PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Przenikania na 67. Warszawskiej Jesieni

2024-09-19

20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.

 

 

Tej Jesieni, podczas blisko siedemdziesiąt wydarzeń z koncertami, performansami, spotkaniami i warsztatami oraz kilkunastu różnorodnych inicjatyw towarzyszących, spotkają się artyści i zespoły nieczęsto goszczące razem na tym samym festiwalu.


Tegoroczna edycja pokazuje, na ile znaki pamięci są transformowane i adaptowane jako język współczesny. Pokazujemy, że pamięć jest nowoczesna mówił na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia Jerzy Kornowicz, dyrektor "Warszawskiej Jesieni". – To, co dawne, także spoza mainstreamu i „niebezpiecznie” popularne, może zostać przetworzone w wyrafinowane tworzywo sztuki współczesnej. Ujmując sprawę bardziej detalicznie: obserwujemy na Festiwalu wędrówkę znaków muzycznych i agregatów dźwiękowych od muzyki klasycznej, dawnej, tradycyjnej, jazzu, improwizacji, muzyki klubowej, piosenki, avant-popu i nowej muzyki tanecznej ku wielkiemu i złożonemu polu dźwiękowemu muzyki współczesnej, mającemu tendencje do rozszerzania się z prędkością co najmniej dźwięku. Ktoś powie, że to zbyt dużo jak na jeden festiwal. Słusznie. Tym bardziej, że prezentujemy ten proces nieustannie, każdej Jesieni. Niemniej jako temat ustanawiany jest on po raz pierwszy.wyjaśniają ideę tegorocznej odsłony festiwalu jego Organizatorzy.

 


W ramach głównego nurtu Festiwalu zabrzmi sześćdziesiąt pięć utworów, w tym trzydzieści dziewięć prawykonań. Pierwsze z nich już podczas koncertu inaugurującego festiwal, w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Yaroslava Shemeta (20.09, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa). W programie m.in. it’s fine, isn’t it? Pawła Szymańskiego na flet i orkiestrę symfoniczną. Podczas festiwalu odbędą się także prawykonania dziesięciu piosenek do tekstów Grzegorza Uzdańskiego, skomponowanych m.in. przez kompozytorów związanych z naszą Oficyną: Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Malinowskiego. Piosenki wykona 24 i 25.09 w TR Warszawa zbuntowana orkiestra podwórkowa Hańba!, znana z repertuaru punkrockowego, folkowego i klezmerskiego.

 

Z kolei w czasie koncertu finałowego 28.09 w Filharmonii Narodowej po raz pierwszy zabrzmi Beatles(s) na orkiestrę symfoniczną – najnowszy utwór Pawła Hendricha. Także w paśmie wydarzeń Mała Warszawska Jesień przewidziano nowości – 28.09 w Basenie Artystycznym odbędzie się premiera opery ekologicznej Szczur i Drzewo, skomponowanej przez Jerzego Kornowicza do libretta Urszuli Zajączkowskiej. Wybrane koncerty z 67. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" będą transmitowane na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.


Warszawska Jesień to okazja do spotkania z wykonawcami i twórcami. Szczególnie polecamy spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem połączone z premierą książki Granice niczego. Wydarzenie odbędzie się w Siedzibie Związku Kompozytorów Polskich w sobotę, 21.09 o godz. 17:00, wstęp wolny.


Tegoroczna edycja festiwalu poświęcona jest, pamięci Andrzeja Markowskiego dyrygenta, kompozytora, organizatora wielu festiwali i instytucji, artysty i człowieka wielu talentów i aktywności, który tworzył Warszawską Jesień na przestrzeni kilku dekad.


Partnerem 67. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.


Najczęściej czytane:

Przenikania na 67. Warszawskiej Jesieni

20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.

Kurs Edytorstwa Muzycznego – ruszyły zapisy!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.

Gdzie są granice niczego? Dźwiękowe uniwersum Krzysztofa Knittla

Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Agata Zubel nominowana do Nagrody Kompozytorskiej Fundacji Księcia Pierre'a z Monako

Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.

Wśród barwnych ogrodów, przy dźwiękach dzwonów. Wrześniowe premiery najnowszej muzyki polskiej

Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.

Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik

Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.

ANAKLASIS na fali. #WYOSTRZSŁUCH na Radio Kraków

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Radio Kraków i marka płytowa ANAKLASIS zapraszają do Krakowa na jesienne koncerty, podczas których zabrzmi twórczość najwybitniejszych polskich kompozytorów we współczesnych reinterpretacjach znakomitych artystów sceny jazzowej i muzyki klasycznej. Cykl koncertów ANAKLASIS na fali w studiu koncertowym i na antenie radiowej rozpocznie się 12 września.

Bez pudru i bez patosu. Poruszający wywiad rzeka z Olgą Pasiecznik

O miłości, tożsamości i człowieczeństwie. „Bez makijażu” – szczera i pełna mądrości życiowej rozmowa Olgi Pasiecznik z Agatą Kwiecińską – już wkrótce trafi na półki księgarń. Publikacja dołączy do bestsellerowej serii „Opera” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, stając się lekturą obowiązkową nie tylko dla miłośników sztuk scenicznych.

 

Wspieramy wykonania muzyki polskiej – co nowego w TUTTI.pl?

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Mowa o TUTTI.pl – wyjątkowym przedsięwzięciu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który już od siedmiu lat wspiera wykonawstwo muzyki polskiej. Jakie nowości czekają nas w programie?

Sierpniowe premiery utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Najnowsze kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Łukaszewskiego zwrócą naszą uwagę w stronę refleksji o historii, umacniania pamięci oraz kultywowania tradycji. Prawykonania odbędą się w Lusławicach i Białymstoku.