Aktualności
Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS
2025-03-31
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
To kolejny rok z rzędu, kiedy albumy firmowane przez ANAKLASIS zostają dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne. Tegoroczne laury spłynęły na wydany w 2025 roku podwójny portret śląskiego mistrza – Witolda Szalonka oraz na pierwszą propozycję marki skierowaną do dzieci i młodzieży.
Podwójny portret – podwójna statuetka
Wyjątkowe, bo czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi Witolda Szalonka zdobyło dwie statuetki. Za Album Roku w kategorii Muzyka Chóralna uznano PIEŚNI O ŚLĄSKU (ANA 033) – zbiór kompozycji wokalnych śląskiego mistrza, który doskonale podkreśla szerokość jego horyzontów. Szalonek pisał utwory zarówno ujmujące prostotą, jak i niezwykle złożone. Na płycie słyszymy je w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, dyryguje Anna Szostak.
Z kolei drugą połowę tego muzycznego portretu, którą tworzy CONNECTIONS (ANA 034), wydanie zawierające wybrane kompozycje instrumentalne Szalonka, uhonorowano statuetką w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca. Wśród wykonawców na płycie występują: Maksymilian Lipień (pierwszy oboista NOSPR), Tomasz Konieczny (bas-baryton), Ania Karpowicz (flet), Urszula Kryger (alt), Joanna Freszel (głos), Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy prowadzona przez Marka Mosia. Nagrodzone wydanie zasila szeregi niebieskiej serii PORTRAITS od ANAKLASIS, prezentującej twórczość współczesnych kompozytorów polskich XX i XXI wieku w monograficznym ujęciu.
Z Fryderykiem w magiczną krainę dzieciństwa
Do płyt wyróżnionych brązową statuetką Fryderyka dołącza także ALBUM RODZINNY (ANA 031) – dzieło Jerzego Kornowicza do libretta Michała Rusinka, wydane w cenionej serii OPERA, prezentującej wybitne dzieła wokalno-instrumentalne wykraczające poza utrwalone tradycją, gatunkowe rozumienie słowa „opera”. Jerzy Kornowicz – kompozytor i artysta nad wyraz poważny – pianista improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” dał się poprowadzić słowom Rusinka w beztroską, magiczną krainę dzieciństwa. Ten powrót do wspomnień i rodzinnych anegdot okazał się dla twórców nie tylko sentymentalną i ekscytującą podróżą, ale również wyróżnieniem i sukcesem w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna.
Tegoroczna edycja Fryderyków jest pod względem liczby otrzymanych statuetek dla ANAKLASIS wyjątkowa. W minionych latach (2021-2024) ta młoda wytwórnia płytowa otrzymała cztery statuetki. W 2021 roku w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa triumfowała opera ahat-ilī – siostra bogów do muzyki Alka Nowaka i libretta noblistki – Olgi Tokarczuk. Rok później w tej samej kategorii zwyciężyło wspólne dzieło Alka Nowaka i Szczepana Twardocha pt. SYRENA MELODRAMA AETERNA, w 2023 roku statuetkę w kategorii Muzyka Kameralna – Duety otrzymał Maciej Frąckiewicz za RELIEFY – niezarejestrowane dotąd utwory Andrzeja Krzanowskiego. W ubiegłym roku zaś uhonorowano ORESTEJĘ (ANA 025) – dramatoperę Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej, w której autorki połączyły antyczną tragedię z nowoczesnymi środkami wyrazu artystycznego. Płyta otrzymała statuetkę Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna.
#wyostrzsłuch na ANAKLASIS!
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.