Aktualności
Moniuszko na nowo! 27. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego
2024-10-08
Uwertura do Parii, mazur z Halki, aria Skołuby, Dziad i baba… W Bielsku-Białej rusza 27. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Tegoroczna edycja poświęcona jest twórczości Stanisława Moniuszki. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są partnerami wydarzenia.
Trzy festiwalowe dni – od 10 do 12 października – upłyną pod znakiem Moniuszkowskich evergreenów, a melomani poznają wiele twarzy kompozytora. W repertuarze znajdziemy m.in. recital pieśni światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego (przy fortepianie Lech Napierała). Miłośnicy opery docenią koncertowe wykonanie Strasznego dworu w wykonaniu Polskiej Opery Królewskiej. Współczesne jazzowe i rozrywkowe aranżacje utworów ze Śpiewnika domowego wybrzmią podczas koncertu inauguracyjnego z udziałem Kasi Moś, Doroty Miśkiewicz, Janusza Radka i bandu Pawła Tomaszewskiego, którym towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza. Wydarzenia odbędą się w Bielskim Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej.
Uzupełnieniem wieczornych koncertów będą przedpołudniowe wydarzenia towarzyszące –koncert edukacyjny Bielskiego Towarzystwa Muzycznego oraz koncert Chórów i Orkiestry Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki.
Festiwal Kompozytorów Polskich odbywa się w Bielsku-Białej od 1996 roku. Od samego początku jego patronem był Henryk Mikołaj Górecki. Od 2010 roku Festiwal nosi imię kompozytora. W 2005 roku to na tym festiwalu doszło do światowego prawykonania III Kwartetu smyczkowego „Pieśni śpiewają" H.M. Góreckiego przez Kronos Quartet. Organizatorem Festiwalu jest Bielskie Centrum Kultury im. M. Koterbskiej. Współorganizatorami są: Województwo Śląskie, Ars Cameralis, Bielskie Towarzystwo Muzyczne i Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej, partnerami: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, „Ruch Muzyczny” i Studio Filmów Rysunkowych. Mecenasem Festiwalu jest Gmina Bielsko-Biała, a sponsorem: Audi Bielsko-Biała. Patronami medialnymi są: TVP Kultura, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, „Kronika Beskidzka”, Beskidzka24.pl, bielsko.biala.pl i Radio Bielsko. Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie organizatora.
Najczęściej czytane:
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.
Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.