Aktualności
„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego
2024-11-26
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Na estradzie sali koncertowej Filharmonii Śląskiej usłyszymy artystów, którzy uczestniczyli w nagraniu albumów: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak.Tego wieczoru, pomiędzy pieśniami, zabrzmią także interludia organowe oraz siedmioczęściowa dodekafoniczna Toccata e corale na organy solo w wykonaniu znakomitego organisty Daniela Strządały, która wypełni niemal połowę koncertu
Kompozytor nie stronił od inspiracji lokalnym folklorem i muzyką sakralną, pisał utwory zarówno ujmujące prostotą, jak i niezwykle złożone. W programie koncertu usłyszymy je w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak – zespołu, dla którego Szalonek pisał często i chętnie: Katowicką balladę na chór mieszany i sopran solo, Śląską balladę ludową na sopran solo i chór mieszany a cappella, O Jasiowej Kasi na chór mieszany a cappella i Opolskie na chór mieszany a cappella. W pieśniach tych twórca czerpał z materiału ludowego, na pięcioliniach zapisał echa śląskiej tożsamość, której częścią jest bogata tradycja śpiewacza regionu, w ich partyturach zawarł bogatą harmonię zarówno z elementami modalności, jak i rozszerzonej tonalności. Za sprawą Modlitwy, pierwszej z dwóch pieśni ujętych w Dyptyku I z 1993 roku na szesnastoosobowy chór mieszany przenosi słuchaczy w góry. To właśnie ta kompozycja, wraz z tekstem Kazimierza Józefa Węgrzyna, prowadzi do drugiego nurtu twórczości chóralnej Witolda Szalonka, jakim jest muzyka sakralna. Religijność bowiem zdaje się nierozerwalnie związana ze śląską tożsamością kompozytora – jego przywiązaniem do rodzinnej parafii w Łagiewnikach czy maryjnego sanktuarium w Piekarach Śląskich.
Bilety i szczegółowy program koncertu znajdują się na stronie Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Koncert towarzyszy premierze dwóch albumów z pieśniami oraz kompozycjami kameralnymi i wokalno-instrumentalnymi tego nowatorskiego twórcy: PIEŚNI O ŚLĄSKU (ANA 033) i CONNECTIONS (ANA 034), wydanych przez ANAKLASIS. Stanowią one rezultat wieloletniego przedsięwzięcia nagraniowego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego realizowanego z udziałem AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy, Ani Karpowicz, Urszuli Kryger, Tomasza Koniecznego, Joanny Freszel. W nagraniach udział wzięli również Maksymilian Lipień oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. Albumy zasilaja szeregi niebieskiej serii PORTRAITS od ANAKLASIS, prezentującej twórczość współczesnych kompozytorów polskich XX i XXI wieku w monograficznym ujęciu.
Podczas koncertu będzie można również zakupić najnowsze publikacje Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w tym wydania nutowe utworów Witolda Szalonka ujętych w serii CORO: W Bytomiu miasteczku (pierwszego wokalnego utworu artysty, skomponowanego na początku lat 50.), Dyptyk I na szesnastoosobowy mieszany chór solistów a cappella, czy Miserere na dwunastoosobowy mieszany chór solistów a cappella (utwór napisany w 1997 roku, w ostatnim okresie życia kompozytora, zadedykowany zespołowi „Camerata Silesia”), będący szczególnym testamentem jego twórcy – spadkobiercy europejskiej tradycji w wielu aspektach: filozoficznym, religijnym i muzycznym.
Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner płyty: Ruch Muzyczny
XII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Refren” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. XII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Refren” objęte są mecenatem Miasta Katowice, partnerami są: STOART oraz ZAiKS.
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.