PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

2024-11-29

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

 

Marcel Chyrzyński –  Symfonia nr 2 "Symfonia obrazów"

6 grudnia Filharmonicy Śląscy prowadzeni przez Macieja Tworka dokonają prawykonania najnowszego dzieła na orkiestrę Marcela Chyrzyńskiego. Inspiracją do powstania jego "Symfonii obrazów" była twórczość Jerzego Nowosielskiego, jednego z najważniejszych polskich malarzy, rysowników i scenografów XX wieku. Kompozytor, tworząc czteroczęściowe dzieło, odniósł się do wybranych obrazów artysty: „Monografia nieznajomej”, „Pływaczka”, „Kobiety nad morzem” oraz „Dziewczyny na statku”, przenosząc ich atmosferę na warstwę muzyczną swej kompozycji. Charakterystyczny styl malarza wyróżnia się operowaniem płaskim układem barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu, stąd obrazy te stały się dla kompozytora inspiracją głównie od strony formalnej i kolorystycznej. Elementem pełniącym wiodącą rolę w dziele Chyrzyńskiego jest więc barwa dźwięku, której kalejdoskopowość i odcienie są ujęte w partii orkiestry na wielu płaszczyznach.

 



Nowe kompozycje kameralne Joanny Wnuk-Nazarowej i Zygmunta Krauze na Świątecznym Festiwalu ART MINTAKA w Bydgoszczy

W Bydgoszczy, należącej od 2023 roku do sieci miast kreatywnych UNESCO, w dniach 6-8 grudnia odbędzie się szósta edycja Świątecznego Festiwalu ART MINTAKA. Warto zwrócić szczególną uwagę na prawykonania Kołysanek Joanny Wnuk-Nazarowej oraz Słuchaj Zygmunta Krauze napisanych dla sopranistki Joanny Freszel i zespołu Kwartludium.


Kołysanki towarzyszyły mi od pierwszych miesięcy życia. Były to prawdziwe cudeńka: od słodkich „lulanek” po intrygujące straszydełka! – stwierdza Joanna Wnuk-Nazarowa w omówieniu swego najnowszego utworu. Postanowiłam napisać cykl pięciu „Kołysanek”, spośród których cztery nie zawierają tekstu – zamiast konkretnych słów śpiewaczka operuje sylabami charakterystycznymi dla „lulania” maluszka. W ostatniej części użyłam tekstu i melodii warmińskiej piosenki „Aż przyjdzie nana”.
 

 

 

Warstwę słowną w swoim utworze Zygmunt Krauze ułożył wykorzystując cytaty z Seneki oraz fragmenty z medialnych informacji prasowych. Kompozytor podkreśla, że w „Słuchaj” tekst odgrywa fundamentalną rolę, łącząc doniesienia agencyjne, które ukazują ludzką głupotę, nikczemność i brutalność, z refleksjami Seneki, odnoszącymi się do podstawowych wartości i kondycji człowieka. Te dwie warstwy – jedna ukazująca ciemną stronę ludzkiego postępowania, a druga celebrująca mądrość i dobroć – tworzą kontrast, który skłania do refleksji. Żadna z nich nie pełni jednak funkcji wskazówki czy ostrzeżenia. W dominującym nurcie pozostaje dążenie do przyjemności, zapomnienia i powierzchowności.

 



Na wszystkie koncerty, które odbędą się podczas festiwalu w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy wstęp wolny. Z pełnym programem wydarzenia można zapoznać się na stronie Organizatora – Fundacji Polskiej Muzyki Kameralnej ART MINTAKA.
 


Katarzyna Głowicka – Afterparty

Warszawski Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza 8 grudnia realizuje nietuzinkową prapremierę spektaklu Afterparty z muzyką Katarzyny Głowickiej do słów Bartosza „Fisza” Waglewskiego. W swojej muzycznej warstwie to swoisty rodzaj rollercoastera. słodkie emocje i mocne uderzenia. Dzieło Głowickiej, zestawione podczas jednego wydarzenia z Mahagonny. Ein Songspiel Kurta Weilla i Bertolta Brechta to spojrzenie na prawie sto lat rozwoju europejskich aglomeracji (Berlin/Warszawa), w których ludzie z całego świata mieszkają z różnych powodów: nadziei, przymusu, ostatniej szansy, fascynacji, wygody, samotności. Jest przygodą i podróżą z postaciami, bohaterami, typami, które dążą do poznania sposobu na spełnienie największych marzeń i sukcesów w nowoczesnej dżungli miejskiej. Nieustanna „podróż ku” i „ucieczka od” staje się przestrzenią życia osobników, których przez męczącą codzienność niosą muzyka, śpiew, pragnienia realizacji i wir obietnic miasta ich marzeń.

 

Najczęściej czytane:

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.