Aktualności
Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!
2024-11-29
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Marcel Chyrzyński – Symfonia nr 2 "Symfonia obrazów"
6 grudnia Filharmonicy Śląscy prowadzeni przez Macieja Tworka dokonają prawykonania najnowszego dzieła na orkiestrę Marcela Chyrzyńskiego. Inspiracją do powstania jego "Symfonii obrazów" była twórczość Jerzego Nowosielskiego, jednego z najważniejszych polskich malarzy, rysowników i scenografów XX wieku. Kompozytor, tworząc czteroczęściowe dzieło, odniósł się do wybranych obrazów artysty: „Monografia nieznajomej”, „Pływaczka”, „Kobiety nad morzem” oraz „Dziewczyny na statku”, przenosząc ich atmosferę na warstwę muzyczną swej kompozycji. Charakterystyczny styl malarza wyróżnia się operowaniem płaskim układem barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu, stąd obrazy te stały się dla kompozytora inspiracją głównie od strony formalnej i kolorystycznej. Elementem pełniącym wiodącą rolę w dziele Chyrzyńskiego jest więc barwa dźwięku, której kalejdoskopowość i odcienie są ujęte w partii orkiestry na wielu płaszczyznach.
Nowe kompozycje kameralne Joanny Wnuk-Nazarowej i Zygmunta Krauze na Świątecznym Festiwalu ART MINTAKA w Bydgoszczy
W Bydgoszczy, należącej od 2023 roku do sieci miast kreatywnych UNESCO, w dniach 6-8 grudnia odbędzie się szósta edycja Świątecznego Festiwalu ART MINTAKA. Warto zwrócić szczególną uwagę na prawykonania Kołysanek Joanny Wnuk-Nazarowej oraz Słuchaj Zygmunta Krauze napisanych dla sopranistki Joanny Freszel i zespołu Kwartludium.
Kołysanki towarzyszyły mi od pierwszych miesięcy życia. Były to prawdziwe cudeńka: od słodkich „lulanek” po intrygujące straszydełka! – stwierdza Joanna Wnuk-Nazarowa w omówieniu swego najnowszego utworu. Postanowiłam napisać cykl pięciu „Kołysanek”, spośród których cztery nie zawierają tekstu – zamiast konkretnych słów śpiewaczka operuje sylabami charakterystycznymi dla „lulania” maluszka. W ostatniej części użyłam tekstu i melodii warmińskiej piosenki „Aż przyjdzie nana”.
Warstwę słowną w swoim utworze Zygmunt Krauze ułożył wykorzystując cytaty z Seneki oraz fragmenty z medialnych informacji prasowych. Kompozytor podkreśla, że w „Słuchaj” tekst odgrywa fundamentalną rolę, łącząc doniesienia agencyjne, które ukazują ludzką głupotę, nikczemność i brutalność, z refleksjami Seneki, odnoszącymi się do podstawowych wartości i kondycji człowieka. Te dwie warstwy – jedna ukazująca ciemną stronę ludzkiego postępowania, a druga celebrująca mądrość i dobroć – tworzą kontrast, który skłania do refleksji. Żadna z nich nie pełni jednak funkcji wskazówki czy ostrzeżenia. W dominującym nurcie pozostaje dążenie do przyjemności, zapomnienia i powierzchowności.
Na wszystkie koncerty, które odbędą się podczas festiwalu w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy wstęp wolny. Z pełnym programem wydarzenia można zapoznać się na stronie Organizatora – Fundacji Polskiej Muzyki Kameralnej ART MINTAKA.
Katarzyna Głowicka – Afterparty
Warszawski Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza 8 grudnia realizuje nietuzinkową prapremierę spektaklu Afterparty z muzyką Katarzyny Głowickiej do słów Bartosza „Fisza” Waglewskiego. W swojej muzycznej warstwie to swoisty rodzaj rollercoastera. słodkie emocje i mocne uderzenia. Dzieło Głowickiej, zestawione podczas jednego wydarzenia z Mahagonny. Ein Songspiel Kurta Weilla i Bertolta Brechta to spojrzenie na prawie sto lat rozwoju europejskich aglomeracji (Berlin/Warszawa), w których ludzie z całego świata mieszkają z różnych powodów: nadziei, przymusu, ostatniej szansy, fascynacji, wygody, samotności. Jest przygodą i podróżą z postaciami, bohaterami, typami, które dążą do poznania sposobu na spełnienie największych marzeń i sukcesów w nowoczesnej dżungli miejskiej. Nieustanna „podróż ku” i „ucieczka od” staje się przestrzenią życia osobników, których przez męczącą codzienność niosą muzyka, śpiew, pragnienia realizacji i wir obietnic miasta ich marzeń.
Najczęściej czytane:
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.