PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

2025-03-14

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

 

Muzyczne spotkania to ponad 7 godzin obecności PWM na falach radiowej Dwójki oraz tysiące odbiorców w miejskiej sonosferze, słuchających brzmienia jednego z największych instrumentów w Polsce: 48-dzwonowego mobilnego carillonu, przywiezionego na tę okoliczność z Gdańska. Serią wydarzeń z udziałem artystów najwyższej próby Wydawnictwo świętowało okrągłe urodziny.

 

 

Muzyczne odkrycia, wielcy artyści

Podczas Muzycznych spotkań każdy meloman znalazł coś dla siebie. Filharmonicy Wrocławscy pod kierunkiem Duncana Warda wraz ze znakomitą koreańską skrzypaczką Bomsori Kim odczytali partytury klasyków polskiej muzyki: Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego. W programie koncertu znalazł się także utwór Agaty Zubel wykorzystujący technologiczne nowinki.

 

 

NFM Orkiestra Leopoldinum prowadzona przez Christiana Danowicza odkryła zapomniane dzieło Wojciecha Kilara, wykonała także jeden z nowszych utworów Zygmunta Krauzego – nestora rodzimej kompozycji, który sam zasiadł przy fortepianie. Podczas koncertu zabrzmiała także kompozycja wrocławskiej kompozytorki – Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w wykonaniu wrocławskiej orkiestry z towarzyszeniem solistów (Miłosz Pękala, Monika Kordylasińska-Pękala).

 

 

LutosAir Quintet odwołał się do spuścizny polskich neoklasyków (Józef Świder, Aleksander Lasoń) i wskazał bardziej progresywne tendencje w muzyce najnowszej (Marek Stachowski), a Lutosławski Quartet przedstawił panoramę wybitnych kwartetów smyczkowych od Stanisława Moniuszki po Andrzeja Krzanowskiego i Pawła Mykietyna.

 

 

Najpiękniejsza muzyka chóralna

 

Chór NFM pod kierownictwem artystycznym Lionela Sowa wykonał z kolei dzieła inspirowane polską poezją, tradycją muzyki sakralnej i twórczością ludową. Wystąpił trzykrotnie, prezentując szeroki zakres chóralnego repertuaru kompozytorów związanych z PWM. Pierwszy recital poświęcony był twórczości religijnej kompozytorów jednego pokolenia: Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego i Pawła Łukaszewskiego. Utwory inspirowane muzyką ludową zabrzmiały w drugiej odsłonie, rozpoczynającej się Pieśniami kurpiowskimi w opracowaniu Romana Maciejewskiego, następnie publiczność zgromadzona we foyer Narodowego Forum Muzyki usłyszała dzieła Kazimierza Serockiego i Tadeusza Bairda. Ostatni występ Chóru NFM, za sprawą muzyki Józefa Świdra i Joanny Wnuk-Nazarowej, skupił się na pieśniach do tekstów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i Juliana Tuwima. Nie zabrakło także muzyki śląskiego mistrza chóralistyki Witolda Szalonka dającej m.in. przykład inspiracji artystycznej kulturą Górnego Śląska.

 

 

Chóry: Chłopięcy i Dziewczęcy NFM, prowadzone przez Małgorzatę Podzielny zaprezentowały tak lubiane kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego i Romualda Twardowskiego, a blisko dwustuosobowy Chór Melomana zaśpiewał piosenki Zbigniewa Wodeckiego, przypominając, że wszystko zaczyna się od Bacha.

 

 

Wydarzenia edukacyjne

 

W ramach Muzycznych spotkań zorganizowano także szereg wydarzeń edukacyjnych, skierowanych do małych i dużych melomanów. „Karnawał zwierząt” przeniósł najmłodszych do magicznego świata wyobraźni muzycznej.

 

 

Uczniowie szkół średnich spotkali się z Agatą Zubel, poznając szczegóły powstawania dzieła „Na zewnątrz czasu” na solistkę hologramową i orkiestrę. Nie zabrakło wykładu Danuty Gwizdalanki o Witoldzie Lutosławskim, podczas którego autorka licznych monografii o kompozytorach przybliżyła jego twórczość, postawę estetyczną oraz nakreśliła portret jego twórczej osobowości.

 

 

Podczas jubileuszowego świętowania odbyła się również premiera najnowszej publikacji Michała Moca – „Moc muzyki”. Uczestniczący w spotkaniu nauczyciele mogli dowiedzieć się więcej o autorskiej metodzie dydaktycznej, nazywanej „arkuszami jednego dzieła”. Natomiast carillonistka Monika Kaźmierczak studentom muzykologii opowiedziała o tajnikach swojej pracy oraz grze na wymagającym instrumencie jakim jest carillon.

 

 

Muzyka w miejskiej przestrzeni

 

Podczas dziewięciu recitali carillonowych w wykonaniu Moniki Kaźmierczak, zgromadzeni na Placu Wolności melomani mieli okazję posłuchać utworów kompozytorów związanych z PWM (Krzysztof Knittel, Zygmunt Krauze, Hanna Kulenty, Krzysztof Meyer, Paweł Mykietyn, Alek Nowak, Dariusz Przybylski, Marta Ptaszyńska, Elżbieta Sikora i Joanna Wnuk-Nazarowa). 

 


Karty kolejnych aktywności muzycznych i edukacyjnych z okazji jubileuszu 80-lecia Oficyny prezentowane będą sukcesywnie na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X).

 



 

Muzyczne spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego współtworzą:


Organizator: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Współorganizator: Narodowe Forum Muzyki (7–8.03.2025, Wrocław)
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Najczęściej czytane:

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.

Premiera suity jazzowej „Sidła” według kryminału Grażyny Bacewicz

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: MACIEJ ZIELIŃSKI i jego #BiurkoKompozytora

Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.