Aktualności
„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii
2024-11-07
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Wśród najmłodszych uczestników wielkim powodzeniem cieszyły się w tym roku utwory Mirosława Gąsieńca, Feliksa Rybickiego, Krystyny Gowik, natomiast wśród starszych i bardziej doświadczonych pianistów – Karola Kurpińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Henryka Pachulskiego. Finałowe przesłuchania odbyły się 2 i 3 listopada. W tokijskiej sali koncertowej Belle Salle Toranomon jury wysłuchało aż 133 uczestników.

fot. Maciej Komorowski
Finałowe występy oceniało jury w składzie:
prof. Wojciech Świtała (Przewodniczący Jury) – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W roku 2015 po raz pierwszy był jurorem w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.
Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) czy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Rintaro Akamatsu – laureat trzeciej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Clary Schumann w Düsseldorfie w 2000 roku. Od tego czasu koncertuje jako solista i kameralista w Japonii, USA, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Austrii, na Węgrzech, w Polsce, na Tajwanie i w Kolumbii. Profesor Osaka College of Music, Senzoku Gakuen Music College, Utsunomiya Junior College. Dyrektor Budapest International Piano Masterclass, Japan Liszt Piano Academy.
Izumiko Aoyagi – jako pianistka koncertowa i pisarka, przyciągnęła uwagę publiczności dzięki doskonałym, wieloaspektowym występom w swojej równoległej karierze. Do tej pory nagrała dziewięć płyt CD, z których kilka zostało nominowanych jako płyta miesiąca przez magazyn muzyczny Rekodo Geijutsu.
Shoko Kushuara – już w młodym wieku zdobyła uznanie, będąc laureatką konkursów pianistycznych w Japonii. Shoko ukończyła Toho Music High School and Toho Gakuen School of Music w klasie Prof. Hidemitsu Hayashi. Nastepnie ukończyła studia pianistyczne w klasie profesor Barbary Hesse-Bukowskiej i profesor Marii Wiłkomirskiej na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie. jest regularnie zapraszana do niedzielnych koncertów w Żelazowej Woli i w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Shoko jest jurorką w Chopin International Chopin Piano Competition w Azji i w wielu innych konkursach w Japonii. Wykład w klasie fortepianu w Toho-Gakuen School of Music.
Michiko Sumino – po ukończeniu Toho Gakuen School of Music na wydziale fortepianu, studiowała w New England College of Music w Bostonie. Obecnie uczy szeroką gamę uczniów. Od 2000 roku 22 razy z rzędu otrzymała nagrodę Pitina Piano Teacher of the Year Award. Prowadzi seminara, wykłada i pisze o metodach nauczania gry na fortepianie. Zasiada m.in. w jury Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Azji.

fot. Maciej Komorowski
Wyróżnieni w kategorii do 6 lat
I miejsce ex aequo Shunsuke Nakamura, Aoi Nakatsuka
II miejsce Reina Hashimoto
III miejsce Yotsuba Iwai
Wyróżnieni w kategorii do 8 lat
I miejsce Keisei Yahata
II miejsce Ayuka Yoshida
III miejsce Rin Manaka
Wyróżnieni w kategorii do 10 lat
I miejsce Rione Kogure
II miejsce Mihana Saito
III miejsce Rihito Toyoda
Wyróżnieni w kategorii do 12 lat
I miejsce Chifumi Yoshida
II miejsce Reo Masuda
III miejsce Koyuri Tanimura
Wyróżnieni w kategorii do 15 lat
I miejsce Ayano Yoneda
II miejsce Shumma Nagatani
III miejsce Renon Takeda
Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (A)
I miejsce Aya Okamoto
II miejsce Yui Terao
III miejsce Airi Shimekake
Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (B)
I miejsce Mayu Yashiro
II miejsce Ai Kajita
III miejsce ex aequo Erika Ono, Arisa Sendachi
Poza prezentacją swoich umiejętności, uczestnicy konkursu mogli je również doskonalić podczas lekcji mistrzowskich poprowadzonych przez prof. Wojciecha Świtałę i Marie Kiyone. Gala finałowa odbyła się w 5 listopada w Ambasadzie Polskiej w Tokio, uświetnił ją recital prof. Wojciecha Świtały. Kolejny raz, oprócz statuetki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne przyznało specjalne nagrody dla pięciu najlepszych uczestników w każdej kategorii, którzy zagrali w finale przesłuchań wybrany utwór, skomponowany przez innego polskiego kompozytora niż Fryderyk Chopin.

fot. Maciej Komorowski
Pięcioro laureatów tegorocznej edycji konkursu będzie można usłyszeć podczas koncertu z okazji Dnia Dziecka, który odbędzie się 5 maja w Pawilonie Polskim podczas EXPO 2025 w Osace, dzięki współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu.
Współorganizatorem konkursu pianistycznego „ChopinLand” jest TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.
Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „ChopinLand” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Więcej na:
FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition
Najczęściej czytane:
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).