Aktualności
Sounds of Poland: Muzyka polska w Japonii
2024-10-23
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.
Sylwetki polskich kompozytorów i ich twórczość przybliżyliśmy, łącząc różne formy aktywności: od koncertów po wykłady, lekcje mistrzowskie i spotkania promujące publikacje Oficyny w przekładzie na język japoński. Przez trzy dni (20-22 października) w Japonii odbyły się koncerty z udziałem znakomitego duetu: Agata Szymczewska (skrzypce) i Wojciech Szymczewski (fortepian), lekcje mistrzowskie wykorzystujące polską literaturę skrzypcową oraz spotkanie promujące publikację Danuty Gwizdalanki.
Z muzyką polską dotarliśmy do Himeji, gdzie rodzeństwo Szymczewskich wystąpiło w ramach szóstej edycji Festiwalu Polskiego „Poland Festa” (20 października, Himeji City Culture Convention Center ARCREA, prefektura Hyogo). Głównymi organizatorami wydarzenia byli: Honorowy Konsul Generalny RP w Kobe Masahiko Suruga oraz prezydent Japońsko-Polskiego Stowarzyszenia Wymiany Kulturowej – były ambasador Japonii w Polsce – Makoto Yamanaka.
Następnie 21 października odwiedziliśmy Kioto, gdzie spotkanie wokół publikacji „100 lat z dziejów muzyki polskiej” Danuty Gwizdalanki w przekładzie na język angielski i japoński stało się pretekstem do podjęcia dyskusji o historii naszej rodzimej twórczości. Dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy przybliżył idee projektu „100 na 100”, a współautorzy przekładu: profesor Taichi Shiraki oraz Maki Shirakawa zaprezentowali wykłady związane z tematyką książki i pracą nad jej tłumaczeniem. W spotkaniu, które odbyło się na Państwowym Uniwersytecie Sztuk Pięknych, uczestniczyła Dyrektor Instytut Polskiego w Tokio – Urszula Osmycka oraz prof. Akiko Kasuya – tłumaczka i organizatorka spotkania. Studenci Uniwersytetu mieli również okazję by uczestniczyć w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez Agatę Szymczewską oraz w koncercie, podczas którego w wykonaniu duetu Szymczewskich zabrzmiały najsłynniejsze utwory literatury skrzypcowej m.in. Polonez D-dur op.4 i Legenda op. 17 Henryka Wieniawskiego, Melodia op. 16 Ignacego Jana Paderewskiego, Oberek Grażyny Bacewicz, czy Kołysanka op. 52 Karola Szymanowskiego.
Podróż zakończyliśmy koncertem i lekcjami mistrzowskimi 22 października w Tokio na Senzoku Gakuen College of Music. Utwory wykonywane podczas koncertów pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nasza Oficyna przygotowała również, i udostępniła, studentom i pedagogom, biorącym udział w projekcie, specjalny zestaw materiałów wykonawczych, zawierający miniatury skrzypcowe Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Henryka Wieniawskiego.
Partnerem projektu był Instytut Polski w Tokio. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.