PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

2024-11-07

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

 

 

Wśród najmłodszych uczestników wielkim powodzeniem cieszyły się w tym roku utwory Mirosława Gąsieńca, Feliksa Rybickiego, Krystyny Gowik, natomiast wśród starszych i bardziej doświadczonych pianistów – Karola Kurpińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Henryka Pachulskiego. Finałowe przesłuchania odbyły się 2 i 3 listopada. W tokijskiej sali koncertowej Belle Salle Toranomon jury wysłuchało aż 133 uczestników.

 

fot. Maciej Komorowski


Finałowe występy oceniało jury w składzie:

 

prof. Wojciech Świtała (Przewodniczący Jury) – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W roku 2015 po raz pierwszy był jurorem w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

 

Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) czy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

 

Rintaro Akamatsu – laureat trzeciej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Clary Schumann w Düsseldorfie w 2000 roku. Od tego czasu koncertuje jako solista i kameralista w Japonii, USA, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Austrii, na Węgrzech, w Polsce, na Tajwanie i w Kolumbii. Profesor Osaka College of Music, Senzoku Gakuen Music College, Utsunomiya Junior College. Dyrektor Budapest International Piano Masterclass, Japan Liszt Piano Academy.


Izumiko Aoyagi – jako pianistka koncertowa i pisarka, przyciągnęła uwagę publiczności dzięki doskonałym, wieloaspektowym występom w swojej równoległej karierze. Do tej pory nagrała dziewięć płyt CD, z których kilka zostało nominowanych jako płyta miesiąca przez magazyn muzyczny Rekodo Geijutsu.


Shoko Kushuara – już w młodym wieku zdobyła uznanie, będąc laureatką konkursów pianistycznych w Japonii. Shoko ukończyła Toho Music High School and Toho Gakuen School of Music w klasie Prof. Hidemitsu Hayashi. Nastepnie ukończyła studia pianistyczne w klasie profesor Barbary Hesse-Bukowskiej i profesor Marii Wiłkomirskiej na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie. jest regularnie zapraszana do niedzielnych koncertów w Żelazowej Woli i w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Shoko jest jurorką w Chopin International Chopin Piano Competition w Azji i w wielu innych konkursach w Japonii. Wykład w klasie fortepianu w Toho-Gakuen School of Music.


Michiko Sumino – po ukończeniu Toho Gakuen School of Music na wydziale fortepianu, studiowała w New England College of Music w Bostonie. Obecnie uczy szeroką gamę uczniów. Od 2000 roku 22 razy z rzędu otrzymała nagrodę Pitina Piano Teacher of the Year Award. Prowadzi seminara, wykłada i pisze o metodach nauczania gry na fortepianie. Zasiada m.in. w jury Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Azji.
 

 

fot. Maciej Komorowski


Wyróżnieni w kategorii do 6 lat


I miejsce
ex aequo Shunsuke Nakamura, Aoi Nakatsuka
II miejsce Reina Hashimoto
III miejsce Yotsuba Iwai

Wyróżnieni w kategorii do 8 lat


I miejsce Keisei Yahata
II miejsce Ayuka Yoshida
III miejsce Rin Manaka

Wyróżnieni w kategorii do 10 lat


I miejsce
Rione Kogure
II miejsce Mihana Saito
III miejsce Rihito Toyoda

Wyróżnieni w kategorii do 12 lat


I miejsce Chifumi Yoshida
II miejsce Reo Masuda
III miejsce Koyuri Tanimura

Wyróżnieni w kategorii do 15 lat


I miejsce Ayano Yoneda
II miejsce Shumma Nagatani
III miejsce Renon Takeda

Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (A)


I miejsce Aya Okamoto
II miejsce Yui Terao
III miejsce Airi Shimekake

Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (B)


I miejsce Mayu Yashiro
II miejsce Ai Kajita
III miejsce ex aequo Erika Ono, Arisa Sendachi

Poza prezentacją swoich umiejętności, uczestnicy konkursu mogli je również doskonalić podczas lekcji mistrzowskich poprowadzonych przez prof. Wojciecha Świtałę i Marie Kiyone. Gala finałowa odbyła się w 5 listopada w Ambasadzie Polskiej w Tokio, uświetnił ją recital prof. Wojciecha Świtały. Kolejny raz, oprócz statuetki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne przyznało specjalne nagrody dla pięciu najlepszych uczestników w każdej kategorii, którzy zagrali w finale przesłuchań wybrany utwór, skomponowany przez innego polskiego kompozytora niż Fryderyk Chopin.

 

fot. Maciej Komorowski


Pięcioro laureatów tegorocznej edycji konkursu będzie można usłyszeć podczas koncertu z okazji Dnia Dziecka, który odbędzie się 5 maja w Pawilonie Polskim podczas EXPO 2025 w Osace, dzięki współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu.


Współorganizatorem konkursu pianistycznego „ChopinLand” jest TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.


Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.


Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „ChopinLand” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.

Więcej na:

FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.