PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

2024-11-07

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

 

 

Wśród najmłodszych uczestników wielkim powodzeniem cieszyły się w tym roku utwory Mirosława Gąsieńca, Feliksa Rybickiego, Krystyny Gowik, natomiast wśród starszych i bardziej doświadczonych pianistów – Karola Kurpińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Henryka Pachulskiego. Finałowe przesłuchania odbyły się 2 i 3 listopada. W tokijskiej sali koncertowej Belle Salle Toranomon jury wysłuchało aż 133 uczestników.

 

fot. Maciej Komorowski


Finałowe występy oceniało jury w składzie:

 

prof. Wojciech Świtała (Przewodniczący Jury) – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W roku 2015 po raz pierwszy był jurorem w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

 

Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) czy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

 

Rintaro Akamatsu – laureat trzeciej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Clary Schumann w Düsseldorfie w 2000 roku. Od tego czasu koncertuje jako solista i kameralista w Japonii, USA, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Austrii, na Węgrzech, w Polsce, na Tajwanie i w Kolumbii. Profesor Osaka College of Music, Senzoku Gakuen Music College, Utsunomiya Junior College. Dyrektor Budapest International Piano Masterclass, Japan Liszt Piano Academy.


Izumiko Aoyagi – jako pianistka koncertowa i pisarka, przyciągnęła uwagę publiczności dzięki doskonałym, wieloaspektowym występom w swojej równoległej karierze. Do tej pory nagrała dziewięć płyt CD, z których kilka zostało nominowanych jako płyta miesiąca przez magazyn muzyczny Rekodo Geijutsu.


Shoko Kushuara – już w młodym wieku zdobyła uznanie, będąc laureatką konkursów pianistycznych w Japonii. Shoko ukończyła Toho Music High School and Toho Gakuen School of Music w klasie Prof. Hidemitsu Hayashi. Nastepnie ukończyła studia pianistyczne w klasie profesor Barbary Hesse-Bukowskiej i profesor Marii Wiłkomirskiej na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie. jest regularnie zapraszana do niedzielnych koncertów w Żelazowej Woli i w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Shoko jest jurorką w Chopin International Chopin Piano Competition w Azji i w wielu innych konkursach w Japonii. Wykład w klasie fortepianu w Toho-Gakuen School of Music.


Michiko Sumino – po ukończeniu Toho Gakuen School of Music na wydziale fortepianu, studiowała w New England College of Music w Bostonie. Obecnie uczy szeroką gamę uczniów. Od 2000 roku 22 razy z rzędu otrzymała nagrodę Pitina Piano Teacher of the Year Award. Prowadzi seminara, wykłada i pisze o metodach nauczania gry na fortepianie. Zasiada m.in. w jury Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Azji.
 

 

fot. Maciej Komorowski


Wyróżnieni w kategorii do 6 lat


I miejsce
ex aequo Shunsuke Nakamura, Aoi Nakatsuka
II miejsce Reina Hashimoto
III miejsce Yotsuba Iwai

Wyróżnieni w kategorii do 8 lat


I miejsce Keisei Yahata
II miejsce Ayuka Yoshida
III miejsce Rin Manaka

Wyróżnieni w kategorii do 10 lat


I miejsce
Rione Kogure
II miejsce Mihana Saito
III miejsce Rihito Toyoda

Wyróżnieni w kategorii do 12 lat


I miejsce Chifumi Yoshida
II miejsce Reo Masuda
III miejsce Koyuri Tanimura

Wyróżnieni w kategorii do 15 lat


I miejsce Ayano Yoneda
II miejsce Shumma Nagatani
III miejsce Renon Takeda

Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (A)


I miejsce Aya Okamoto
II miejsce Yui Terao
III miejsce Airi Shimekake

Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (B)


I miejsce Mayu Yashiro
II miejsce Ai Kajita
III miejsce ex aequo Erika Ono, Arisa Sendachi

Poza prezentacją swoich umiejętności, uczestnicy konkursu mogli je również doskonalić podczas lekcji mistrzowskich poprowadzonych przez prof. Wojciecha Świtałę i Marie Kiyone. Gala finałowa odbyła się w 5 listopada w Ambasadzie Polskiej w Tokio, uświetnił ją recital prof. Wojciecha Świtały. Kolejny raz, oprócz statuetki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne przyznało specjalne nagrody dla pięciu najlepszych uczestników w każdej kategorii, którzy zagrali w finale przesłuchań wybrany utwór, skomponowany przez innego polskiego kompozytora niż Fryderyk Chopin.

 

fot. Maciej Komorowski


Pięcioro laureatów tegorocznej edycji konkursu będzie można usłyszeć podczas koncertu z okazji Dnia Dziecka, który odbędzie się 5 maja w Pawilonie Polskim podczas EXPO 2025 w Osace, dzięki współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu.


Współorganizatorem konkursu pianistycznego „ChopinLand” jest TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.


Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.


Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „ChopinLand” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.

Więcej na:

FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition

Najczęściej czytane:

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.

Siła prawykonań w polskiej muzyce najnowszej

To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.

Zapisz się na Kurs Edytorstwa Muzycznego!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.

„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży

Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.

22. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Poznaniu!

Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.

Muzyka zostaje w Rynku. Już wkrótce otwarcie koncertowej kluboksięgarni PWM

Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Nowoczesny i romantyczny. Portret Krzysztofa Meyera

Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.

Przedpremierowy pokaz filmu „Bacewicz x Bomsori” w reżyserii Jakuba Piątka w Edynburgu

W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.

Kompozytor miesiąca: Krzysztof Knittel i jego #biurkokompozytora

Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.

Polska muzyka w centrum uwagi na Edinburgh International Festival. Trwa UK/Poland Season 2025

Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.