivora Boltona, Andrzeja Boreyki, Jeana-Claude’a Casadesusa, Marka Eldera, René Jacobsa, Christophera Hogwooda, Philippe’a Herreweghego, Jerzego Maksymiuka, Jeana-Claude’a Malgoire’a, Kazushiego Ōno, Krzysztofa Pendereckiego, Trevora Pinnocka, Marcella Viottiego.
Laureatka międzynarodowych konkursów wokalnych w s’Hertogenbosch w Holandii, Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Otrzymała Paszport „Polityki” (1997), nagrody polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk” (1997, 2004, 2018), nagrodę „Orfeusz” Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1999), Złoty Krzyż Zasługi (2001), Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszą kobiecą rolę operową (2004), doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie muzyki (2011). W 2012 roku została odznaczona Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, a w 2023 roku Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Agata Kwiecińska – dziennikarka muzyczna. W latach 2005–2019 roku i ponownie od lutego 2024 roku związana z Programem II Polskiego Radia, gdzie prowadziła między innymi autorskie audycje Five o’clock i Po herbacie. Była redaktor naczelna portalu „Muzykoteka Szkolna” Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, poświęconego edukacji muzycznej. Współpracowała także z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina jako rzeczniczka prasowa XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz z TVP Kultura podczas Konkursów: XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2021) i XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego (2022). Publikowała między innymi w „Ruchu Muzycznym”, Dwutygodnik.com, „Tygodniku Powszechnym” i polskiej edycji „Deutsche Welle”. Od września 2020 do czerwca 2024 roku kierowała warszawskim oddziałem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Najczęściej czytane:
W niedzielny poranek 21 grudnia, chwilę przed godziną dziewiątą, z Krakowa wyruszył Pociąg Wypełniony Muzyką, inaugurując ogólnopolską akcję Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jubileuszowy pociąg zakończył w wielkim stylu całoroczne obchody 80-lecia oficyny.
Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.