Aktualności
Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Grażyna Krzanowska
2025-07-08
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od lat współpracuje z cenionymi kompozytorami, będącymi jednocześnie wybitnymi pedagogami i instrumentalistami. Dzięki temu powstają utwory nie tylko wielokrotnie nagradzane na konkursach i festiwalach, ale przede wszystkim mające wysoką wartość edukacyjną.
W kolejnej odsłonie cyklu Polscy Kompozytorzy Dzieciom przedstawiamy Grażynę Krzanowską — kompozytorkę i pedagog, urodzoną 1 marca 1952 roku w Legnicy.
W latach 1971–1976 studiowała kompozycję pod kierunkiem Tadeusza Natansona w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu, którą ukończyła z wyróżnieniem. Jej twórczość łączy trzy nurty: folklorystyczny, dydaktyczny oraz symfoniczno-kameralny. Charakterystyczna dla jej kompozycji dramaturgia opiera się na planie harmoniczno-sonorystycznym, a stylistyczna różnorodność języka muzycznego zbliża ją do nurtu postmodernistycznego.

Współpracując z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, stworzyła szereg publikacji pedagogicznych, w tym m.in. Trzy utworki na skrzypce i fortepian, Rymowanki. Trzy łatwe utwory na skrzypce i fortepian, Cztery kaprysy na skrzypce solo, Wariacje na temat piosenki Lecha Miklaszewskiego – Uczeń pierwszej klasy na skrzypce i fortepian, Chorał i tarantela na fagot i fortepian, Zabawy dziecięce na akordeon.
Nagrody i odznaczenia
Grażyna Krzanowska jest laureatką wielu nagród i wyróżnień, zarówno w kraju, jak i za granicą. Wśród nich warto wymienić: II nagrodę za Symfonię z uderzeniem w kotły na orkiestrę (1977–1978) w Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich (1978), III nagrodę za Polanowe ognie na sopran, alt i zespół instrumentalny w Konkursie Kompozytorskim Naczelnej Redakcji Muzycznej Polskiego Radia i Telewizji (1979), wyróżnienie za Kwartet smyczkowy nr 2 na The Okanagan Music Festival for Composers w Kanadzie, II nagrodę za Silver Line na piętnaście instrumentów smyczkowych na IX Międzynarodowym Konkursie dla Kompozytorek w Mannheim (1989). Została także uhonorowana Nagrodą „Promotio Urbis Czechowice-Dziedzice”, przyznaną przez Prezydenta Miasta.

Działalność pedagogiczna i społeczna
Poza działalnością kompozytorską Krzanowska od lat pracuje jako pedagog. W latach 1976–1986 prowadziła zajęcia z teorii muzyki w Państwowej Szkole Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach, a od 1986 roku związana jest z Państwową Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej, gdzie kieruje sekcją przedmiotów ogólnomuzycznych.
Od 1976 roku mieszka w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie aktywnie działa na rzecz lokalnego życia muzycznego. W 1992 roku zainicjowała i do dziś prowadzi Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran”, poświęcony pamięci Andrzeja Krzanowskiego. Rok później założyła Małą Akademię Muzyki, czyli prywatną szkołę artystyczną kształcącą dzieci i młodzież.
Więcej utworów z Serii Pedagogicznej PWM znajdziesz tutaj.

Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!