PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Moniuszko na nowo! 27. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego

2024-10-08

Uwertura do Parii, mazur z Halki, aria Skołuby, Dziad i baba… W Bielsku-Białej rusza 27. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Tegoroczna edycja poświęcona jest twórczości Stanisława Moniuszki. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są partnerami wydarzenia.

 

Trzy festiwalowe dni – od 10 do 12 października – upłyną pod znakiem Moniuszkowskich evergreenów, a melomani poznają wiele twarzy kompozytora. W repertuarze znajdziemy m.in. recital pieśni światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego (przy fortepianie Lech Napierała). Miłośnicy opery docenią koncertowe wykonanie Strasznego dworu w wykonaniu Polskiej Opery Królewskiej. Współczesne jazzowe i rozrywkowe aranżacje utworów ze Śpiewnika domowego wybrzmią podczas koncertu inauguracyjnego z udziałem Kasi Moś, Doroty Miśkiewicz, Janusza Radka i bandu Pawła Tomaszewskiego, którym towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza. Wydarzenia odbędą się w Bielskim Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej.


Uzupełnieniem wieczornych koncertów będą przedpołudniowe wydarzenia towarzyszące –koncert edukacyjny Bielskiego Towarzystwa Muzycznego oraz koncert Chórów i Orkiestry Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki.


Festiwal Kompozytorów Polskich odbywa się w Bielsku-Białej od 1996 roku. Od samego początku jego patronem był Henryk Mikołaj Górecki. Od 2010 roku Festiwal nosi imię kompozytora. W 2005 roku to na tym festiwalu doszło do światowego prawykonania III Kwartetu smyczkowego „Pieśni śpiewają" H.M. Góreckiego przez Kronos Quartet. Organizatorem Festiwalu jest Bielskie Centrum Kultury im. M. Koterbskiej. Współorganizatorami są: Województwo Śląskie, Ars Cameralis, Bielskie Towarzystwo Muzyczne i Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej, partnerami: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, „Ruch Muzyczny” i Studio Filmów Rysunkowych. Mecenasem Festiwalu jest Gmina Bielsko-Biała, a sponsorem: Audi Bielsko-Biała. Patronami medialnymi są: TVP Kultura, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, „Kronika Beskidzka”, Beskidzka24.pl, bielsko.biala.pl i Radio Bielsko. Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie organizatora.

 

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.